آموزش عکاسی در ساعت آبی

ساعت آبی چیست؟ چه زمانی رخ می‌دهد؟ و چگونه می توانید از آن برای بهبود تصاویر خود استفاده کنید؟ عکاسان ساعت آبی را دوست دارند، اما یادگیری استفاده از ساعت آبی برای پرتره‌ها و مناظر زیبا همیشه آسان نیست. این نیاز به تنظیمات خاص، تجهیزات ویژه و توجه دقیق به نور مصنوعی دارد. در این مقاله از شوت شات، به آموزش عکاسی در ساعت آبی خواهیم پرداخت و همه چیزهایی را که برای عکاسی در ساعت آبی نیاز دارید به اشتراک خواهیم گذاشت. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

ساعت آبی در عکاسی چیست؟

عکاسی در ساعت آبی از میدان شهرداری رشت

مشابه ساعت طلایی، ساعت آبی دقیقا یک ساعت نیست. در عوض، بر اساس مکان، آب و هوا و زمان سال متفاوت است. به طور کلی، ساعت آبی حدود نیم ساعت قبل از طلوع خورشید و پس از غروب خورشید است که نور رنگ آبی به خود می گیرد. هیچ تعریفی از زمان شروع و پایان ساعت آبی دقیقاً وجود ندارد. ساعت آبی به دلیل نور ملایمی که دارد برای عکاسان مطلوب است. هیچ سایه خشنی وجود ندارد و بیشتر صحنه‌های ساعت آبی محدوده دینامیکی بالایی ندارند. در حالی که ساعت طلایی ممکن است خلق و خوی گرم و آرام را برانگیزد، ساعت آبی اغلب برعکس است. امتیاز ساعت آبی این است که به اندازه ساعت طلایی به آب و هوا وابسته نیست. ساعت طلایی برای دریافت نور گرم و درخشانی که عکاسان دوست دارند به نور خورشید نیاز دارد، اما ساعت آبی می‌تواند ابری باشد و همچنان زمان خوبی برای عکاسی باشد. در واقع، ابرها اغلب مناظر ساعت آبی را جالب تر می‌کنند.

چرا در ساعت آبی عکس بگیرید؟

عکاسی آبی از شهر

گرفتن عکس‌هایی مانند مناظر و پرتره در ساعت طلایی بسیار منطقی است. اما این سوال باقی می‌ماند که چرا عکاسان به دنبال ساعت آبی در عکاسی می‌گردند. برای عکاسان، ساعت آبی زمان مناسبی برای گرفتن عکس از مناظر، شهر و حتی خیابان است. در مناطق مسکونی، چراغ‌ها در خانه‌ها، اتومبیل‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها شروع به روشن شدن می‌کنند، اما هنوز نور کافی در آسمان وجود دارد که جزئیات اشیاء را نشان دهد.

در جایی که طلوع و غروب خورشید زمان‌های محبوب روز برای عکاسان و گردشگران است، ساعت آبی کمی ساکت‌تر است. آبی بودن نور به بهترین وجه نشان دهنده آرامش روز است و بسته به مکان و زمان سال، می‌تواند پس زمینه ای بسیار آرام باشد. مناظر ظاهری آرام و ملایم به خود می گیرند، در حالی که خیابان های شهر تضاد آسمان آبی را با نور زرد چراغ های خیابان نشان می دهند.

در نهایت، اگر به عکاسی با نوردهی طولانی برای مناظر یا حتی عکاسی نجومی علاقه دارید، می توانید بدون نیاز به سرعت شاتر بیش از حد از ساعت آبی نهایت استفاده را ببرید. دفعه بعد که می خواهید یک نوردهی طولانی یا تایم لپس از آسمان شب بگیرید، آن را امتحان کنید: ممکن است متوجه شوید کهکشان راه شیری از آسمان آبی تیره در غروب بیرون می آید جلوه زیبایی دارد.

1. تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در ساعت آبی

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در ساعت آبی

برنامه ریزی برای عکاسی ساعت آبی کار آسانی نیست. حتی وقتی در مورد تجهیزات صحبت می‌کنیم، شما به چیزی بیشتر از دوربین خود نیاز دارید. برای اینکه کارها کمی برای شما آسان‌تر شود، برخی از توصیه‌های خاص خود را در مورد اینکه چه وسایلی را برای عکاسی یک ساعت آبی باید همراه داشته باشید و همچنین چیزهایی که ممکن است کاملاً بی‌فایده باشند را به اشتراک می‌گذارم.

سه پایه

یک سه پایه خوب و مستحکم مهم ترین وسیله‌ای است که باید هنگام بیرون رفتن برای عکاسی از ساعت آبی همراه داشته باشید. به خاطر داشته باشید که در نور کم عکاسی می‌کنید و اگر عکس‌های دانه‌دار را دوست ندارید، سه پایه برای دستیابی به تصاویر واضح و بدون نویز ضروری است. داشتن سه پایه همچنین به شما این امکان را می‌دهد که با نوردهی‌های متعدد، تصاویر براکتی و عکاسی با نوردهی طولانی خلاق باشید.

دوربین مناسب بری عکاسی در ساعت آبی

دوربین عکاسی

اگر بخواهید از هر چیزی عکاسی کنید، بدیهی است که به دوربین نیاز خواهید داشت، اما برای عکاسی ساعت آبی، کمی دشوارتر از آن است. بسته به نوع ژانر عکاسی که می‌خواهید تمرین کنید، ممکن است نیاز به دوربینی با قابلیت‌های ISO بالا داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است عکس‌هایی با نویز بالا و به سختی قابل استفاده داشته باشید. متأسفانه بهترین دوربین برای عکاسی در شب و نور کم، گران‌ترین دوربین‌ها هستند. اگر این امکان را دارید که دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید، سعی کنید عکاسی با نوردهی طولانی ار امتحان کنید. به این ترتیب، نیازی به مقابله با مشکل ISO بالا نخواهید داشت و تقریباً هر دوربینی قادر به انجام این کار خواهد بود!

لنزهای مناسب برای عکاسی در ساعت آبی

نوع خاصی از لنز وجود ندارد که در ساعت آبی بهتر کار کند. با این حال، با توجه به اینکه در شرایط کم نور کار خواهید کرد، توصیه من این است که لنز روشنی را انتخاب کنید، معمولاً با دیافراگم حداقل f/2.8. به این ترتیب، می‌توانید با سرعت شاتر سریع‌تر کار کنید، که اگر به صورت دستی عکاسی کنید، مفید خواهد بود. اگر روی سه پایه عکاسی می‌کنید، می توانید دیافراگم دوربین خود را تا حدود f/8 پایین بیاورید تا عمق میدان بیشتری به دست آورید و در نتیجه تصاویر واضح تری داشته باشید. نیازی به گفتن نیست که اگر سه پایه دارید، برای دستیابی به عکاسی ساعت آبی خوب، لنز روشن لازم نیست.

ریموت شاتر

یکی دیگر از تجهیزات مهمی که باید در ساعت آبی به همراه داشته باشید، ریموت شاتر است. دلیل این امر این است که به شما کمک می‌کند از هرگونه حرکت دوربین در عکس های خود جلوگیری کنید. هنگام عکاسی با سه پایه و سرعت شاتر پایین، حتی کوچکترین لرزش ها (مانند زمانی که دکمه باز کردن شاتر دوربین را فشار می‌دهید) می‌تواند در تصاویر شما قابل مشاهده باشد. برای اطمینان از عدم لرزش دوربین، فقط از یک شاتر از راه دور استفاده کنید!

2. برنامه ریزی برای عکاسی در ساعت آبی

موزه لوور در غروب آفتاب

ساعت آبی زودگذر است و شما فقط فرصت کوچکی برای گرفتن عکس دارید، داشتن زمان برای برنامه ریزی برای عکسبرداری ساعت آبی به این معنی است که می‌توانید مکان خود را جستجو کنید. امتیاز دیگر عکاسی ساعت آبی این است که اگر با زمان کافی وارد شوید، می‌توانید ساعت طلایی غروب خورشید را نیز ثبت کنید. سپس، با تغییر رنگ نور در آسمان، آماده شروع هستید. از آنجایی که شما فقط زمان کوتاهی برای استفاده از ساعت آبی دارید، آماده بودن و آماده بودن ضروری است. اگر در حال عکاسی از منظره شهری یا خیابان هستید، می‌خواهید زمان عکاسی خود را با آسمان خنک و روشن شدن چراغ‌های شهر تنظیم کنید. سخت خواهد بود، اما با کمی آمادگی و شانس، می توانید صحنه را در ترکیب بندی خود قرار دهید

3. تنظیمات خود را انتخاب کنید

عکاسی از ساحل در ساعت آبی

قبل از هر چیز، بیایید پیچیدگی‌هایی را که عکاسی در زمان‌های دیگر روز وجود دارد حذف کنیم. نیازی به نور اضافی یا ISO بیش از حد نیست زیرا صحنه دارای میزان روشنایی ملایم و دلپذیری است. همچنین، به دلیل استفاده از سرعت شاتر زیاد، لازم نیست نگران تاری حرکت باشید. در طول روشنایی وسط روز، اغلب نیاز دارید که دیافراگم خود تا حد زیادی ببندید تا از نوردهی بیش از حد و برجسته شدن نور جلوگیری کنید. در ساعت آبی اینطور نیست. همچنین برای کاهش شدت نور نیازی به کار با فیلترهای ND ندارید. در طول ساعت آبی، می‌توانید تقریباً با هر دیافراگم که می‌خواهید کار کنید، البته در حد منطق. مثل همیشه، باید با ایجاد تمایز بین عکس های گرفته شده با سه پایه و عکس های دستی شروع کنیم.

تنظیمات مناسب برای عکاسی با سه پایه

با سه پایه، تنها تنظیمی که من به طور کلی تغییر می‌دهم سرعت شاتر است. من به سختی به یاد دارم که ISO یا مقادیر دیافراگم را بررسی کنم! با این حال، مگر اینکه هوا واقعا تاریک باشد، همیشه باید ISO دوربین خود را روی 100 نگه دارید و از دیافراگم بسته در حدود f/7.1 تا f/11 استفاده کنید. سپس می‌توانید زمان‌های نوردهی را آزمایش کنید. اگر بخواهید زمان نوردهی خاصی مانند 4 ثانیه را حفظ کنید، ممکن است کمی متفاوت باشد. در این مورد، ممکن است بخواهید ابتدا کمی دیافراگم را باز کنید، سپس ایزو را تا حدود 400 یا 800 افزایش دهید.

تنظیمات مناسب برای عکاسی بدون سه پایه

اگر به صورت دستی عکاسی می‌کنید، توجه داشته باشید که باید ISO خود را افزایش دهید و ممکن است تصاویری با نویز داشته باشید. نکته اصلی که باید نگران آن باشید این است که سرعت شاتر را به اندازه کافی بالا نگه دارید تا از لرزش دوربین در تصاویر خود جلوگیری کنید. به عنوان یک قاعده کلی، می‌توانید از سرعت شاتری که برعکس فاصله کانونی لنز شما است (به عنوان مثال فاصله کانونی 80 میلی متر → سرعت شاتر 1/80 ثانیه، 200 میلی متر → 1/200 ثانیه، 24 میلی متر → 1/25 ثانیه و غیره) به عنوان محدودیت استفاده کنید. ایزو و دیافراگم را با توجه به سرعت شاتر تنظیم کنید تا نوردهی متعادلی داشته باشید. اگر هوا تاریک است، احتمالاً باید دیافراگم را باز کنید و ISO را بسیار بالا ببرید.

4. برای کاهش تاری، آینه را قفل کنید

پل گلدن گیت

برای کسانی که با دوربین DSLR عکس می‌گیرند، همیشه این خطر وجود دارد که مکانیسم شاتر شما باعث لرزش دوربین شود. اگرچه به خودی خود مشکلی نیست، اما در سرعت های شاتر آهسته‌تر می‌تواند باعث شود تصویر شما واضح تر یا حتی تار شود. هنگامی که برای گرفتن عکس دکمه شاتر را فشار می‌دهید، صدایی مکانیکی می‌شنوید، صدای رضایت بخشی خوبی است. اما وقتی این اتفاق می‌افتد، آینه داخل دوربین به سرعت جهت را تغییر می‌دهد و دوباره برمی‌گردد. این همان عمل مکانیکی است که دوربین را به لرزه در می‌آورد.

در حالی که این روی دوربین های بدون آینه تأثیری نمی‌گذارد (زیرا آینه‌ای برای جابجایی وجود ندارد)، لرزش دوربین همچنان مشکلی است که می‌تواند ترکیب و تصویر عالی را خراب کند. خوشبختانه، یک راه آسان برای رفع این مشکل وجود دارد. هر دوربین DSLR دارای عملکردی برای قفل کردن آینه است به طوری که وقتی دکمه شاتر را می‌زنید، آینه فقط یک بار جابجا می‌شود. این به طور قابل توجهی لرزش و تاثیر قابل توجه دوربین را بر روی عکس های شما کاهش می‌دهد.

5. بگذارید ترکیب شما یک داستان بگوید

ترکیب بندی در ساعت آبی

مانند ساعت طلایی، ساعت‌های آبی داستانی منحصر به فرد را در تصاویر شما بیان می‌کنند. ساعت آبی به شما فرصتی طلایی می‌دهد تا لحن یا حالتی را در ترکیب بندی خود ایجاد کنید. داستان سرایی در عکاسی عنصر اصلی فرآیند است. هزار عکاس می‌توانند از یک منظره عکس بگیرند، اما برای اینکه چشم‌انداز شما برجسته شود، تصمیم‌هایی می‌گیرید که روایتی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. با ساعت آبی، شما در حال حاضر یک منبع نور عالی و طبیعی برای ایجاد صحنه برای یک تصویر بد خلق دارید. رنگ های آبی نشان دهنده خنکی، غم و اندوه هستند، می‌توانید از این موارد در ترکیب بندی خود استفاده کنید. مهمتر از همه، خلاق باشید و همیشه برای ظاهری منحصر به فرد تلاش کنید.

6. یک رویکرد تک رنگ داشته باشید

بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که تصاویر تک رنگ همان سیاه و سفید هستند اما اینطور نیست. طبق تعریف، تک رنگ تنها استفاده از یک رنگ است. این مقادیر رنگی آن رنگ است که تاریکی، روشنایی و کنتراست را ایجاد می‌کند. استفاده از نور منحصر به فرد ساعت آبی برای ایجاد تصاویر تک رنگ طبیعی نتیجه فوق العاده ای را ارائه می‌دهد. در حالی که کمی پردازش و ویرایش پست می‌تواند این را بهبود بخشد، توانایی ثبت تصاویر تک رنگ به طور طبیعی قانع کننده است. این تن‌های متضاد هستند که محتوای تصویر را مشخص می‌کنند و نه رنگ‌های متضاد. روش دیگر، شما می‌توانید یک رویکرد عمدتا تک رنگ به جز سایر منابع نور مصنوعی مانند درخشش نارنجی از چراغ‌های خیابانی داشته باشید. در این مورد، هایلایت های گرم متضاد صحنه آبی را نشانه می گیرند.

7. تمرین، تمرین و تمرین

ساعت آبی ممکن است قبل از اینکه متوجه شوید تمام شود، بنابراین زمان شما برای آزمایش و تمرین حداقل است. اما نباید ناامید شوید زیرا در کمتر از یک ساعت می‌توان به چیزهای زیادی دست یافت. بخشی از آمادگی شما باید شامل جستجوی بیش از یک مکان یا صحنه در مجاورت یکدیگر باشد. نکته دیگر این است که تا زمانی که آخرین نور نرم خنک را  عکاسی نکرده‌اید، راضی نباشید. ترکیب مورد نظر خود را با تنظیمات ایده‌آل دریافت کنید و سپس چند دقیقه را صرف تنظیم تنظیمات دوربین خود کنید تا تفاوت آن‌ها را ارزیابی کنید. چه کسی می‌داند، شاید با کاهش سرعت شاتر یا باز کردن دیافراگم ظاهری منحصر به فرد به دست آورید.

8. نکاتی برای ویرایش عکس ساعت آبی

عکاسی از پاریس در ساعت آبی

ادیت تصاویر در عکاسی ساعت آبی آخرین گام اما مهم است، همه چیز به دید هنری شما در ادیت عکس بستگی دارد اما چند نکته مشترک وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

هیستوگرام را بررسی کنید

قبل از هر چیزی نحوه خواندن هیستوگرام را بیاموزید. مخصوصاً در مواقعی مانند ساعت آبی که حفظ سایه‌ها مهم است، صفحه LCD دوربین شما همیشه بهترین راه برای قضاوت در مورد روشن یا خیلی تاریک بودن تصویر شما نیست. هیستوگرام دوربین اساسا نموداری از مقادیر موجود در تصویر شما است و به شما کمک می‌کند تا با حداقل حدس و گمان تشخیص دهید که آیا تصویر شما خیلی روشن است یا خیلی تاریک.

وایت بالانس را اصلاح کنید

مراقب تراز سفیدی خود باشید این برای عکاسی ساعت آبی مهم است، مطمئن شوید که “آبی” را در “ساعت آبی” نگه دارید. اگر تصویر شما سردتر از حالت عادی به نظر برسد، اشکالی ندارد، و در واقع، این یکی از چیزهای “باحال” در مورد ساعت آبی است. این در نهایت به شما بستگی دارد، اما توجه داشته باشید که لازم نیست تصویر خود را گرمتر از آنچه که به طور طبیعی بوده است، کنید.

فیلترهای مدرج

در صورت لزوم از فیلترهای مدرج و تنظیمات دوربین استفاده کنید. به خصوص اگر در حال عکاسی از منظره شهری یا چیزی مشابه هستید، به احتمال زیاد قسمت‌هایی از تصویر شما به طور قابل توجهی روشن‌تر یا تیره‌تر از بقیه هستند. اینجاست که می‌توانید از فیلترهای مدرج و سایر تنظیمات دوربین برای تنظیم مناطق خاصی از تصویر خود استفاده کنید. در حالی که این برای ساعت آبی کمتر از ساعت طلایی کاربرد دارد، هنوز هم باید در نظر بگیرید.

وضوح را افزایش دهید

برای بررسی وضوح، زوم کنید و در صورت لزوم تصویر را شارپ کنید. به خصوص اگر از سه پایه استفاده نمی‌کنید، داشتن تاری حرکتی جزئی در تصاویرتان آسان است. اگر میزان تاری قابل قبولی است، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Adobe Lightroom یا Topaz Sharpen AI تصویر خود را شفاف کنید. همیشه خوب است که با بزرگنمایی بررسی کنید، به خصوص اگر فکر می‌کنید ممکن است تصویر خود را در مقیاس بزرگ چاپ کنید.

نتیجه

ساعت آبی به عنوان پسر عموی کمتر مورد قدردانی ساعت طلایی، مجموعه جدیدی از حالات، صحنه‌ها و به طور کلی عکاسی سرگرم‌کننده را به نمایش می‌گذارد. اگر قصد عکاسی از طلوع یا غروب خورشید را دارید، می‌توانید زودتر برسید یا دیر بمانید تا ساعت آبی و امکانات آن را بررسی کنید. به عنوان یک جایزه خوش‌آمدگویی، متوجه خواهید شد که ساعت آبی جمعیت کوچک‌تری را به خود جذب می‌کند و می‌تواند حتی زیباتر از طلوع یا غروب خورشید باشد. اگر شرایط مناسب باشد، زمان بسیار خوبی برای پرتره، منظره، منظره شهری و حتی عکاسی نجومی است.

منبع: iceland-photo-tours.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات