کنتراست در عکاسی چیست؟ انواع contrast و نحوه ایجاد هر کدام

کنتراست در عکاسی تاثیر زیادی بر حال و هوا و ظاهر عکس‌های شما خواهد داشت. انواع مختلفی از کنتراست را می‌توانید برای انواع مختلف تصاویر استفاده کنید تا تصاویری جذاب و خیره‌کننده ثبت کنید. حتی می‌توانید با استفاده از کنتراست یک داستان روایت کنید که شما را در سطح عکاسان حرفه‌ای قرار می‌دهد. در این مقاله از آموزش عکاسی رایگان قصد داریم تا به شما بگوییم کنتراست در عکاسی چیست و انواع کنتراست کدامند و چگونه می‌توانید از هر کدام برای روایت تصاویر خود استفاده کنید، پس تا انتهای مطلب با ما در شوت شات همراه باشید.

کنتراست در عکاسی چیست؟

کنتراست در عکاسی چیست

کنتراست در عکاسی به فرآیند ثبت تفاوت بین عناصر در یک تصویر اشاره دارد. تفاوت بین تناژ ها و رنگ‌هایی که یک تصویر را تشکیل می‌دهند و حتی بافت‌ها می‌توانند سبب ایجاد کنتراست یا تضاد شوند. در ساده‌ترین حالتُ کنتراست درجه تفاوت بین دو رنگ یا بین روشن‌ترین نورها و تاریک‌ترین تاریکی‌ها در یک تصویر است اما همانطور که پیش‌تر گفتیم انواع کنتراست در عکاسی فقط به تفاوت در نور محدود نمی‌شود.

کنتراست در عکاسی چگونه کار می کند؟

کنتراست تنها یکی از عناصری است که هنگام عکس گرفتن باید به آن توجه کنید. برای استفاده مؤثر از کنتراست، باید به شرایط نور و نحوه تأثیر رنگ‌های مختلف روی یکدیگر در ملسط باشید و این چیزی است که در آموزش عکاسی مقدماتی فرا گرفته‌اید.. ایجاد کنتراست در هنگام گرفتن عکس می‌تواند دشوار باشد، به خصوص که شما همچنین سعی می‌کنید ترکیب بندی خوبی پیدا کنید و تصویری واضح بگیرید. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به انواع کنتراست در عکاسی و کاربردهای هر کدام خواهیم پرداخت.

کنتراست تونال

کنتراست تونال

برای شروع کار، بیایید نگاهی به واضح‌ترین و رایج ترین نوع کنتراست در عکاسی بیندازیم: کنتراست تونال. این همان نوعی است که در اولین عکس‌ها برای کمک به ساخت یک تصویر استفاده شد. بدون بهره مندی از جزئیات و رنگ، بازی بین رنگ‌های روشن و تیره بسیار مهم بود. اما فقط به این دلیل که فناوری عکاسی و دوربین پیشرفت کرده است، به این معنی نیست که دیگر نیازی به کنتراست تونال نیست. اکثر دوربین های مدرن برای تقویت الگوریتم‌های فوکوس خودکار، به این سبک متکی هستند. دوربین شما کنتراست را به عنوان وسیله‌ای برای تعیین فوکوس استفاده می‌کند. توناژ تا حد زیادی به تعیین عناصر مختلف در یک تصویر کمک می‌کند، چشمان ما و سیستم نوری همین کار را انجام می دهند.

کنتراست تونال از کوهستان

عکاسی سیاه و سفید برای ایجاد تعریف تصویر به کنتراست بستگی دارد و تفاوت بین مناطق سیاه و سفید باعث ایجاد ترکیب بندی می‌شود. یک مثال عالی، کنتراست تونال بین ماه کامل و آسمان شب تاریک است. مقادیر تونال بسیار زیاد هستند، همین امر در هنگام عکاسی تک رنگ، که تنها یک رنگ وجود دارد، صدق می‌کند. شما می توانید طیفی از تن ها را در یک رنگ داشته باشید (مثلاً عناصر آبی تیره و آبی روشن) و این کنتراست چیزی است که تعریف را ایجاد می کند. کنتراست تونال برای موثر بودن، نیازی به درگیر کردن انتهای شدید محدوده تون ندارد. در عکاسی، حتی یک تفاوت جزئی بین مقادیر تونال می‌تواند برای تعریف جنبه‌های مختلف یک عکس کافی باشد.

کنتراست بالا

عکس ضد نور با کنتراست بالا

همانطور که انتظار دارید، تصاویر با کنتراست بالاتر تفاوت چشمگیری بین عناصر روشن‌تر و تیره‌تر خود دارند. به تفاوت بین جایی که خورشید یک ناحیه از صحنه را روشن می‌کند در حالی که بقیه در سایه‌های تاریک هستند فکر کنید که یک کنتراست بالا ایجاد می‌کند. مثال محبوب دیگر زمانی است که می‌خواهید یک عکس سیلوئت بگیرید، بنابراین سوژه خود را بین دوربین خود و خورشید در حال غروب قرار می‌دهید. سوژه شدیدترین نور خورشید را مسدود می‌کند، اما در نتیجه، طرف رو به دوربین تاریک است. این موضوع باعث می‌شود سوژه در کنتراست شدید از پس زمینه متمایز شود. بهترین استفاده از عکاسی با کنتراست بالا، ایجاد نقطه قوت و افزودن سطحی از شدت و حتی شوک به ترکیب بندی شماست.

کنتراست پایین

عکس از یک ساحل و دریا

عکس‌ها با کنتراست پایین می‌توانند ایده‌ها یا حالات را با استفاده از سایه‌های ملایم منتقل کنند. تصاویر با کنتراست پایین به مراتب شدت کمتری دارند و سطح تمایز ظریفی دارند. تصاویر با کنتراست پایین بیشتر از رنگ‌های میانی در محدوده تونال استفاده می‌کنند. در جایی که تصاویر با کنتراست بالا تند هستند و تمایل دارند سوژه را برجسته کنند، تصاویر با کنتراست پایین نرم‌تر هستند. عکاسی با کنتراست پایین همچنین می‌تواند اشباع رنگ‌های شدید را صاف یا نرم کند. به عنوان مثال، تفاوت بین آسمان آبی و آبی اقیانوس می‌تواند بسیار کم باشد و منجر به یک تصویر با کنتراست پایین شود. زمانی که می‌خواهید داستانی آرام و ملایم بسازید، یا زمانی که می‌خواهید تصویر نمایشی ظریف از صحنه باشد، عکاسی با کنتراست پایین بهترین است. مثلاً آرامش اقیانوس یا سکوت یک نوزاد در خواب.

کنتراست رنگ

کنتراست رنگ از یک خانه

برخی از عکاسان دوست دارند از روشنایی رنگ و پس زمینه برای جلب توجه استفاده کنند. قبل از اینکه با دوربین از در خارج شوید تا عکس‌های کنتراست رنگی بگیرید، ابتدا به کلاس هنر دبستان برگردیم. ممکن است به یاد داشته باشید که اولین چرخه رنگ خود را رنگ آمیزی کرده‌اید. در ساده‌ترین شکل، یک چرخه رنگ، رنگ‌های اصلی را در دایره داخلی و سپس رنگ‌های ثانویه و سوم را در دایره‌های بیرونی نشان می‌دهد.همانطور که رنگ‌ها در اطراف حلقه قرار می‌گیرند و در مقابل رنگ‌های دیگر قرار می گیرند، شما شروع به مشاهده تفاوت فاحش بین یک رنگ و رنگ دیگر می‌کنید. قرمز در مقابل سبز قرار می گیرد و یک مخالف قوی را تشکیل می‌دهد. بنفش و زرد نیز مانند آبی و نارنجی در مقابل یکدیگر متمایز هستند و این جفت‌ها رنگ‌های مکمل را ایجاد می‌کنند. در اصل، این تضاد رنگی است، جایی که یک رنگ با توجه به محل قرارگیری آن‌ها، کنتراست واضحی را در برابر دیگری ایجاد می‌کند. استفاده از کنتراست رنگی یک راه عالی برای ساختن یک داستان و هدایت چشم بیننده به اطراف یک عکس است.

تصویر یک زمین پر از گل زرد و بنفش

همچنین این یک راه عالی برای بیرون کشیدن سوژه از بقیه صحنه است. برای مثال، اگر در حال عکاسی مدل هستید، ممکن است یک دیوار آبی چشمگیر در محل خود پیدا کنید. انتخاب رنگ‌هایی که مدل شما نمایش می‌دهد بسیار مهم است. در آن سناریو، مدلی را با موهای نارنجی پر جنب و جوش تصور کنید: تضاد بین آبی دیوار و نارنجی مو، تضاد رنگی را ایجاد می‌کند. راه دیگر برای استفاده از علم رنگ با کنتراست، استفاده از رنگ های گرم و سرد برای کمک به ترکیب بندی شماست. قرمز، زرد، بنفش و نارنجی رنگ‌های گرم را نشان می‌دهند در حالی که آبی و سبز رنگ‌های سردتر را نشان می‌دهند. یک راه ساده برای استفاده از این روش زمانی است که در حال عکاسی از گل‌ها و گیاهان هستید. میدانی از گل‌های آفتابگردان زرد (گرم) را در پس زمینه زمین سبز و آسمان آبی (سرد) تصور کنید. همانطور که در مورد کنتراست تونال متوجه شدیم، کنتراست رنگ می تواند شدید (بالا) یا ملایم (نرم) باشد و همه اینها به ترکیب و نتیجه دلخواه شما بستگی دارد.

کنتراست High-Key  و  Low-Key

عکس یک شیرینی

عکس های Low-Key حتی با کنتراست تونال محدود می‌توانند نتایج زیبایی داشته باشند. در محافل عکاسی، اغلب اصطلاحات کنتراست High-Key  و  Low-Keyرا می‌شنوید. هر دوی این اصطلاحات به تصاویری اشاره دارند که دارای عناصر کنتراست سطح پایین هستند. در عکاسی کنتراست کنتراست  Low-Key یا سطح پایین، سطح کنتراست فوق العاده‌ای که در عکس های با کنتراست بالا تجربه می‌شود، وجود ندارد. در عوض، مقادیر تونال یا رنگ متضاد ظریف تر هستند و تفاوت کمتری بین این دو وجود دارد.

به عنوان مثال، یک تصویر کنتراست High-Key بیشتر دارای مقادیر تون روشن در انتهای سبک‌تر مقیاس است. برای ایجاد کنتراست نیازی به تن‌های تیره‌تر نیست، زیرا قبلاً با اختلاف بین این تن‌های روشن‌تر ایجاد شده است.در مورد تصاویر با کنتراست Low-Key، برعکس این امر صدق می‌کند و کنتراست عمدتاً از طریق رنگ‌های تیره‌تر یا پایین‌تر و رنگ‌های مشکی بدون نیاز به رنگ‌های روشن‌تر ایجاد می‌شود. نمونه ای از یک تصویر با کنتراست High-Key می‌تواند یک صحنه ساحلی روشن باشد که تقیربا هیچ رنگ یا توناژ خیلی تیره‌ای در آن وجود ندارد.

کنتراست مفهومی

دست مادر و نوزاد

کوچک و بزرگ، جوان و سالمند و… یک تصویر مفهومی قانع کننده را ایجاد می‌کند. تا اینجا، ما توضیح داده‌ایم که چگونه تناژ و مقادیر رنگ یک صحنه می‌تواند به ارائه کنتراست کمک کند. تضاد مفهومی تکنیکی است که برای انتقال روایت در یک ترکیب به کار می‌رود. کنتراست مفهومی به بیننده حسی از مقیاس، سن یا حتی احساس در یک تصویر می‌دهد. نمونه ای از کنتراست مفهومی، عکسی است که در آن یک جفت دست پیر، فرسوده و چروکیده دستان یک نوزاد تازه متولد شده را گرفته اند. تفاوت سنی بین دو سوژه نشان دهنده تضاد در صحنه است و پوست قدیمی در مقابل پوست نرم جدید بخش مهمی از داستان را بیان می‌کند.

دیوار قدیمی با کنتراست مفهومی

نمونه دیگری از کنتراست مفهومی تصویری است که در آن درختی زیبا در وسط یک ساختمان سنگی متروک و فرو ریخته رشد کرده است. در این مورد، تضاد از طریق ایده رشد و زندگی جدید که بر دنیای فراموش شده غلبه می‌کند، ارائه می شود. یا طبیعت بر تلاش‌های انسان ضربه می‌زند. استفاده از کنتراست مفهومی در عکاسی را زمانی که می‌خواهید داستانی جذاب با عناصر متضاد تعریف کنید، توصیه می‌شود.

کنتراست از طریق بافت

یک دریاچه در کنار جنگل

کنتراست بافتی ارتباط ضعیفی با کنتراست مفهومی دارد، زیرا سوژه‌هایی را با تفاوت‌های کلیدی فرا می‌خواند. این تفاوت‌ها به شکل بافت هستند و حتی می‌توانند از طریق استفاده از عمق میدان منتقل شوند. ظاهر بافت‌های مختلف کنتراست طبیعی ایجاد می‌کند. همچنین می توانید تفاوت یک تصویر را در بافت ها برجسته کنید تا مفهوم کنتراست را در عکس های خود ادغام کنید. برای مثال، اگر از تصویری می‌گیرید که از عناصر بافت‌دار تشکیل شده است، از یک پس‌زمینه نرم برای بیرون آمدن تصویر خود استفاده کنید. با این حال، در صورت عدم وجود پس‌زمینه واضح، از عمق میدان برای نرم‌تر کردن پس‌زمینه موجود خود استفاده کنید. برای این منظور فاصله بین سوژه و پس زمینه را افزایش دهید و از دیافراگم باز (f/3.5 یا کمتر) برای ایجاد عمق میدان کم استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید پس‌زمینه‌تان را محو کنید و آن را برای نمایش تصویر بافت‌دار نرم کنید. برعکس، یک عنصر نرم را در یک پس زمینه بافت دار بچسبانید تا سوژه خود را برجسته کنید. به این ترتیب، می توانید عناصر خشن و نرم صحنه خود را با هم ترکیب کرده و آنها را در تصویر ادغام کنید.

راه های استفاده از کنتراست در عکاسی

هیچ محدودیت و قانون خاصی برای استفاده از کنتراست در عکاسی وجود ندارد و همه چیز به توانایی‌ها، خلاقیت و نحوه دید شما به اطراف وابسته است. با این وجود ما چند ایده برای شروع عکاسی با استفاده از کنتراست را برای شما آورده‌ایم که می‌توانید با این‌ها شروع کنید.

1. از پس زمینه روشن یا تاریک استفاده کنید

“پس زمینه” نقش مهمی در نمایش سوژه در تصویر دارد. می‌توانید پس زمینه را تنظیم کنید تا کنتراست عالی بین سوژه و بقیه عکس ایجاد کنید. برای این منظور عکس خود را در برابر تخته سفید یا تخته سیاه بگیرید. اگر سوژه شما کوچک است، آن را با کمک یک بازتابنده قابل حمل روشن کنید تا سوژه خود را نورپردازی کنید.

2. از طرح‌های رنگی برای کنتراست بالا یا پایین استفاده کنید

می‌توانید دانش خود را در مورد چرخه‌های رنگی برای ایجاد طرح‌های رنگی به کار ببرید که بر کنتراست شما در یک تصویر تأکید می‌کند. می‌توانید رنگ‌ها و تن‌های مشابه را در یک صحنه گرد هم آورید تا عکس‌هایی با کنتراست پایین ثبت نماید. همچنین قرار دادن تصاویر روشن‌تر در کنار تصاویر تیره‌تر به شما کمک می‎کند تا تصاویری با کنتراست بالا ایجاد کنید.

3. در مقابل یک آسمان روشن از سوژه عکاسی کنید

عکاسی سیلوئت شامل گرفتن یک تصویر جامد و تاریک از یک سوژه در پس زمینه روشن است. از این رو، آن‌ها یک نمونه کلاسیک از عکاسی با کنتراست بالا هستند. علاوه بر این، برای برجسته کردن سوژه خود، بر روی عکس گرفتن از سوژه‌هایی با اشکال جالب تمرکز کنید.

4. برای ایجاد تصاویر با کنتراست بالا به دنبال سایه‌های روشن باشید

از یک روز روشن استفاده کنید و عکس خود را با الگوهای هیجان انگیز سایه‌ها پر کنید. از آنجایی که تاریک‌ترین سایه ها در زیر نور شدید خورشید تولید می‌شوند، می توانید به راحتی تصاویری با کنتراست بالا ایجاد کنید.

5. از فیلترهای قدیمی برای عکس‌های با کنتراست کم استفاده کنید

استفاده از فیلترهای قدیمی به شما کمک می‌کند تا کنتراست پایینی در عکاسی خود داشته باشید. این فیلترها تصویر شما را از نگاه عکاسی فیلم قدیمی تقلید می‌کنند.

6. از کنتراست برای انتقال یک حالت خاص استفاده کنید

شما می‌توانید حال و هوا را از طریق تصاویر خود منتقل کنید، به شرطی که هوشمندانه از عنصر کنتراست در تصاویر خود استفاده کنید. از عکاسی با کنتراست بالا برای نمایش سوژه خود با انرژی و قدرت بالا استفاده کنید. از طرف دیگر، برای دستیابی به ظاهری قدیمی، از رنگ‌های کم کنتراست در صحنه استفاده کنید.

منبع: .nfi.edu

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات