وایت بالانس یا تراز سفیدی چیست و چگونه باید آن را تنظیم کرد؟

وایت بالانس یا تراز سفیدی یکی از ترسناک‌ترین قسمت‌های آموزش عکاسی برای مبتدیان است و بسیاری از یادگیری آن اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا از تنظیمات خودکار برای متعادل کردن رنگ‌ها و گرمای تصویر استفاده کنند. با این وجود تسلط بر وایت بالانس در عکاسی به شما کمک می‌کند تا رنگ عکس‌های شما مطابق با واقیت باشد. بدون آن عکس‌های شما در محیط‌های داخلی زرد و در محیط‌های بیرونی و سایه‌ها آب و در نهایت رنگ پوست بد به نظر می‌رسد. در این مقاله از آموزش عکاسی با شوت شات قرار است به طور کامل در مورد تراز سفیدی (White Balance) در عکاسی ، تاثیر ان بر گرمای رنگ و نحوه تنظیم آن صحبت کنیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

وایت بالانس یا تراز سفیدی چیست؟

وایت بالانس یا تراز سفیدی در عکسی از یک منظره

تراز سفیدی یا وایت بالانس میزان دقت رنگ‌های عکس شما را تعیین می‌کند. روشی که چشمان ما رنگ‌ها را می‌بیند با روشی که دوربین‌های dslr و بدون آینه ما آن‌ها را رمزگشایی می‌کنند بسیار متفاوت است. مغز ما باهوش است و با شرایط نوری مختلف سازگار است. اگر وارد اتاقی با نور مایل به زرد شوید، چشمان شما همچنان یک تکه کاغذ سفید را به رنگ سفید می‌بیند، حتی اگر ابتدا زرد به نظر برسد. دوربین‌های دیجیتال آنقدرها هم باهوش نیستند. آن‌ها فقط سعی می‌کنند دمای رنگ مناسب را حدس بزنند. در عکاسی دیجیتال، تنظیمات روی دوربین و عوامل نور خارجی، وایت بالانس را کنترل می‌کنند.

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که عکس‌های ثبت شده شما وقتی آن‌ها را روی صفحه نمایش می دهید اشتباه به نظر برسند. اما سیستمی وجود دارد که عکاسان برای دریافت رنگ درست از دوربین به تصویر نهایی استفاده می‌کنند. همه نورها رنگی دارند که دارای درجه حرارت هستند. رنگ‌های مختلف نور، رنگ های دمایی متفاوتی را در تصویر شما ایجاد می‌کند. مقیاس دمای رنگ مورد استفاده برای نور، مقیاس کلوین است.

در انتهای پایین مقیاس، 2000-4000k نور گرم زرد مایل به قرمز را نشان می دهد. در حدود 5500k، رنگ تقریباً همان چیزی است که در ظهر یک روز آفتابی می بینیم. با بالا رفتن مقیاس، نور به تدریج آبی تر می شود. در حدود 10000K ما به نور بسیار آبی می‌رسیم. تنظیم تراز سفیدی در عکاسی دیجیتال، تصویر شما را طبیعی تر نشان می دهد.

رابطه بین دمای رنگ و کلوین

هنگام صحبت در مورد تعادل رنگ سفید در عکاسی، درک رابطه بین دمای رنگ و کلوین مهم است. دمای رنگ با استفاده از مقیاس کلوین توصیف می‌شود. در اکثر دوربین‌های دیجیتال، مقیاس کلوین از 2500 تا 10000 متغیر است. هر یک از این اعداد نشان دهنده یک گرمی در دمای رنگ است. هر دمایی بیش از 5000 کلوین به عنوان رنگ سرد یا آبی و هر چیزی که زیر آن گرم یا زرد باشد در نظر گرفته می‌شود.

وارد کردن این موضوع به مبحث White Balance اغلب گیج کننده می‌شود زیرا استفاده از عدد کلوین مانند 8000 در بیشتر شرایط منجر به رنگ نارنجی سنگین می‌شود. از آنجایی که دمای بالای 5000 کیلوویت مایل به آبی در نظر گرفته می‌شود، نباید قالب سرد باشد؟ این به این دلیل است که دوربین از دمای رنگ مخالف برای جبران محیط اطراف استفاده می‌کند. دمای رنگ سرد 8000K با تنظیم کلوین دوربین به همان مقدار خنثی می‌شود. به عبارت دیگر، دوربین برای خنثی کردن تون های سرد، از قالب گرم تری مثل 8000k استفاده می‌کند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه تغییر تعادل رنگ سفید در دوربین داشته باشیم و چگونه می‌توان از حالت‌های ثابت مختلف برای بهبود عکس‌های خود استفاده کرد.

نحوه تغییر تراز سفیدی در دوربین

نحوه تنظیم وایت بالانس دقیقاً به دوربینی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. هر برند و مدلی روش‌های خاص خود را برای انجام آن دارد. اکثر دوربین ها دارای دکمه WB در بدنه دوربین قابل دسترسی است. در دوربین‌های دیگر، معمولاً دوربین‌های سطح ابتدایی، تنظیمات White Balance در جایی از منوهای دوربین یافت می‌شوند. در دوره آموزش عکاسی با دوربین های نیکون قبلا در این مورد صحبت کرده‌ایم، بنابراین می‌دانید که تنظیمات تراز سفیدی خود در اکثر دوربین‌های دیجیتال مشابه هستند. اینجا لیستی از هفت حالت نیمه اتوماتیک، یک حالت خودکار و یک حالت دستی را مشاهده می‌کنید. این تنظیمات برای خنثی کردن رنگ‌ها در سناریوهای نوری خاص با استفاده از ترکیب از پیش تنظیم شده کلوین و رنگ استفاده می شود. آن‌ها در بیشتر موقعیت ها کار خوبی انجام می دهند، اما گاهی اوقات باید آنها را به صورت دستی تنظیم کنید.

تنظیمات وایت بالنس دوربین کانن

حالت وایت بالانس خودکار (AWB)

هنگام استفاده از حالت تراز سفیدی خودکار، به دوربین اجازه می‌دهید که تنظیمات دمای رنگ را اعمال کند. به طور خودکار تنظیمات را بر اساس شرایط نور و رنگ اطراف شما تنظیم می‌کند. چندین سال قبل این گزینه اصلا مناسب نبود، اما فناوری دوربین از آن زمان تا کنون بسیار بهبود یافته است. هنوز هم توصیه می‌شود نحوه استفاده از حالت‌های دستی یا نیمه خودکار را یاد بگیرید، اما برای اکثر موقعیت‌های استاندارد، متوجه خواهید شد که این حالت به خوبی کار می‌کند.

با این حال، استفاده از حالت‌های خودکار به این معنی است که کنترلی بر نتیجه ندارید. شما به سادگی تصمیم گیری در مورد دمای رنگ را به دوربین بسپارید. اگر با آن موافق هستید، می توانید از این تنظیم برای عکاسی در روز استفاده کنید. اگر نه، پیشنهاد می کنم به جای آن از یکی از گزینه های بعدی استفاده کنید.حالت خودکار هنگام برخورد با شرایط کم نور بیشتر با مشکل مواجه می شود و در این موارد استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

حالت‌های از پیش تعیین شده تراز سفیدی

نمودار وایت بالانس های مختلف

اکثر دوربین‌ها دارای هفت حالت وایت بالانس از پیش‌تعیین شده هستند که برای شرایط نور و رنگ خاص استفاده می‌شود. این تنظیمات از پیش تعیین شده برای اکثر سناریوهایی که عکاسی می‌کنید عالی عمل می کنند. کاوش با این حالت‌ها راه خوبی برای یادگیری نحوه تأثیرگذاری تنظیمات مختلف تعادل سفیدی بر تصویر است.

تنگستن (3200k)

این بهترین گزینه برای عکاسی در داخل خانه، به ویژه در زیر نور گرم تنگستن است. تنظیم تنگستن اغلب با یک لامپ کوچک نمادین می شود. برای خنک کردن دمای رنگ در تصویر شما استفاده می شود.

فلورسنت (4000k)

تنظیمات فلورسنت معمولاً هنگام عکاسی در نور سرد و فلورسنت استفاده می شود و رنگ کمی گرم به آن اضافه می کند.

فلاش (5500k)

این تنظیم اغلب زمانی استفاده می‌شود که عکاس از فلاش استفاده می‌کند. با توجه به اینکه فلاش تمایل دارد مقداری نور سرد ایجاد کند، این تنظیم یک قالب گرم کمی اضافه می‌کند.

نور روز (5600k)

برای صحنه های بیرونی زیر آسمان صاف و زیر نور مستقیم خورشید، دمای رنگ حدود 5200 تا 5600 کلوین است. تنظیم نور روز در همه دوربین‌ها در دسترس نیست، اما برای عکاسی در فضای باز در نور روز معمولی استفاده می‌شود که یک محیط کاملاً خنثی است.

ابری (6000k)

مورد علاقه بسیاری از عکاسان منظره. تنظیم ابری، بازیگرانی کمی گرم‌تر از تنظیم نور روز اضافه می‌کند و قرار است از آن کمی ضربه به تصویر اضافه شود.

سایه (7000k)

آخرین حالت نیمه خودکار حالت سایه است و گرمای بیشتری نسبت به تنظیمات قبلی ایجاد می‌کند. معمولاً در محیط های سایه دار استفاده می‌شود زیرا کمی سردتر هستند.

تنظیم دستی وایت بالانس در عکاسی

دو حالت اصلی برای تنظیم دستی وایت بالانس دوربین وجود دارد: تراز سفیدی سفارشی و حالت کلوین. حالت‌های خودکار و نیمه خودکار در اکثر موقعیت‌های بیرونی به خوبی تنظیمات را  انجام می‌دهند، اما هنوز هم ضروری است که بدانید چگونه از تنظیمات دستی تعادل سفیدی استفاده کنید.   حتی عکاسانی که عمدتاً از حالت‌های نیمه خودکار استفاده می‌کنند، می‌توانند از درک نحوه عملکرد آن بهره‌مند شوند.

تراز سفید سفارشی

اولین حالت دستی وایت بالانس سفارشی است. این بیشتر در میان عکاسان استودیویی که به دقت بسیار زیاد در دمای رنگ نیاز دارند استفاده می‌شود. برای دستیابی به این دقت از یک کارت سفید خنثی استفاده می‌شود. بیایید گام به گام این را طی کنیم:

  1. حالت « Custom White Balance » یا « Pre » را انتخاب کنید
  2. یک جسم سفید خنثی را جلوی دوربین قرار دهید. از کارت خاکستری 50% نیز می‌توان استفاده کرد
  3. یک عکس بگیرید. شما در واقع تصویری نگرفته‌اید اما دوربین از این اطلاعات به عنوان مرجع هنگام تنظیم دمای رنگ استفاده می‌کند.
  4. تراز سفیدی شما اکنون تنظیم شده است.

عکاسانی هستند که فقط از این روش استفاده می‌کنند، اما به نظر ما برای عکاسان استودیویی که به دقت بسیار بالایی نیاز دارند، کارآمدتر است.

حالت کلوین (k) در تنظیمات وایت بالانس

حالت کلوین (k)  را می‌توان بین حالت دستی و حالت از پیش تعیین شده در نظر گرفت. نیازی به استفاده از کارت سفید خنثی نیست و به دوربین مرجعی نمی‌دهید تا تنظیمات را بر اساس آن انجام دهد. در عوض، کلوین و رنگ مورد استفاده را انتخاب می‌کنید. کافی است گزینه k را انتخاب کرده و مقدار آن را تغییر دهید تا تعییرات را در نمایشگر دوربین مشاهده کنید . این روش مخصوص عکاسان حرفه‌ای است که می‌دانند دقیقا از جه مقداری در چه شرایطی استفاده کنند. به خاطر داشته باشید کلوین بالا در واقعیت برابر با دمای رنگ سرد است اما یک رنگ گرم را در دوربین اعمال می کند.

سوالات متداول در مورد وایت بالانس

منبع: nfi.edu

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات