دوربین DSLR چیست؟ مزایا، معایب و نحوه کارکرد

در دنیای عکاسی انواع دوربین ها با کاربری‌ها و اهداف متفاوت وجود دارد ، اما وقتی نوبت به عکاسی حرفه‌ای می‌شود این دوربین های DSLR هستند که به عنوان یک سمبل توسط عمده عکاسان پرستیده می‌شوند. اما دوربین DSLR چیست ؟ در یک جمله؛ این نام عملاً مترادف با “دوربین حرفه‌ای” است. اما طیف گسترده‌ای از DSLR ها وجود دارد که طیف گسترده‌ای از کاربران از آماتور تا پیشرفته را پوشش می‌دهد. در این مقاله از آموزش عکاسی با شوت شات قصد داریم شما را با فرمانروای فعلی عکاسی حرفه‌ای آشنا کنیم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که یک دوربین DSLR چیست و چرا باید از آن استفاده کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دوربین DSLR چیست؟

تصویر یک دوربین DSLR

قبل از هر چیزی باید بدانید که DSLR مخفف Digital Single Lens Reflex و به این معناست که دوربین از سیستم تک لنز بازتابی دیجیتالی استفاده می‌کند. شاید در نگاه اول این نام کمی پیچده به نظر برسد و اگر راستش را بخواهید همینطور هم هست:) در واقع قبل از ظهور عصر جدید عکاسی، دوربین‌ها از دو لنز استفاده می‌کرند، زیرا یک لنز به تنهایی توانایی فوکوس و کادربندی تصاویر را نداشت. بعدها این قابلیت‌ها در یک لنز گنجاده شد و دوربین‌های SLR پدید آمدند.

با پیشرفت بیشتر در دوربین‌های عکاسی، از سنسورهای دیجیتالی استفاده شد که قابلیت‌های فراوانی را در اختیار عکاسان قرار می‌داد و در نتیجه پیشوند “دیجیتال” به دوربین‌های SLR اضافه شد تا شاهد دوربین‌های DSLR کنونی باشیم.  اما در ادامه نحوه کار این دوربین‌های شگفت‌انگیز را متوجه می‌شوید.

دوربین‌های DSLR چگونه کار می‌کنند؟

خب حالا بیاید نگاهی به نحوه عملکرد ساده اما شگفت‌انگیز دوربین‌های DSLR داشته باشیم. سیستم این دوربین‌ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل آینه و سنسور می‌شود. دلیل وجود بازتابی یا Rfrlex رد نام این مدل از انواع دوربین‌ها وجود همین آینه است. اما چه کاربردی دارد؟ اگر به منظره‌یاب دوربین dslr خود نگاه کنید، می‌توانید سوژه خود را ببینید اما در حقیقت این بازتابی از سوژه شماست که توسط آینه دوربین به شما می‌رسد نه تصویر حقیقی! به تصویر زیر نگاه کنید، همه چیز گویاس.

نحوه کارکرد دوربین DSLR

در این تصویر پس از ورود نور به لنز به آینه برخورد می‌کند و آینه تصویر سوژه راا به منظره‌یاب می‌فرستد، قسمتی که عکاس می‌تواند تصویر سوژه را در دوربین مشاهده کند. پس از فوکوس بر روی سوژه و کادربندی تصویر، عکاس دکمه شاتر را فشار می‌دهد. در این لحظه آینه از جلوی سنسور به کنار رفته و نور به سنسور می‌رسد و در نهایت تصویر ثبت می‌شود.

تفاوت بین سنسور فول فریم و کراپ در دوربین‌های DSLR

تفاوت تصاویر در لنزهای فول فریم و کراپ سنسور

یکی از گیج کننده‌ترین عناصر DSLR سنسور است. در حالی که ما اغلب در مورد مگاپیکسل صحبت می‌کنیم، این اندازه فیزیکی سنسور که باعث افزایش کیفیت تصاویر و برتری آن نسبت به دوربین‌های موبایل 100 مگاپیکسلی می‌شود. دو نوع سنسور اصلی وجود دارد که توسط سازندگان DSLR ارائه می‌شود: فول فریم و کراپ سنسور که به آن سنسور APS-C نیز گفته می‌شود. بررسی تفاوت دوربین فول فریم و کراپ سنسور مطلبی جداگانه می‌طلبد اما اگر به زبان ساده بخواهیم تفاوت این دو را نشان دهیم با بگوییم که دوربین‌های DSLR با سنسور برش‌شده ارزان‌تر از دوربین‌های DSLR فول فریم هستند، زیرا از فناوری ارزان‌تری برای تولید کیفیت تصویر مشابه استفاده می‌کنند. دوربین‌های DSLR فول فریم تصاویری با وضوح بالاتر ارائه می‌کنند که آن‌ها را برای عکاسان حرفه‌ای که می‌خواهند عکس‌ها و ویدیوهای با بالاترین کیفیت ثبت کنند، ایده‌آل‌تر می‌کند.

اکثر تولیدکنندگان لنزهایی را برای هر دو مدل فول فریم و APS-C می‌سازند، و در حالی که همه برندها به شما اجازه می‌دهند از لنزهای فول فریم بر روی بدنه‌های فریم برش استفاده کنید، به طور کلی توصیه نمی‌شود که برعکس عمل کنید. برخی از برندها، مانند کانن، از نظر فیزیکی آن را مجاز نمی دانند. در مارک‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، مانند نیکون، استفاده از لنز برش روی بدنه فول فریم، از کل ناحیه حسگر استفاده نمی‌کند و بنابراین نیاز به برش دادن تصویر به‌طور قابل‌توجهی دارد.

مزایای استفاده از دوربین DSLR چیست؟

لنزهای دوربین DSLR
تنوع لنزها ی DLSR در مقایسه با دوربین‌های بدون‌آینه فوق‌العاده است.

محبوبیت DSLR در سال‌های اخیر با ظهور دوربین‌های کوچکتر بدون آینه کاهش یافته است ، اما هنوز هم به دلایل زیادی این دوربین‌ها هنوز محبوب‌ترین هستند. از جمله مهم‌ترین مزایای دوربین‌های dslr می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

لنزهای قابل تعویض

 اکثر دوربین های دیجیتال دوربین‌هایی با لنز ثابت هستند که دارای فاصله کانونی ثابت بوده و به این ترتیب کنترل دستی محدودی را ارائه می‌کنند. یک دوربین  DSLR از انواع لنزهای مختلف پشتیبانی می‌کند و گزینه‌های بیشتری مانند عمق میدان قابل تنظیم، تنظیم سرعت شاتر یا زوایای عریض را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین بهترین لنز های دوربین عمدتا برای دوربین‌های dslr تولید می‌شوند، در حالی که این مزیان برای دوربین‌های بدون آینه بسیار کمتر است.

فوکوس خودکار سریع

دوربین‌های DSLR دارای ردیابی سوژه‌های پیشرفته هستند که فوکوس خودکار سریع و فوق‌العاده‌ای را به را ارائه می‌دهد که برای عکاسی ورزشی و رویدادها ضروی است. البته دوربین‌های بدون آینه نیز هم‌اکنون می‌توانند به راحتی در این بخش رقابت کنند.

عمر باتری طولانی

 منظره یاب اپتیکال به انرژی کمتری نسبت به دوربین های دیگر نیاز دارد، بنابراین باتری شما بیشتر دوام می‌آورد، که به معنای صرف زمان بیشتری برای گرفتن عکس است. بر خلاف دوربین‌های بدون آینه نیازی نیست که همیشه نگران باقی‌مانده باتری خود باشید و احتمالا نیازی نخواهد بود که برای باتری اضافه هزینه کنید.

بدون تاخیر

از آنجایی که نور مستقیماً به منظره یاب اپتیکال هدایت می‌شود، تصویر دقیقا همان‌چیزی است که در بیرون از دوربین در حال وقع است. این مزیت مهم است که به شما در فوکوس دقیق‌تر و به موقع کمک می‌کند، چیزی که در منظره‌یاب‌های الکترونیکی( البته نه مدل‌های جدید) وجود ندارد و تصویر با تاخیر به منظره‌یاب می‌رسد.

سنسورهای بزرگ

در حالی که مگاپیکسل نقش مهمی در وضوح خوب و کیفیت تصویر بالا دارد، این سنسورهای بزرگتر در DSLR  هستند که کیفیت تصاویر شما را افزایش می‌دهند. برخلاف گوشی هوشمند شما، اندازه سنسور در یک DSLR  بسیار بزرگ است که آن را برای شرایط کم نور ایده آل می کند. هر چه سنسور بزرگتر باشد، نور بیشتری جذب می‌شود.

معایب دوربین‌های DSLR چیست؟

تصویر یک دوربین در دستان یک نوجوان
DSLRها عموما سنگین، بزرگ و نیازمند به مراقبت در مقابل ضربات هستند

دوربین های DSLR علیرغم محبوبیتشان، مشکلاتی نیز دارند:

  • قیمت بالا: در واقع، دوربین‌های DSLR اصلا ارزان نیستند، حتی دوربین‌های سطح ابتدایی نیز حسابی جیب شما را خالی می‌کنند. دوربین‌های دست دوم چطور؟ آن‌ها هم هنوز گرانقیمت هستند. یک توصیه: هرگز از عکاسان حرفه‌ای دوربین دست دوم نخرید زیرا دیگر جانی برای دوربین باقی نمانده است:)
  • لنزهای گرانقیمت: یادتان هست در قسمت مزیت دوربین‌های dslr به گستردگی لنزهای آن اشاره کردیم؟ خب باید گفت آن‌ها هم بسیار گران هستند. صبر کنید این تمامش نیست! لوازم جانبی مانند کیف دوربین، فیلترها، کارت‌های حافظه و … نیز هزینه زیادی برای شما خواهند داشت. منابع مورد نیاز برای نگهداری دوربین خود را فراموش نکنید:)
  • بزرگ و سنگین: دوربین های DSLR نیز حجیم و سنگین هستند، این به دلیل مکانیسم مکانیکی آینه آن است. سنگین بودن این دوربین‌ها ممکن است برای کسانی که زیاد سفر می‌کنند یا به عکاسی خیابانی علاقه دارند، ترسناک به نظر برسد.
  • می‌تواند برای مبتدیان پیچیده باشد: استفاده از دوربین‌های DSLR نیز بسیار پیچیده است. دکمه‌ها و تنظیمات زیاد برای عکاسان مبتدی گیج‌کننده هستند و به دلیل استفاده از منظره‌یاب اپتیکالی هیچ پیش‌نمایشی از تنظیمات اعمالی خود نمی‌بینید.

با همه این اوصاف، اگر شیفته عکاسی هستید و می‌خواهید به صورت جدی روی آن تمرکز کنید یک دوربین dslr یک یار دوست‌داشتنی خواهد بود. به خصوص که صبر، قناعت و حجم عضلاتتان را افزایش می‌دهد:)

دوربین DSLR یا بدون آینه؟

دوربین‌های بدون آینه، برای بسیاری، یک تعادل عالی از عملکرد و راحتی در استفاده هستند.آن‌ها مزایای یک DSLR، از جمله کنترل‌های دستی کامل، سنسورهای بزرگ و لنزهای قابل تعویض را ارائه می‌کنند، در حالی که در شکل کوچک‌تری عرضه می‌شوند. همین دلایل باعث شده تا بسیاری از عکاسان به این دوربین‌ها مهاجرت کنند اما دوربین‌های بدون آینه نیز خالی از مشکل نیستند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه در مکانیسم بدون آینه بودن آن باشد که سبب شده تا ابعاد و وزن کمتری داشته باشند اما در سمت مقابل طول عمر کمتر باتری، تعداد لنزهای کمتر به دلیل تازه وارد بودن این دوربین‌ها از معایب آن هستند. به طور کلی، امروزه در بیشتر موارد دوربین های بدون آینه را توصیه می‌شوند اما از نظر ما همه چیز به شما بستگی دارد. از عکاسی با کدام لذت می‌برید؟ انتخاب مناسب برای شما همان است.

آیا دوربین DSLR برای شما مناسب است؟

در این مقاله سعی کردیم تمام آنچه که نیاز بود در مورد دوربین‌های DSLR بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. در نهایت، این به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید، اما امیدوارم، این توضیحات انتخاب را کمی آسان تر کرده باشد. دوربین‌های DSLR کیفیت تصویر فوق‌العاده، لنزهای متنوع و عملکرد تمام روز را ارائه می‌دهند که در بسیاری از موقعیت‌ها مفید است. اما آن‌ها همچنین بزرگ و سنگین هستند که حمل آن‌ها را دشوارتر می کند.

منبع : masterclass.com

ترجمۀ محمدرضا علی‌نیا

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات