دوربین بدون آینه چیست؟ مزایا و معایب mirrorless

دوربین بدون آینه چیست؟ این سوالی است که اگر تازه وارد دنیای آموزش عکاسی شده باشید با آن مواجه خواهید شد. اگر به دنبال جواب کوتاه می‌گردید باید بگوییم که دوربین های mirrorless به زودی صاحبان تاج و تخت دوربین های DSLR خواهند بود. اگر به دنبال پاسخ کامل‌تری هستید، ادامه مطلب را مطالعه کنید، در این مقاله قرار است در مورد دوربین های بدون آینه، نحوه کار، مزایا و معایب آن‌ها صحبت کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما در شوت شات همراه باشید.

دوربین بدون آینه چیست؟

دوربین بدون آینه چیست؟

همانطور که از نام دوربین بدون آینه پیداست، این دوربینی است که آینه بازتابی ندارد. این بدان معنی است که نور از لنز به طور مستقیم به سنسور دیجیتال می‌تابد. در دوربین‌ DSLR آینه جز مهمی است که بدون آن عکاس نمی‌تواند چیزی را از منظره‌یاب مشاهده نماید. در دوربین‌های بدون آینه، تصاویر قبل از عکاسی بر روی LCD دوربین نمایش داده می‌شوند و به شما فرصتی می‌دهند تا تنظیمات را بر اساس آن انتخاب کنید. دوربین‌های بدون آینه نسل قبل، لنزهای قابل تعویض را ارائه نمی‌دادند، اما اکنون لنزهای بدون آینه در دسترس هستند که آن‌ها را همتراز و یا شاید بهتر از دوربین‌های DSLR می‌کند. با حذف آینه متحرک و پنتاپریسم از طراحی دوربین‌های بدون آینه، این دوربین می‌تواند بسیار کوچکتر و سبک تر از یک DSLR مشابه باشد. این نکته اصلی مورد توجه بسیاری از مشتریان دوربین‌های بدون آینه است که حمل و جابجایی آن‌ها را بسیار راحت‌تر می‌دانند.

دوربین های بدون آینه چگونه کار می‌کنند

عملکرد دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با دوربین‌های dslr بسیار ساده‌تر است. به تصویر نگاه کنید؛ نور از لنزها عبور می‌کند و در صورتی که شاتر دوربین باز باشد به حسگر می‌تابد و در همین حال منظره یاب الکترونیکی دوربین دقیقا همان تصویری که به حسگر می‌تابد را به عکاس نشان می‌دهد تا بتواند ترکیب‌بندی خود را انتخاب کند. به دلیل حذف شدن آینه و پنتاریسم فاصله فلنج در دوربین‌های mirrorless به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به همین سه دلیل یعنی کاهش قسمت‌های مکانیکی و فاصله فلنج، این دوربین‌ها بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر از دوربین‌های DSLR هستند.

نحوه کار دوربین بدون آینه

هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، حسگر تصویر توسط یک در پوشانده می شود. سپس درب به پایین می لغزد تا سنسور در معرض نور قرار گیرد. سپس درب به سمت بالا بلغزد تا دوباره حسگر را بپوشاند تا از نوردهی بیش از حد جلوگیری شود  و در نهایت عکس را می‌گیرد. ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسد اما همه این‌ها در ساده‌ترین حالت طراحی شده‌اند تا وزن و ابعاد دستگاه کاهش یافته است.

از آنجایی که منظره یاب دوربین همه جزئیات تصویر را دقیقا همانطور که در حسگر به نظر می‌رسد به عکاس نشان می‌دهد، ما می‎توانیم تنظیماتی مانند وایت بالانس، اشباع و کنتراست را به صورت دقیق تنظیم کنیم. همچنین این منظره‌یاب‌ها به عکاسی امکاناتی مثل تشخیص چهره و هیستوگرام زنده را ارائه می‌کنند تا از فوکوس دقیق و نوردهی مناسب قبل از گرفتن عکس، اطمینان حاصل شود.

مزایای دوربین بدون آینه چیست؟

مزایای دوربین بدون آینه

برای شروع، دوربین های بدون آینه سبک، جمع و جور و حمل آسان هستند. یک دوربین DSLR سنتی سنگین و حجیم است و این امر، مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما یک دوربین کامپکت که دارای مزیت رقابتی خیلی خوبی خواهد بود، چیزی که دوربین های بدون آینه دارند. قبلا در دوره آموزش عکاسی مقدماتی در مورد مزایای این دوربین‌ها صحبت کرده بودیم اما بیایید برای بار دیگر ببینیم مزایای دوربین بدون آینه چیست.

1. اندازه و وزن مناسب

استفاده از یک دوربین بزرگ گاهی اوقات می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر همیشه دوربین خود را به همراه دارید. یکی از بزرگترین نکات مثبت داشتن دوربین بدون آینه اندازه نسبتا کوچکتر آن است. این می‌تواند برای افرادی مفید باشد که فضای زیادی برای تجهیزات خود ندارند، به خصوص عکاسان همیشه در سفر. به جدول زیر نگاه کنید تا درک بهتری از تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه از لحاظ وزن برسید.

Sony a7R II Full-Frame Mirrorless Interchangeable Lens Camera,Sony Alpha a6500 Mirrorless Digital Camera w/ 2.95″ LCDFujifilm X-T2 Mirrorless Digital Cameraدوربین بدون آینه
587 گرم420 گرم457 گرموزن دوربین بدون آینه
Sony a7R II Full-Frame Mirrorless Interchangeable Lens Camera,Sony Alpha a6500 Mirrorless Digital Camera w/ 2.95″ LCDNikon D500 (APS-C)دوربین DSLR
875 گرم650 گرم760 گرموزن دوربین DSLR
288  گرم230 گرم303 گرمتفاوت وزن

2. سرعت شاتر بیشتر

دوربین‌های بدون آینه با سرعت شاتر سریع‌تر کار می‌کنند و دلیل آن حذف شدن مکانیسم آینه در دوربین های بدون DSLR است. این مطمئناً زمانی که شما در حال عکاسی پشت سر هم از تصاویر یا عکسبرداری مداوم هستید به شما کمک خواهد کرد.

3. تثبیت کننده تصویر بهتر

لرزش دست ها و در نتیجه تار شدن تصاویر، اجتناب ناپذیر است، به خصوص زمانی که مبتدی هستید. دوربین‌های DSLR و همچنین دوربین‌های بدون آینه می‌توانند حرکت دوربین را تشخیص دهند و قسمتی از لنز یا حسگر تصویر را کمی تغییر دهند اما در جهت مخالف لرزش. این جابجایی فقط در امتداد محورهای عمودی و افقی اتفاق می‌افتد. با این حال، دوربین‌های بدون آینه =گران‌تر مانند Sony a6500 و Sony a6600 دارای لرزشگیر تصویر پنج محور هستند. این ویژگی در حال حاضر در دوربین‌های DSLR در دسترس نیست.

 4. پیش نمایش در زمان واقعی تصاویر

پیش نمایشی از نوردهی، تنظیمات کنتراست و … روی صفحه LCD قبل از اینکه عکس را بگیریدی واقعا عالی به نظر می‌رسد و این قابلیتی است که در دوربین های mirrorless وجود دارد. منظره یاب در DSLR  به شما امکان می‌دهد تنظیمات خاصی را از طریق لنز دوربین بررسی کنید، اما برای بررسی نوردهی ابتدا باید عکس بگیرید و این به معنای کاهش سرعت عکاسی و حافظه دوربین به دلیل تصاویر نامناسب است.

5. کیفیت ویدیو بهتر

مولفه اصلی که کیفیت ویدیو را بهتر می‌کند، فوکوس خودکار روی دوربین است. اکثر دوربین‌های DSLR از تشخیص فاز استفاده می‌کنند که بهتر از تشخیص کنتراست است. اما مشکل این است که وقتی در حال ضبط ویدیو با استفاده از یک DSLR هستید، نمی‌تواند از تشخیص فاز استفاده کند زیرا آینه بالا است بنابراین از تشخیص کنتراست استفاده می‌کند که دقت کمتری دارد و همچنین کندتر است. چیزی که می تواند باعث شود یک نگاه تار در وسط یک ویدیو است زیرا دوربین در تلاش برای یافتن فوکوس مناسب است. از آنجایی که دوربین های بدون آینه با این مشکل مواجه نیستند، معمولا بهترین انتخاب برای فیلمسازان هستند.

سخن آخر

خواه یا ناخواه، دوربین های بدون آینه سلاطین آینده دنیای عکاسی خواهند بود و این به دلیل پیشرفت روزافزون فناوری، تمرکز سازندگان دوربین بر توسعه دوربین‌های mirrorless و حذف المان‌های مکانیکی است. در حال حاضر اما هنوز رقابت بین dslr و بدون آینه داغ است و همه چیز به نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال دوربین‌هایی با سرعت عکاسی بالا، کیفیت ویدیو بهتر، وزن و ابعاد کمتر هستید، یک دوربین بدون آینه انتخاب درست خواهد بود اما اگر به دنبال عمر باتری طولانی‌تر و لنزهای متنوع‌تر هستید احتمالا باید دوربین‌های dslr را هم بررسی کنید.

منبع: Mirrorless camera – Wikipedia

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات