آموزش تکنیک موشن بلور در عکاسی

موشن بلور تکنیکی است که توسط عکاسان برای انتقال حس حرکت در تصاویر استفاده می‌شود. تاری حرکت یا به انگلیسی Motion blur از سرعت شاتر کاهش یافته استفاده می‌کند تا جلوه‌هایی خلاقانه که چشم انسان نمی‌تواند آن‌ها را ببیند و فقط می‌تواند توسط دوربین ثبت شود را ارائه کند. این می‌تواند زندگی و انرژی را به عکس‌های شما بیاورد و به شما امکان می‌دهد تصاویری پویا و تاثیرگذار خلق کنید. در این مقاله از آموزش آنلاین عکاسی با شوت شات می‌خواهیم این تکنیک جادویی عکاسی را بررسی کنیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تکنیک موشن بلور چیست؟

عکاسی با تکنیک موشن بلور

موشن بلور در عکاسی، تاری حرکتی است که در یک تصویر می‌بینید و نتیجه حرکت سوژه است. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که سوژه در حال حرکت است، یا زمانی که خود دوربین در لحظه کوتاهی که عکس گرفته می‌شود در حرکت باشد. هنگامی که یک دوربین عکس می‌گیرد، سنسور برای مدتی در معرض نور قرار می گیرد، حالا اگر با استفاده از سرعت شاتر آهسته‌تر نوردهی طولانی‌تری ایجاد کنیم، هر حرکتی( چه چیزی جلوی لنز در حال حرکت باشد یا حتی خود دوربین) باعث ایجاد اثر خطی و ثبت تاری حرکت می‌شود. اگر دوربین حرکت کند، کل صحنه تاری حرکت را نشان می دهد (البته مگر اینکه صحنه با آن حرکت کند!). عکاسی با تکنیک موشن بلور می‌تواند حسی درام به ارمغان بیاورد و حسی از سرعت حرکت سوژه را منتقل کند. از طرف دیگر، می‌تواند حس آرامش را القا کند، زیرا ممکن است حرکت ابرها یا آب را در صاف و نرم کند، که نشان می‌دهد تصویر با آرامش به زمان اجازه می‌دهد بگذرد.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی با تکنیک موشن بلور

همانطور که در بالا ذکر شد، سه پایه از موارد ضروری برای عکاسی با تکنیک موشن بلور است. برخی از سرهای سه پایه برای حرکت نرم با چیزی در حال حرکت طراحی شده‌اند که یک مزیت قابل توجه برای این نوع عکاسی است. پایه‌های سر توپی می‌توانند این کار را انجام دهند، اما با سر شیب‌دار بسیار آسان‌تر است.

یکی دیگر از قطعات مفید کیت فیلتر ND یا چگالی خنثی است. فیلترهای ND میزان نور ورودی به دوربین را کاهش می‌دهند و به طور موثر روز را به شب تبدیل می کنند. این بدان معناست که می‌توانید دوربین و سه پایه خود را در یک روز آفتابی روشن راه اندازی کنید و همچنان نوردهی مناسب داشته باشید تا تاری خیره کننده را ثبت کنید. فیلترهای ND در مقادیر متفاوتی عرضه می‌شوند که با استاپ نور اندازه‌گیری می‌شوند. داشتن چند نوع مختلف در کیفتان کار مفیدی است.

8 نکته برای دستیابی به موشن بلور

1. از سرعت شاتر پایین استفاده کنید

سرعت شاتر مدت زمانی است که سنسور یا فیلم دوربین شما در معرض نوری که از طریق لنز وارد می‌شود قرار می‌گیرد. در اکثر عکاسی‌ها، سرعت شاتر نسبتاً سریع است زیرا عکاس می‌خواهد عکسی واضح و بدون تاری ناشی از حرکت ثبت کند. اما در تکنیک موشن بلور ، از عکاسی با سرعت شاتر پایین استفاده می‌شود تا تاری حرکت را ایجاد کند و تصویری خلاقانه ثبت شود. اندازه سرعت شاتر آهسته به چیزی بستگی دارد که شما در حال عکاسی هستید: 1/500 ثانیه برای عکاسی از کسی که در حال راه رفتن است بسیار سریع است، اما برای مثال برای عکاسی از بال‌های مرغ مگس خوار نسبتاً آهسته خواهد بود. به عنوان مثال، اگر شخصی از کنار لنز شما می‌دود، 1/500 آن حرکت را منجمد می‌کند، در حالی که سرعتی مثل 1/50 احتمالاً تاری حرکت را ثبت می‌کند. اغلب، برای فهمیدن اینکه از چه تنظیماتی برای ایجاد تاری حرکت برای هر صحنه خاص استفاده کنید، نیاز به آزمون و خطا است، اما با افزایش تجربه، می‌توانید حدس‌های بهتر و دقیق‌تری بزنید.

عکسی از یک ساختمان

به خاطر داشته باشید که هرچه سرعت شاتر شما کمتر باشد، فرد تار و نامشخص‌تر می‌شود. چیزی مانند نوردهی 5 ثانیه‌ای ممکن است باعث شود سوژه در حال حرکت شما به طور کامل ناپدید شود، گویی هرگز آنجا نبوده است. در واقع، این یک تکنیک عالی برای «ناپدید شدن» سوژه‌ها در عکاسی از مکان‌های گردشگری محبوب است. استفاده از سرعت‌های شاتر آهسته، اغلب همراه با فیلتر ND و سه‌پایه، باعث می‌شود گردشگران در حال حرکت ناپدید شوند.

به یاد داشته باشید: اگر سرعت شاتر خود را تغییر دهید، باید دیافراگم و ISO خود را بر این اساس تغییر دهید تا به درستی برای صحنه خود نوردهی کنید. این یکی از اصول مثلث نوردهی است.

2. حالت اولویت شاتر

حالت اولویت شاتر

ساده‌ترین راه برای کنترل سرعت شاتر در عماسی موشن بلور، استفاده از حالت اولویت شاتر است. این بدان معناست که شما به دوربین خواهید گفت که از کدام سرعت شاتر استفاده کند و دوربین به طور خودکار تغییراتی را در دیافراگم ایجاد می‌کند تا نوردهی مناسبی داشته باشد. برخی از دوربین ها همچنین گزینه‌ای برای تنظیم ISO روی خودکار دارند. این به اتوماسیون دوربین شما انعطاف بیشتری می‌دهد تا تصاویر با بهترین کیفیت را ثبت کند و در عین حال تنظیماتی را که می‌خواهید به شما ارائه می‌دهد.

3. دوربین خود را تثبیت کنید

استفاده از سرعت شاتر پایین همیشه به این معنی نیست که فقط سوژه شما به دلیل حرکت تار می‌شود. همچنین می‌تواند باعث شود همه چیز تار شود زیرا نمی‌توانید دوربین خود را به اندازه کافی ثابت نگه دارید. ممکن است احساس کنید که آن را کاملاً بی حرکت نگه داشته اید، اما کاهش سرعت شاتر می‌تواند به این معنی باشد که تصاویر در نتیجه کوچک‌ترین لرزش دوربین تار شوند. غیرعادی نیست که به عکس‌های دوربین خود نگاه کنید و تصور کنید که آن‌ها واضح هستند، اما وقتی آن‌ها را در رایانه خود کپی کنید متوجه می‌شوید که همه چیز به دلیل لرزش دوربین تار شده است! همیشه روی تصاویر خود زوم کنید تا وضوح را بررسی کنید.

سه پایه در عکاسی موشن بلور

سرعت شاتر خاصی وجود ندارد که در آن لرزش دوربین شروع شود و همچنین میزان ثابت بودن دست‌های شما، با توجه به طول لنزی که استفاده می‌کنید (هرچه لنز لنز طولانی‌تر باشد، بیشتر مستعد لرزش دوربین است) بر روی وضوح عکس‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر دوربین شما دارای IBIS (تثبیت کننده درون بدنه) است، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید دوربین خود را با یک لنز 35 میلی متری با سرعت شاتر کمتر از 1 ثانیه یا حتی کمتر در دست بگیرید. این همچنین بستگی به این دارد که چگونه می‌توانید خود را ثابت نگه دارید، شاید با تکیه دادن به تیر چراغ یا قرار دادن دوربین روی دیوار خوب باشد. بهتر است از سه پایه برای عکاسی با نوردهی طولانی استفاده کنید. اگر زحمت حمل آن بسیار زیاد است، حتی یک مونوپاد نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

4. از فیلتر چگالی خنثی استفاده کنید

فیلتر چگالی

اگر از یک آبشار در نور کامل روز عکاسی می‌کنید و می‌خواهید از سرعت شاتر آهسته برای محو کردن حرکت آب استفاده کنید، ممکن است متوجه شوید که حتی کوچک‌ترین دیافراگم و پایین‌ترین تنظیمات ایزو نیز به شما اجازه نمی‌دهد از سرعت شاتر به اندازه کافی پایین استفاده کنید. از طرف دیگر، ممکن است متوجه شوید که در حالی که آب در تصاویر شما دارای موشن بلور است، همه عکس‌های شما بیش از حد نوردهی می‌شوند. در این شرایط، نور زیادی وارد لنز می‌شود و نمی‌توانید نوردهی صحیح را با سرعت شاتر آهسته ثبت کنید. می‌توانید صبر کنید تا خورشید غروب کند، اما راه حل دیگر استفاده از فیلتر چگالی خنثی است. فیلترهای ND به جلوی لنز شما پیچ می‌شوند و میزان نور دوربین را کاهش می‌دهند، اما بدون ایجاد هیچ تغییر دیگری. این باعث می‌شود تا صحنه برای دوربین تیره‌تر به نظر ‌رسد و این به شما امکان می‌دهد از سرعت شاتر آهسته (یعنی نوردهی طولانی) استفاده کنید.

5. دوربین خود را حرکت دهید

تکنیک پنینگ در موشن بلور

یک روش محبوب برای ایجاد عکس‌های دراماتیک از صحنه‌های ورزشی یا خیابانی این است که دوربین خود را با جرکت سوژه هماهنگ کرده و حرکت دهید. این یکی از تکنیک های عکاسی موشن بلور است که عکاسی پنینگ نام دارد. بهترین نتایج در پنینگ زمانی اتفاق می‌افتد که حرکت در زوایای راست با شما باشد، یعنی سوژه از چپ به راست یا راست به چپ می‌رود، اما به سمت شما یا از شما دور نمی‌شود. انتخاب سرعت شاتر آهسته که برای صحنه شما مناسب باشد کاملا به آزمایش متکی است. برای کسی که از کنار شما می دود، 1/30 ثانیه را امتحان کنید تا شروع کنید.

به منظور نوردهی صحیح، از یک دیافراگم کوچک و یک ایزو کم برای متعادل کردن سرعت شاتر پایین استفاده کنید. پس از هر عکس به بررسی جلوه تاری حرکت در پشت دوربین خود ادامه دهید و بر اساس آن تغییراتی را اعمال کنید. اگر تاری کافی وجود ندارد، سرعت شاتر خود را کاهش دهید. اگر تاری بیش از حد وجود دارد، آن را افزایش دهید. در صورت امکان، تنظیمات دوربین خود را روی فوکوس خودکار پیوسته تنظیم کنید و سعی کنید از سریع‌ترین سرعت عکاسی پشت سر هم استفاده کنید تا در هنگام عبور سوژه از کنار شما تعدادی عکس بگیرید. این باعث می‌شود شانس گرفتن یک تصویر خوب افزایش یابد.

6. خود و دوربینتان را حرکت دهید

حرکت موتور در موشن بلور

جابجایی دوربین تنها راه برای محو کردن دنیای اطراف شما نیست، شما همچنین می‌توانید خودتان را حرکت دهید. اگر چیزی را در قاب قرار دهید که با همان سرعت شما حرکت می‌کند، شاید بخشی از وسیله نقلیه‌ای که در آن سفر می کنید یا وسیله نقلیه دیگری که در نزدیکی شما بتواند عکس زیبایی برایتان به ارمغان بیاورد. ممکن است مجبور شوید آزمایش کنید تا بفهمید کدام سرعت شاتر سوژه شما را واضح نگه می‌دارد و در عین حال در همه چیز اطراف آن تاری حرکت ایجاد می‌کند و در عین حال حس کامل سرعت را منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید تصویری مانند تصویر بالا بگیرید، مطمئن شوید که از پایه‌ای برای دوربین خود استفاده کنید که دستان شما را آزاد و ذهن شما را در جاده‌ها رها کند.

7. از فیلتر Motion Blur فتوشاپ استفاده کنید

تاری حرکت در فتوشاپ

تلاش برای محو کردن حرکت با استفاده از نرم افزار ویرایش ایده آل نیست، اما فتوشاپ قابلیت خیلی خوبی برای موشن بلور ارئه می‌دهد. فیلتر، Blur و Motion Blur را انتخاب کنید تا پنجره تنظیمات باز شود. از اینجا می‌توانید زاویه و شدت افکت موشن بلور را انتخاب کنید. همچنین اکشن های فتوشاپ رایگانی وجود دارد که سعی می‌کنند تاری حرکت عکاسی را برای شما تکرار کنند، اگرچه خوب است ابتدا به صورت دستی آزمایش کنید تا ببینید به چه چیزی می‌توانید برسید.

8. تاری زوم در موشن بلور

هنگام عکاسی با تکنیک موشن بلور زوم ، نیازی به داشتن سوژه متحرک ندارید. در عوض، از یک لنز زوم برای ایجاد توهم حرکت استفاده خواهید کرد. توجه به این نکته مهم است که این تصاویر می‌توانند به طرز باورنکردنی تحریف شوند، به خصوص زمانی که در اندازه‌های بزرگتر چاپ شوند. برای اینکه واقعاً به تاری زوم دست یابید، باید از سرعت شاتر آهسته، اغلب حدود 1 ثانیه استفاده کنید. با 1 ثانیه شروع کنید و سپس بسته به ترجیحات شخصی خود، مدت زمان باز بودن شاتر را افزایش یا کاهش دهید.

تاری زوم در موشن بلور

اگر در طول روز عکاسی می‌کنید، استفاده از سرعت شاتر طولانی اغلب منجر به عکس‌هایی با نوردهی بیش از حد می‌شود. برای کاهش احتمال وقوع این اتفاق، باید با ایزوی پایین (حدود 100) و با دیافراگم دوربین f/22 عکاسی کنید. با این کار کمترین مقدار نور به دوربین شما اجازه می‌دهد تا سرعت شاتر بیشتری داشته باشید. وقتی برای گرفتن عکس‌های خود آماده هستید، در حالی که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کنید. از آنجایی که شاتر باز است، زوم می‌کنید، به ظاهری با تاری بالا دست خواهید یافت.

کلمات پایانی

عکاسی با تکنیک موشن بلور می‌تواند راهی فوق‌العاده برای معرفی درام و پویایی در عکس‌های شما باشد و حس فوریت و سرعت را به شما بدهد. به همین ترتیب، Motion Blur می‌تواند در مورد برانگیختن حس آرامش از طریق نشان دادن گذر زمان، تبدیل ابرهای عبوری یا آب جاری به بافت‌های صاف باشد که احساس آرامش را القا می‌کند. هر کدام را که انتخاب کنید، امیدواریم این مقاله مبنای خوبی برای شروع به شما ارائه کرده باشد. اگر سوال یا نظری دارید، حتما در زیر کامنت بگذارید.

منبع: pixpa.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات