آموزش عکاسی از ماشین و نکات مهم آن

عکاسی از ماشین یکی از شاخه های عکاسی محبوب برای عکاسان آماتور و حرفه ای است. ممکن است فکر کنید که عکاسی از یک خودرو آسان است، اما در واقع عکاسی خودرو خیلی بیشتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. در حالی که اتومبیل‌ها می‌توانند سوژه‌های بسیار جذابی بسازند، عکاسی از آنها نیز بسیار دشوار است. در این مقاله، ما برخی از اصول اولیه مانند بهترین تجهیزات و دوربین، برخی از تکنیک‌های پیچیده‌تر عکاسی ماشین مانند پنینگ یا نقاشی نور، و برخی ایده‌ها و تصاویر را برای الهام بخشیدن به شما پوشش خواهیم داد. چه بخواهید تصاویر خود را برای فروش آنلاین ماشین دست دوم بهبود ببخشید، چه بخواهید یک عکاس حرفه ای ماشین شوید، این راهنما کمک خواهد کرد.

1. تجهیزات مناسب برای عکاسی از ماشین

عکاسی از ماشین لامبورگینی لامبورگینی

بهترین تجهیزات برای عکاسی ماشین بستگی به شرایط دارد. آیا ماشین در حال حرکت است یا پارک شده است؟ آیا در خارج از استودیو عکاسی می‌کنید یا در داخل؟ برای انطباق با همه موقعیت‌ها، به دوربینی با لنزهای قابل تعویض نیاز دارید که به شما امکان می‌دهد با فرمت RAW عکاسی کنید. همچنین، اگر توانایی مالی دارید، یک دوربین فول فریم تهیه کنید تا مطمئن شوید بهترین کیفیت تصویر را دریافت می‌کنید. در اینجا لیستی از دوربین‌ها و لنزهای محبوب برای عکاسی خودرو آمده است.

بهترین دوربین برای عکاسی از ماشین چیست؟

 بهترین دوربین برای عکاسی از ماشین

دوربین‌هایی با تعداد مگاپیکسل بالا برای ثبت تمام جزئیات خودرو مفید هستند و در صورت حرکت خودرو، فوکوس خودکار/ نرخ فریم سریع کارآمد است. دوربین‌های فول فریم توصیه می‌شوند که برخی از آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • نیکون D850
  • سونی a9 II
  • سونی a7R IV
  • کانن 1DX III
  • سونی a1

چه لنزهایی برای عکاسی ماشین مناسب هستند؟ لنز مناسب به نوع عکسی که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. ثبت تصویر یک ماشین در یک مسابقه ورزشی با عکاسی از ماشین پارک شده در استودیو متفاوت است، اما پیشنهاد می‌کنیم لنز‌های واید و تله فوتو را حتما در کیف خود داشته باشید تا بتوانید در هر فاصله‌ای از خودرو از آن عکس بگیید.

2. بازتاب‌ها را تحت کنترل داشته باشید

بیشتر خودروها دارای روکش براقی هستند که باعث می‌شود بسیار بازتابنده باشند. همین امر در مورد تمامی شیشه‌ها و چراغ جلو نیز صدق می‌کند، بنابراین باید مراقب محیط اطراف خودرو باشید تا از انعکاس جلوگیری کنید. استفاده از فیلتر پلاریزه دایره‌‌ای می‌تواند کمک بزرگی باشد. فقط آن را به جلوی لنز خود وصل کنید و آن را بچرخانید تا بهترین موقعیت را پیدا کنید. اگر تمام انعکاس‌های خودرو را خنثی نمی‌کند، سعی کنید نوردهی‌های مختلف را با چرخاندن فیلتر انجام دهید. سپس آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا عکسی عالی در پس تولید بسازید.

3. از نور ملایم استفاده کنید

عکاسی از خودرو آودی

از آنجایی که خودروها بسیار بازتابنده هستند، باید از نور سخت که می‌تواند نقاط نورانی روی عکس‌های شما ایجاد کند، اجتناب کنید. اگر در خارج از استودیو عکاسی می‌کنید، می‌توانید با انتخاب زمان مناسب روز، آن را کنترل کنید. صبح زود و اواخر بعد از ظهر برای عکاسی در ساعت طلایی و ساعت آبی بهترین است. اگر نمی‌توانید ساعت عکاسی را انتخاب کنید، سعی کنید عکاسی از ماشین را در سایه انجام دهید. اگر از استروب یا فلاش در عکاسی خود استفاده می کنید، مطمئن شوید که از اصلاح کننده هایی مانند سافت باکس یا دیفیوزر استفاده می‌کنید.

4. وایت بالانس مناسب را انتخاب کنید

تعادل رنگ سفید در عکاسی خودرو مهم است. هنگامی که عکاسی از ماشین را برای مقاصد تحریریه یا رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهید، می‌توانید به عکس‌های خود سبک دلخواه بدهید. با این حال، اگر این کار را به‌عنوان عکس محصول برای وب‌سایت یک نمایندگی انجام می‌دهید یا خودروهای دست دوم را می‌فروشید، عکس شما باید دقیقاً خودرو را نشان دهد. بنابراین تنظیم تراز سفیدی اشتباه می‌تواند باعث شود که ماشین رنگ متفاوتی داشته باشد و مشتریان ناراضی ایجاد کند!

بهترین راه برای کنترل آن، تنظیم وایت بالانس سفارشی در دوربین است. برای کالیبره کردن می‌توانید از یک کارت خاکستری یا یک سطح خنثی عکس بگیرید. به یاد داشته باشید که در صورت تغییر شرایط نور، آن را تنظیم کنید. همچنین هنگام عکاسی از داخل به بیرون، رنگ شیشه جلو را در نظر بگیرید. شما می‌توانید تعادل رنگ سفید را در پس پردازش برطرف کنید، اما مانند هر نوع عکاسی، همیشه بهتر است آن را در دوربین ثابت کنید.

5. به ترکیب بندی توجه کنید

عکاسی از ماشین فورد موستانگ

هنگامی که خود سوژه چشم نواز یا هماهنگ است (مانند طراحی خودروها) به راحتی می‌توان چیزهای ابتدایی مثل ترکیب بندی را فراموش کرد. همه عکس‌ها نیاز به ترکیب بندی خوب دارند و عکاسی ماشین نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای شروع، می‌توانید از قانون یک سوم پیروی کنید که در شبکه همه دوربین‌ها مشخص شده است. این فقط ابتدایی‌ترین «قانون» است، اما دستورالعمل‌های ترکیب‌بندی بسیار دیگری وجود دارد که می‌تواند به طرز چشمگیری عکاسی شما را بهبود بخشد.

به عنوان مثال می‌توانید سعی کنید از خطوط پیشرو برای هدایت چشم بیننده به وسیله نقلیه استفاده کنید. یا  ماشین را در نقطه ناپدید شدن جایی که جاده و خطوط برق به هم می رسند، قرار دهید. می‌توانید نسبت طلایی، قانون شانس و غیره را یاد بگیرید. به عکس‌های عکاسان حرفه‌ای نگاه کنید تا چشم خود را آموزش دهید و ببینید که چگونه عکس‌های خود را بهتر بسازید.

6. سوژه را با عمق میدان برجسته کنید

خودروی bmw m4

عکس‌های خودرو به ندرت همه چیز را در فوکوس دارند. یا می‌خواهید یک خودروی واضح در مقابل پس‌زمینه‌ای تار داشته باشید، یا می‌خواهید با محو کردن بقیه قسمت‌های خودرو، جزئیات خاصی را برجسته کنید. به همین دلیل است که می‌خواهید کنترل عمق میدان (DOF) را در دست بگیرید. برای این کار باید سه فاکتور را متعادل کنید: دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله بین خودرو و دوربین.

  • دیافراگم: f/number های کوچک نشان دهنده دیافراگم باز هستند، این به شما عمق میدان باریکی می دهد. برای داشتن ناحیه فوکوس بزرگتر، از دیافراگم های باریکتر استفاده کنید.
  • فاصله کانونی: فاصله کانونی بلندتر مانند لنزهای تله فوتو برای فوکوس انتخابی بهتر است اما میدان دید کمتری را ارائه می‌دهد. فاصله کانونی لنز تاثیر مستقیمی روی میدان دید، پرسپکتیو و عمق میدان دارد.
  • فاصله: وقتی از سوژه فاصله می گیرید، بیشتر صحنه را در فوکوس خواهید داشت. بدیهی است که وقتی نزدیک تر می شوید، DOF کم عمق تری خواهید داشت.

7. سعی کنید با نور نقاشی کنید

عکاسی با نور از مرسدس بنز

یکی دیگر از راه‌های عکاسی از ماشین‌ها در شب و نقاشی با نور است که یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تکنیک‌های عکاسی به شمار می‌رود و لازم نیست نگران بازتاب‌ها باشید. دوربین خود را روی سه‌پایه قرار دهید و تصویر خود را ترکیب‌بندی کنید، سپس سرعت شاتر را روی حالت بالب تنظیم کنید و بقیه تنظیمات میتوانند f/8 و ISO 100 باشند. شاتر را فشار دهید و با چراغ قوه یا چوب درخشان شروع به ایجاد افکت در اطراف ماشین خود کنید. سعی کنید از خلاقیت خود استفاده کنید. پس از اتمام کار، شاتر را رها کنید، یک ریموت از راه دور مانند این‌ها برای جلوگیری از لرزش دوربین بسیار مفید است.

8. کمی حرکت اضافه کنید

به طور مثال لاستیک‌های ماشین را به حرکت درآورید و ابرهایی از خاک ایجاد کنید. اگر یک ماشین در حال حرکت را با سرعت شاتر بالا را ثبت کنید، ظاهری شبیه به حالت ثابت خواهد داشت. این می‌تواند یک عکس کاملاً خوب باشد، اما اگر می‌خواهید کمی حرکت ماشین را نشان دهید، بهترین عکس نیست. شما می‌توانید با ثبت حرکات اطراف خودرو حس سرعت را به آن اضافه کنید. به عنوان مثال، پاشیدن آب از زیر چرخ‌ها، یا گردوغبار از جاده خاکی هنگام پیچیدن تصویر زیبایی را خلق می‌کند. اگر به تنظیمات دستی دوربین خیلی مطمعا نیستید، می‌توانید از حالت اولویت شاتر استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید سرعت شاتر را تعیین کنید و دوربین f/stop را برای دریافت نوردهی صحیح جبران می‌کند.

9. تاری حرکت را امتحان کنید

عکاسی از ماشین استون مارتین در حال حرکت

تاری حرکت با ماشین در جاده تصویر فوق‌العاده‌ای خلق می‌کند. راه دیگری برای افزودن اکشن به عکاسی از ماشین خود، استفاده از تاری حرکت است. این بدان معناست که شما از سرعت شاتر آهسته‌تری استفاده می‌کنید تا هر چیزی که در حال حرکت است، ردی از خود باقی بگذارد. دو راه برای انجام این کار وجود دارد: یا ماشین واضح می‌ماند و پس زمینه تار می‌شود یا اینکه پس زمینه ثابتی داشته باشید و ماشین را تار کنید. برای داشتن یک ماشین تیز، باید با آن حرکت کنید. با استفاده از تکنیکی به نام عکاسی پنینگ ، باید دوربین را حرکت دهید تا حرکت ماشین را در طول نوردهی دوربین دنبال کنید. برای این کار باید سرعت شاتر مناسب را انتخاب کنید و دوربین خود را با همان سرعت نسبت به ماشین حرکت دهید. پانینگ کمی مشکل است، بنابراین اگر اشتباه کردید نگران نباشید و فقط به تمرین ادامه دهید.

استفاده از مونوپاد می‌تواند کار را بسیار آسان‌تر کند. یکی دیگر از تکنیک‌های عکاسی از ماشین برای ثبت تاری حرکت، عکاسی از ماشین دیگر است. سعی کنید هنگام استفاده از این تکنیک مراقب باشید تا کسی را در معرض خطر قرار ندهید. مطمعا شوید که یک خیابان خالی پیدا کرده‌اید و حواس رانندگان را پرت نکنید. با تکنیک‌های قبلی، در حالی که ماشین تیز به نظر می‍رسید، از حرکت پس زمینه عکس می‌گرفتید. در مقابل، اگر می‌خواهید حرکت ماشین را نشان دهید، باید دوربین را ثابت بگذارید. شما باید سرعت شاتر خود را بسته به میزان تاری که می‌خواهید و سرعت خودرو در حال حرکت، تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که از سه‌پایه استفاده کنید زیرا سرعت شاتر پایین نیز هرگونه لرزش دوربین را ثبت می‌کند.

10. جزئیات را فراموش نکنید

چراغ خودروی بی ام و m2

جزئیات مانند نشان دادن چراغ‌های جلو ماشین. وقتی در حال عکاسی از ماشین‌ها هستید، عکس‌های با جزئیات ضروری هستند. یک ویژگی کوچک می‌تواند بین مدل‌های مختلف خودرو یا سال تولید تمایز قائل کند. گاهی اوقات تنها تفاوت، شکل چراغ‌های جلو یا کاپوت است، بنابراین بهتر است مطمعا شوید که آن‌ها را ثبت کرده‌اید. بهترین راه برای نزدیک شدن به این موضوع این است که ابتدا با مشتری خود صحبت کنید و تمام این اطلاعات را به دست آورید. یادگیری در مورد ماشین خاص قبل از عکاسی نیز به شما ایده خوبی می دهد.

11. داخل ماشین نیز مهم است

عکاسی از داخل خودرو

مانند عکاسی از داخل خودرو با جزئیات چرمی. فضای داخلی خودرو بخش بزرگی از طراحی است و تأثیر زیادی بر قابلیت استفاده دارد، بنابراین شما باید آن را در عکس‌های خود نشان دهید. شما باید نشان دهید که داخل خودرو چه شکلی است؟ می‌توانید روی ویژگی‌ها یا یک دکمه یا سوئیچ خاص تمرکز کنید. از بافت پارچه صندلی عکس بگیرید، هر چیزی که در مورد آن خاص است. منظره را از داخل ثبت کنید. می‌توانید از طریق شیشه جلو با فرمان از منظره عکس بگیرید تا بیننده را روی صندلی راننده قرار دهید. نوردهی صحیح هر دو قسمت داخلی و خارجی مانند عکس بالا نیاز به استفاده از تنظیمات نورپردازی پیچیده یا تکنیک‌های ویرایش مانند فوکوس استکینگ یا عکاسی HDR تصویر دارد.

12.استفاده از زمینه‌های زیبا

مانند یک ون VW در محیط جنگل، همیشه ایده خوبی است که فضای کافی در اطراف وسیله نقلیه برای قرار دادن آن در بافت ایجاد کنید. برای استفاده بهتر از صحنه اطراف سوژه، قوانین اولیه ترکیب بندی عکاسی را رعایت کنید، این امر به ویژه هنگامی که در مکان هستید یا در حال عکاسی از یک صحنه رانندگی هستید صادق است. آخرین چیزی که می‌خواهید این است که بهترین لحظه را ثبت کنید، اما به طور تصادفی قطعه‌ای از ماشین را ببرید.

13. زوایای مختلف را امتحان کنید

عکاسی از بالای ماشین

مانند عکس از بالا به پایین از ماشین در جاده. عکاسی از ماشین‌ها از سطوحی که چشم به طور مستقیم آن‌ها را می‌بیند، عکس‌های توصیفی خوبی ایجاد می‌کند، اما احتمالاً فاقد خلاقیت هستند. برای یافتن سبک شخصی خود و افزودن یک فاکتور شگفت‌انگیز به تصاویر خود، باید زوایای مختلفی را امتحان کنید. از اینکه خودتان را کثیف کنید نترسید؛ روی زمین پایین بیایید یا از درخت بالا بروید، هر کاری که برای گرفتن بهترین عکس لازم است را انجام دهید. حتی می‌توانید عکاسی با هواپیمای بدون سرنشین را امتحان کنید. برخی از جاده‌های زیبای منظره می‌توانند مکان‌های مناسبی برای پروژه عکاسی خودروی شما باشند، اما باید به یاد داشته باشید که سایه‌ها یا بازتاب‌های ناشی از پهپاد را ویرایش کنید.

14. پس زمینه را بررسی کنید

مانند ماشین سیاه در پس زمینه مشکی. همیشه مهم است که هنگام عکاسی از اتومبیل، پس زمینه را در نظر بگیرید. وسیله نقلیه نقطه کانونی است، بنابراین پس زمینه نمی‌تواند حواس بیننده را از آن منحرف کند. می‌توانید پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید که مکمل موضوع باشد، چیزی که آن را در زمینه قرار می‌دهد یا داستانی را روایت می‌کند. این می‌تواند یک منظره یا یک مکان شهری مانند یک پارکینگ باشد. در غیر این صورت، می‌توانید یک پس‌زمینه خنثی انتخاب کنید، مانند یک رنگ ثابت که با رنگ خودرو در تضاد باشد یا کلاسیک سفید، سیاه یا خاکستری.

15. داستان بگویید

عکاسی از ماشین آفرود

مانند جیپ خانوادگی در غروب آفتاب. مانند هر نوع عکاسی دیگری، مهم است که داستانی را تعریف کنید تا مردم بتوانند با عکس‌های شما ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها درگیر شوند. ماشین خانواده است؟ چه چیزی آن را با خانواده یکی می‌کند؟ شاید به این دلیل که فضای داخلی زیادی برای انجام کارهای روزمره دارد یا به این دلیل که رفتن به یک سفر یک روزه امن است. در تصویر خود، مکان‌های مناسب را انتخاب کنید و از یک خانواده خوشحال از داخل ماشین استفاده کنید.  آیا این وسیله نقلیه آفرود است؟ آن را در جاده ای گل‌آلود با افرادی که در یک ماجراجویی هستند ثبت کنید. در طول جلسه توجیهی از مشتری خود راهنمایی بخواهید تا بتوانید از قبل برنامه ریزی کنید.

کلمات پایانی عکاسی از ماشین

امیدوارم این مقاله از آموزش عکاسی خودرو برای شما مفید واقع شود. عکاسی از ماشین‌ها سرگرم‌کننده و با ارزش است، اما این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم یک سوژه زیبا عکس فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند. اگر دوربین خود را به سمت سوژه بگیرید و دکمه شاتر را فشار دهید، حتی خوب‌ترین و گران‌ترین وسیله نقلیه نیز می‌تواند کسل‌کننده به نظر برسد. بنابراین، از این نکات عکاسی از ماشین استفاده کنید تا بدون توجه به نوع ماشینی که جلوی دوربین دارید، چشم نوازترین تصاویر را بگیرید.

منبع:digitalcameraworld.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات