مهم ترین شاخه های عکاسی که باید بشناسید!

دنیای عکاسی بی انتها است. نه تنها انتخاب بین دوربین، لنز، لوازم جانبی و سایر تجهیزات، بسیار گسترده است بلکه عکاسان در انتخاب نوع عکاسی نیز با گزینه‌های بیشماری روبرو هستند. اغلب عکاسان به سوی ژانرهایی که به دلایل مختلف برای آنها جذاب هستند و یا شامل محتوایی است که برای آنها مهم است، جذب می­‌شوند. در حالی که عکاسان پس از شروع به کار حرفه‌­ای خود را به یک یا چند ژانر خاص محدود می‌کنند، اما انجام سایر عکاسی ها، یک راه عالی برای افزایش دانش عمومی در زمینه و تقویت مجموعه مهارت‌ها است. بیایید نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین شاخه های عکاسی و مشاهده برخی از نمونه‌های هر یک. انواع بسیار زیادی از شاخه‌های عکاسی وجود دارد که در ابتدای راه آموزش عکاسی باید آن‌ها را بشناسید، اما به طور کلی می توانیم انواع ژانرهای عکاسی را در یکی از این گروه‌ها دسته‌بندی کنیم.

عکاسی چشم انداز (Landscape)

عکاسی چشم انداز

یکی از محبوب‌ترین شاخه های عکاسی در صد سال گذشته یا بیشتر است. عکاسی چشم انداز شامل ثبت تصویر دنیای طبیعی اطراف ما به نحوی است که باعث شود بیننده احساس کند که در آن مکان حضور دارد. این فرآیند ساده، رضایت بخش و درمانی است. 

نمونه هایی از عکاسی چشم انداز شامل افق ها، اقیانوس ها، دریاچه‌ها، کوه‌ها، آبشارها، بیابان‌ها و سواحل است. اگر چه عکاسی لنداسکیپ از بسیاری جهات مشابه عکاسی طبیعت است، اما این نوع عکاسی دورنمای وسیع فضا را به تصویر می کشد، در حالی که عکاسی طبیعت بیشتر بر روی اجزای درون آن صحنه تمرکز می کند، مانند درختان، گل ها، پرندگان یا دیگر حیات وحش­‌ها.

شاخه‌های عکاسی چشم انداز معمولا شامل سوژه‌­های بی‌حرکت می شود، بنابراین سرعت شاتر و دیافراگم معمولاً می تواند به تنهایی تنظیم شوند و عکاس می‌تواند منتظر بماند تا نور طبیعت تغییر کند. اگرچه میتوان از لنزهای مختلف و فاصله کانونی در جهت رسیدن آنچه که عکاس در تلاش برای دستیابی به آن است استفاده کرد، مناظر به طور کلی با استفاده از فاصله کانونی وایدتر مانند  11میلی‌متر و بالاتر به منظور القای وسعت فضا، مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که صحنه‌ها نسبتا استاتیک هستند، سه پایه می تواند برای کمک به تولید یک عکس شارپ و پایدار استفاده شود. برای عکاسی در شرایط مختلف فضای باز، یک دوربین یا یک محافظ دوربین که عایقی در مقابل آب و هوا است، انتخاب مناسبی می‌تواند باشد.

عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت از یک روباه

عکاسی طبیعت یکی دیگر از محبوب‌ترین اشکال عکاسی است. این شاخه از عکاسی شامل گرفتن تصویر اجزای مختلف در جهان طبیعی اطراف ما، در درجه اول فون و فلور(پوشش جانوری و گیاهی) است. سوژه­‌ها می توانند شامل گل‌ها، حیوانات، گیاهان، درختان و سایر اشیاء زندگی باشند. عکاسی طبیعت به طور کلی بر روی ساکنان در یک اکوسیستم بزرگتر تمرکز می کند.

محدوده عکس‌های طبیعت می تواند بزرگ و یا بسیار کوچک باشد و معمولا با استفاده از عمق میدان، ترکیب­‌بندی خلاق و سایر تکنیک‌ها بر زیبایی شناسی بصری تاکید می کند. عکاسی طبیعت را می‌توان به چند شاخه تقسیم کرد، از جمله حیات وحش، ماکرو، عکاسی پرنده و غیره.

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره از یک کودک

عکاسی پرتره، بر خلاف دو ژانر قبلی، تقریبا همیشه به طور خاص با مردم برخورد داشته است. عکاسی پرتره یک نوع عکاسی است که بر ثبت مردم در محیط‌های مختلف تمرکز دارد. در این شاخه از عکاسی تاکید بر انتقال شخصیت، کاراکتر و نیت موضوع قرار می گیرد. ریزشاخه‌­های زیادی در این نوع از عکاسی وجود دارد از جمله محیط زیست، بوودیر، عکاسی حیوانات خانگی و عکاسی گروه / خانواده.

پرتره معمولاً شامل استفاده از تجهیزات نورپردازی (مگر اینکه عکاسی در فضای باز و در نور طبیعی انجام شود) و قرار دادن سوژه برای ایجاد صحنه مورد نظر است. گاهی اوقات از تنظیمات استودیویی استفاده می شود که نور ثابتی را از طریق نورهای استدیویی، نور پیوسته، بک­‌گراند­ها و رفلکتور­ها ارائه می‌دهد. عکاسان در این زمینه معمولا دوربین‌های فول فریم یا مدیوم فرمت مجهز به لنزهای تله فوتو سریع را ترجیح می‌دهند که از 85 میلی متر و بالاتر شروع می‌شود.

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی اغلب شامل عکاسی از افراد درگیر در زندگی روزمره یا اشیاء یا ساختمان‌های بی‌جان، در یک شهر یا خیابان است. این عکس‌برداری‌ها تقریباً همیشه صریح هستند و معمولاً تصادفی یا شانسی اتفاق می افتند.

عکاسی خیابانی می تواند برای عکاس پویا و گاهی ترسناک باشد. گاهی اوقات نیز بین عکاس و سوژه تعامل وجود دارد، دو نفر که احتمالاً قبلاً هرگز ملاقات یا صحبت نکرده اند.

عکاسانی که به این سبک عکاسی می‌کنند معمولاً بدنه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر دوربین و لنزهای پرایم را به فاصله کانونی بیشتر لنزهای تله فوتو ترجیح می‌دهند. این نوع تنظیم نه تنها از نظر وزن سبک‌تر است، بلکه کوچک‌تر بودن دوربین کمک می‌کند تا در محیط کمتر آشکار شود و بنابراین اجازه­‌ی محتاطانه عکاسی کردن را به شما می‌دهد.

عکاسی معماری

عکاسی معماری

عکاسی معماری معمولاً به یکی از این دو دسته تقسیم می‌شود: عکاسی از نمای بیرونی یا داخلی ساختمان‌ها و سایر مکان‌های دیدنی، یا عکاسی از املاک تجاری با هدف تبلیغات اجاره یا فروش.

در درجه اول، عکاسی املاک و مستغلات شکلی است که بیشتر می بینیم، زیرا روزانه هزاران ملک برای فروش گذاشته می شود و عکاسانی که می‌توانند عکس‌های خوبی از این املاک بگیرند و آنها را عالی جلوه دهند، تقاضای زیادی دارند.

عکاسی از املاک و مستغلات عموماً سرعت کمتری نسبت به سایر اشکال دارد و زمان بیشتری را برای تنظیم عکس‌های لازم فراهم می‌کند. مانند عکاسی از منظره، برای گرفتن عکس‌هایی ثابت که ممکن است به دلیل شرایط نوری به سرعت شاتر آهسته‌تر نیاز داشته باشند، به سه پایه نیاز است. در عکاسی معماری لنزهایی با قابلیت زوایای باز مورد نیاز هستند، زیرا فضای داخلی اکثر املاک، مقدار فضای موجود را محدود می‌کند و عکاس باید فریم بزرگ‌تری از صحنه را ثبت کند.

عکاسی ورزشی

عکاسی از یک ورزشکار پرش از روی مانع

عکاسی ورزشی یک شاخۀ هیجان‌انگیز و سریع است که شامل ثبت ورزش‌های رقابتی، بازی‌ها و سایر فعالیت‌ها، معمولاً در مقام فتوژورنالیسم است. عکاسان ورزشی معمولاً توسط رسانه‌های مختلفی که از تصاویر در داستان ها یا مقالات استفاده می کنند، استخدام می‌شوند و حقوق می گیرند. اگرچه این بستگی به ورزش تحت پوشش دارد، عکاسی ورزشی معمولاً شامل عکاسی از چندین فریم پشت سر هم برای ثبت یک لحظه خاص است. این بدان معناست که معمولاً یک دوربین فول فریم با سرعت عکس برداری سریع و لنز زوم ترجیح داده می شود.

لنزهای زوم به عکاس این امکان را می دهند که در عین حفظ فاصله، عکسی از فاصله نزدیک ثبت کند و دهانۀ دیافراگم کوچک‌تر، جدا کردن سوژه را از پس زمینه آسان‌تر می کند. حتی اگر حرکت مهم است، عکاسی از بیشتر ورزش‌ها به فوکوس واضح نیاز دارد. بسیاری از عکاسان از تجهیزاتی مانند مونوپادها استفاده می‌کنند که سبک وزن هستند و به آنها اجازه می دهد تا با سرعت و چابکی مناسبی از دوربین، بدون لرزش و تاری عکس‌ها، استفاده کنند.

عکاسی انتزاعی

سبک عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی احتمالاً یکی از شاخه های دشوارتر برای توصیف دقیق است؛ در درجۀ اول به دلیل طیف گسترده محتوا. کار انتزاعی ذاتاً ذهنی است و معمولاً دیدگاه متفاوتی از یک شی یا صحنه است. گاهی اوقات آن را به چیزی بیش از تغییرات رنگ، اشکال، الگوها، یا اشکال دیگر کاهش می دهد. پنهان کردن کل شی از دید به این روش معمولاً یک ویژگی تعیین کننده عکاسی انتزاعی است. با استفاده از نوردهی­‌های طولانی، حرکت دادن دوربین، سرعت شاتر آهسته، می‌توانید تصویری تارتر با لبه‌های نرم ایجاد کنید که القا کننده‌­ی ابهام باشد. برای ایجاد عکس های انتزاعی میتوان از تصاویر ماکرو یا کلوزآپ استفاده کرد.

به جز لنزهای ماکرو که شاید به آنها نیاز پیدا کنید، این نوع از عکاسی به تجهیزات خاصی نیاز ندارد؛ در عوض تکنیک­‌ها و مثلث نوردهی(ایزو، دیافراگم، سرعت شاتر) مواردی هستند که تولید این نوع از عکس را ممکن می‌سازند. در نتیجه خلق تصاویر آبستره بوسیلۀ هر ابزاری ممکن است، از دوربین­‌های مدیوم فرمت گرفته تا گوشی‌­های موبایل.

 عکاسی ستاره‌­ها

سبک عکاسی ستارگان

یکی از شاخه­‌های تکامل یافته و هیجان انگیز عکاسی است که شامل ثبت آسمان شب و اشیاء درون آن، از جمله سیارات، ستاره ها و کهکشان ها می شود.این نوع از عکاسی میتواند شامل موضوعاتی از جمله ثبت یک لنداسکیپ همراه با آسمان شب باشد تا ثبت ماه، یک سیاره، یا حتی یک کهکشان خیلی دور.

تجهیزات عکاسی آسمان شب به نوع سوژه‌­ی مورد نظر شما بستگی دارد اما بطور کلی داشتن یک سنسور با حساسیت بالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که اجسام موجود در آسمان از نور بسیار کمی برخوردار هستند و شما به هر آن چیزی که بتواند این نور را تامین کند نیاز دارید.لنزهای واید در عکاسی آسمان برای زاویه­‌های کلی و حرکت ستارگان استفاده میشوند در حالی که لنزهای تله فتو و تلسکوپ­ها مناسب عکاسی از ماه و سیاره­ها هستند.

افراد در عکاسی آسمان شب بر روی تجهیزاتی مانند سه پایه محکم، تلسکوپ، تلسکوپ راهنما، ردیاب ستاره، و یک کوه استوایی، سرمایه گذاری میکنند تا بتوانند یک عکس شارپ ثبت کنند. این در حالیست که شما باید خود را با چرخش زمین تطبیق دهید تا بتوانید در زمان مناسب تصویر مورد نظرتان را بدست آورید.

عکاسی ترکیبی

عکاسی ترکیبی

عکاسی ترکیبی خلاق در سال های اخیر توجه بیشتری به خود جلب کرده است، کمی به دلیل برخی از احساسات منفی که اطراف آن را احاطه کرده اما بیشتر به دلیل ارتباط آن با تصاویر روزنامه نگاری یا سرمقاله. اما تا زمانی که تصویر به همان شکلی که هست ارائه می‌شود، آثار هنری متشکل از نوردهی‌های مختلف و اصلاح شده دیجیتالی، عکاسی کامپوزیت یک ژانر معتبر با پتانسیل تخیل و زیبایی در تصاویر آن به حساب می­آید. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نسخه عکاسی دستکاری شده، جایگزینی آسمان در یک صحنه با حذف دیجیتالی آسمان قبلی در یک نوردهی و جایگزینی آن با آسمانی دیگر است که به عنوان ترکیب فنی از آن یاد می‌شود.

عکاسی ترکیبی هنری یا خلاقانه، تمرین ایجاد صحنه‌های جدید، گاهی خارق‌العاده یا تخیلی با ترکیب عناصر جداگانه در لایه‌ها از طریق یک برنامه تصویربرداری دیجیتال مانند Adobe Photoshop است. تک تک قسمت‌های تصویر در کنار هم در پس‌زمینه قرار می‌گیرند و سپس ماسک می‌شوند و برای تکمیل صحنه نهایی ترکیب می‌شوند.

عکاسی رویداد

عکاسی از رویداد رنگ در هند

عکاسی از رویدادها گسترده از احتمالات است، زیرا به جز مراسم عروسی، دنیای ما مملو از رویدادها و گردهمایی‌های زیادی است. عکاسی مراسم شامل گرفتن عکس‌های صریح و همچنین از پیش تنظیم شده از افراد، مکان ها و اشیاء درگیر در رویداد است. نقش عکاس رویداد این است که رویداد را مستند کند، اما همچنین از ترکیب­‌های هنری استفاده می کند تا رویداد به شیوه ای دلپذیر و مثبت ارائه شود. گرفتن شغل برای عکاسی از یک رویداد معمولاً مستلزم تعامل با چندین نفر از جمله مدیر تشریفات است. عکاسی عروسی و مراسمات مختلف با سختی­‌هایی همراه است ار جمله چندین ساعت روی پا ایستادن، حرکت سریع از یک نقطه به نقطه­ای دیگر و زیر نظر داستن افراد محتلف.

به دلیل نیازهای مختلف فاصله کانونی که نیاز به تغییرات سریع دارند به لنزهایی نیاز است که بتواند به سرعت این فواصل کانونی را برای ما فراهم کند؛ یکی دو لنز پرایم یا یک لنز تله سریع بهترین گزینه خواهد بود. اکثر عکاسان مراسم، دو بدنه دوربین را با خود می آورند، زیرا نه تنها یک دوربین پشتیبان در صورت بروز مشکل در لنز اصلی دارند، بلکه می توانند بر روی هر بدنه، لنزی با فاصله کانونی متفاوت نسب کنند و به سرعت بین این دو دوربین تغییر کنند.

منبع : photographylife.com

ترجمۀ محمدرضا علی‌نیا

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات