عباس عطار و عکس‌های دوره‌ی انقلاب

عباس عطار، عکاس خبری (بخش اول)

 

عباس عطار: «در پروژه‌های طولانی مدت باید برای اتلاف وقت آماده باشید. منظورم از وقت تلف کردن این است که خودتان را برای شکست یا به بن بست خوردن آماده کنید. اما در ضمن آماده باشید که بعد از آن شکست موقتی، یک موضوع دیگر پیدا کنید و بتوانید روی آن کار کنید. این روش کار من است.»

 

عباس عطار، معروف به عباس مگنوم، عکاس خبری ایرانی بود که در معروف‌ترین عکس‌هایش مربوط به انقلاب بافرا در آفریقا و عکس‌های خبری متعدد از کشورهای بنگلادش، ویتنام، خاورمیانه، شیلی، آفریقای جنوبی و زادگاهش ایران است. این عکاس بزرگ در سال ۱۹۸۱ به آژانس عکس مگنوم پیوست و در سال ۱۹۸۵، عضو تمام‌وقت آن شد. او در میان سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱، رئیس دوره‌ای این آژانس بود.

عباس عطار متولد ۱۳۲۳ در شهر خاش استان سیستان و بلوچستان است. او تحصیلات ابتدایی خود را در ایران به پایان رسانده و در ده سالگی برای ادامه‌ی تحصیل به انگلستان رفت. او از همان کودکی به عکاسی علاقه داشت و اولین عکس‌های خبری خود را نیز در ‍۱۴ سالگی از استقلال الجزایر گرفت.

عباس عطار در ۲۶ سالگی، عکاسی مشهور شده بود و عکس‌های خبری‌اش در مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسید. او در بسیاری از بزرگترین اتفاقات تاریخی جهان حضور داشته و معنای عکاسی خبری را از نو تعریف کرده است. عکس‌های سیاه و سفید عباس عطار، مانند تاریخی مصور از اتفاقات بزرگ تاریخ معاصر در دستان ما قرار دارد.

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات