آموزش اصول و نکات نورپردازی سه نقطه ای

در این مقاله قصد داریم یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های نورپردازی در عکاسی را بررسی کنیم و آن نورپردازی سه نقطه ای است.  می‌توان گفت نورپردازی سه نقطه ای اساس سایر تنظیمات نورپردازی پرتره است. با آن، می توانید هم نور و هم سایه ها را بسازید و تقریباً هر حالتی را ایجاد کنید. این تنظیم نور اغلب هم در نورپردازی ویدیو و هم در عکاسی استفاده می‌شود. با ما در شوت شات با آموزش نورپردازی سه نقطه‌ای و اصول آن همراه باشید

نورپردازی سه نقطه ای چیست؟

نورپردازی سه نقطه ای در عکاسی

نورپردازی سه نقطه ای از سه منبع نور مختلف برای روشن کردن یک سوژه یا صحنه خاص استفاده می کند. از آنجایی که نور از سه موقعیت مختلف می‌آید، می‌توانید مطمئن می‌شوید که سوژه‌هایتان به خوبی روشن هستند، سایه‌هایی که از منبع نور اصلی می‌آیند را کنترل کنید و به سوژه خود عمق بدهید. این روش نورپردازی، ابتدا در تئاتر با نور گرم در یک طرف و نور سرد در طرف دیگر استفاده می‌شد، هر دو دنیای عکاسی و فیلم به سرعت آن را پذیرفتند، زیرا یکی از ساده‌ترین و همه‌کاره‌ترین روش‌های نورپردازی برای اطمینان از اینکه تصاویر به خوبی در دوربین ظاهر می‎شوند است. همانطور که از اسم این روش نورپردازی در عکاسی مشخص است سه منبع نور اصلی در نورپردازی سه نقطه ای وجود دارد که در ادامه هر کدام از آن‌ها و دلیل استفاده از آن را برررسی خواهیم کرد.

نور اصلی در نورپردازی سه نقطه ای

نور اصلی در نورپردازی سه نقطه ای

همانطور که از نام آن پیداست، این مبع نور اصلی شما است. این منبع نور اولیه است و نوردهی کلی را در یک صحنه ایجاد می‌کند. فراتر از این، هدف اصلی آن این است که مطمئن شود یک طرف سوژه به خوبی روشن است، در حالی که طرف دیگر دارای مقداری سایه است. نور اصلی اغلب در زاویه 45 درجه نسبت به دوربین و کمی بالاتر از سوژه قرار می‌گیرد. اندازه و شدت منبع نوری که استفاده می کنید تعیین کننده مکان و نحوه تنظیم دو چراغ دیگر است. در یک استودیو یا سایر محیط‌های داخلی، نور اصلی معمولاً نوعی لامپ تخصصی مانند سافت باکس یا استروپ است. همچنین نور اصلی می‌تواند فلاش دوربین یا حتی پنجره باشد. در بیرون از خانه و در طول روز، خورشید معمولا به عنوان نور کلیدی عمل می‌کند. می‌توانید با اصلاح‌کننده‌های مختلف نور آزمایش کنید تا درام بیشتر به نحوه ظاهر نور کلیدی ارائه دهید.

نور را پرکننده در نورپردازی سه نقطه ای

از آنجایی که نور کلیدی معمولاً به یک طرف سوژه است، سمت دیگر معمولاً با سایه ها پر می‌شود. این چیز خوبی است، زیرا سایه‌ها هم عمق و هم حالت می‌دهند، اما شما همچنان می‌خواهید بتوانید قدرت آن‌ها را کنترل کنید و تعیی نمایید کجا می‌افتند. اینجاست که چراغ پرکننده وارد می‌شود. نور پرکننده با افزودن مقداری روشنایی بیشتر، سایه‌های خشن را از بین می‌برد. بدون نور پرگننده، خطوط سوژه واضح‌تر ظاهر می‌شوند. اگر به دنبال یک افکت لوکی (low key) هستید، این می‌تواند خوب باشد، اما برای عکس‌هایی که ظاهر طبیعی دارند، به نور پرکننده نیاز دارید. می‌توانید از یک لامپ اختصاصی برای نور پرکننده، یک بازتابنده یا حتی یک تخته سفید استفاده کنید. این منبع، معمولاً در سمت مخالف سوژه نسبت به نور کلیدی قرار می‌گیرد. در عکاسی پرتره، معمولاً در سطح صورت سوژه قرار می‌گیرد. این منبع نورد در نورپردازی سه نقطه ای ، همچنین نرم‌تر و به میزان قابل توجهی کمتر از نور کلیدی است (تا نصف شدت). اگر به جای لامپ از رفلکتور استفاده کنید جلوه متفاوتی خواهید داشت، به خصوص اگر رفلکتور رنگی باشد.

نور پس‌‌زمینه نورپردازی سه نقطه ای

نور پورکننده

نور پس زمینه، عنصر نهایی در نورپردازی سه نقطه ای است و در پشت سوژه (خارج از قاب دوربین) قرار می‌گیرد و یک هایلایت فقط روی اطراف قسمت بالایی سوژه ایجاد می‌کند که به عنوان لبه نور یا افکت هاله نیز شناخته می‌شود. این منبع، سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کند و به آن‌ها عمق می‌دهد. برخلاف نور کلیدی و نور پرکننده، نور پس رمینه برای تامین نور مستقیم در نظر گرفته نشده است. در عوض، از آن برای ایجاد یک طرح کلی نازک یا برجسته در اطراف سوژه استفاده می‎شود. بسته به صحنه‌تان، می‌توانید نور پس‌زمینه را مستقیماً پشت سوژه قرار دهید (به طوری که دوربین نتواند آن را ببیند) یا در یک طرف، به خوبی خارج از کادر قرار دهید. اولین گزینه اغلب هنگام نورپردازی فیلم‌ها استفاده می‌شود.

نحوه تنظیم نور سه نقطه ای

تنظیم نورپردازی 3 نقطه ای

دستورالعمل‌های استانداردی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که هر نور را در محل درست قرار می‌دهید تا بهترین ترکیب نور، سایه‌ها و عمق را برای هر عکس به دست آورید.قبلا در آموزش مقدماتی عکاسی در مورد نحوه صحیح استفاده از نور صحبت کرده ایم اما مجددا در اینجا مراحل استفاده از تکنیک نورپردازی سه نقطه برای روشن کردن یک صحنه آمده است:

همه چراغ های دیگر را خاموش کنید

شروع در تاریکی، یا با کمترین نور غیرطبیعی ممکن، بهترین راه برای سنجش میزان نوری است که در طول فرآیند به سوژه خود می‌تابید. همچنین می‌توانید از نورسنج استفاده کنید، که یک ابزار فیلم‌سازی و عکاسی است که شدت نور را روی یک سطح، مانند صورت سوژه اندازه‌گیری می‌کند. این ابزار نورها را بر حسب لومن اندازه گیری می کند و می توانید این عدد را برای اطمینان از ثبات در هنگام عکاسی ردیابی کنید.

ابتدا نور اصلی را تنظیم کنید

نور را رو به روی سوژه، در زاویه ای نسبت به سوژه قرار دهید، به این ترتیب نور مستقیماً به صورت آنها تابیده نمی‌شود و ظاهری صاف و بدون سایه ایجاد می‌کند. زاویه‌ای که دوربین در آن قرار می‌گیرد به شدتی که می‌خواهید نور به سوژه بتابد و همچنین طول سایه‌ها بستگی دارد. زاویه 30 تا 45 درجه از دوربین را امتحان کنید تا به ظاهری که می‌خواهید برسید.

سپس نور پرکننده را اضافه کنید

نور پرکننده معمولاً کم‌تر از نور کلیدی است و موقعیت و زاویه نور کلید را در طرف دیگر سوژه و دوربین منعکس می‌کند. به طور کلی نسبت شدت نور پرکننده نسبت به نور اصلی 2:1 است، اما ممکن است برای تبلیغات 1.5:1 باشد. کاهش شدت نور را می‎توان با پخش کردن، کاهش نور یا دورتر کردن نور انجام داد.

نور پس‌زمینه را در موقعیت قرار دهید

پرتره یک مرد

این نور را در مقابل نور کلید و پشت یک سوژه، اما خارج از کادر قرار دهید تا یک هاله روشن از نور در اطراف طرح کلی سوژه ایجاد کنید. این به سوژه اجازه می‌دهد تا به وضوح از پس‌زمینه متمایز شود و در هنگام فیلم‌برداری، سه‌بعدی‌تر بودن را افزایش دهد. در این صنعت، بسیاری از سینماگران نور را به سمت پشت گردن سوژه به عنوان یک نشانگر مرجع ساده نشان می‌دهند.

از نور چهارم اختیاری استفاده کنید

شما میتوانید نور چهارم را به تنظیمات خود اضافه کنید تا سوژه خود را از پس زمینه خود بیشتر جدا کنید. نور دیگری را در پشت سوژه خود قرار دهید اما بسیار کم روی زمین قرار دهید تا دوربین آن را نگیرد. نور را به سمت بالا کج کنید تا دیوار، پس زمینه‌ای از وسایل، اتاق پشت سوژه، محیط بیرون یا پس زمینه دیگری را که می‌خواهید بهتر روشن کنید.

کلمات پایانی

نورپردازی سه نقطه ای بسیار متنوع است و با تغییر نوع ابزارهای نورپردازی که استفاده می‌کنید، آزمایش بر روی میزان نزدیک یا دور بودن آن‌ها از سوژه و تغییر شدت آن‌ها، می‌توانید ظاهر متفاوتی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید میزان سختی یا نرمی نور را با استفاده از اصلاح‌کننده‌های مختلف نور (مانند شبکه‌ها، پخش‌کننده‌ها و غیره) تغییر دهید. هنگامی که بر تکنیک های نورپردازی با سه نور مسلط شدید، سپس می‌توانید به یک سیستم نورپردازی چهار نقطه ای (برای مثال اضافه کردن نور پس زمینه) یا کاهش فقط به یک نور، بسته به ظاهر مورد نظر، فکر کنید. در هر صورت، درک اصول پشت نورپردازی سه نقطه ای، دری را برای نورپردازی پرتره و ویدئویی موثر باز می کند. شما چی فکر میکنید؟ آیا این تکنیک نورپردازی خاص را برای عکاسی یا فیلمبرداری امتحان کرده اید؟ در پایان برای آموزش های بیشتر به صفحه آموزش آنلاین عکاسی سر بزنید.

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات