اهمیت اندازه سنسور دوربین در عکاسی و انواع آن

آیا به این فکر کرده اید که بهترین اندازه سنسور دوربین چیست؟ اندازه سنسور دوربین می‌تواند به شما کمک کند قبل از اینکه دوربینی را خریداری کنید، کیفیت تصویر را پیش بینی نمایید. سنسور دوربین بخشی از دوربین است که وظیفه دریافت نور و تبدیل آن به عکس نهایی را به عهده دارد اما اندازه حسگر دوربین چه اهمیتی دارد؟ در این مطلب از آموزش عکاسی رایگان با شوت شات قصد داریم در مورد اندازه سنسور دوربین، انواع آن و کاربرد هر یک صحبت کنیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سنسور دوربین چیست؟

اندازه سنسور دوربین عکاسی

در دوربین های دیجیتال، سنسور یا حسگر تصویر وسیله ای است که نور ورودی را هنگام باز شدن شاتر جمع آوری می کند و آن نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. سپس دوربین آن سیگنال را تجزیه و تحلیل می کند و داده ها را به رنگ هایی که با تصویر واقعی در منظره یاب دوربین مطابقت دارند، ترجمه می کند. سنسور تصویر دوربین مسئول تعیین کیفیت کلی تصویر عکس‌های شما است که بر عناصری مانند عمق میدان، محدوده دینامیکی، وضوح و عملکرد در نور کم تأثیر می‌گذارد. خب حالا که با حسگر دوربین آشنا شدید بیایید تا نگاهی به انواع اندازه سنسور دوربین و اهمیت آن در عکاسی داشته باشیم.

انواع مختلف اندازه سنسور دوربین کدامند؟

جدول اندازه سنسور دوربین های مختلف

در یک دوربین دیجیتال، حسگر مانند یک پنل خورشیدی است که نور را برای ایجاد یک تصویر جمع آوری می کند. یک سنسور دوربین بزرگتر نور بیشتری را جمع آوری می‌کند و به طور کلی تصویر بهتری ارائه می‌دهد. به صورت کلی اندازه سنسورهای استاندارد دوربین عبارتند از:

1. سنسور های مدیوم فرمت

اگر بزرگ‌ترین اندازه‌های سنسور دوربین را می‌خواهید، باید سراغ سنسورهای مدیوم فرمت بروید که ابعاد مختلفی از  43.80 در 32.90 تا  53.0 در 40.20 میلی متر را پوشش می‌دهند. اما همه آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند که قیمت سرسام‌آور آن‌ها است. این اندازه‌های سنسور دوربین برای نیازهای خاص طراحی شده‌اند، مانند عکاسانی که برای چاپ تصاویر بزرگ به وضوح بسیار بالایی نیاز دارند. کراپ فاکتور این سنسورها 0.64 است و در مقیاسه با کراپ فاکتور 1 در حسگرهای فول فریم، به شکل محسوسی بزرگ‌تر هستند.

2. اندازه سنسور فول فریم

تفاوت اندازه سنسور دوربین فول فریم، مدیوم فرمت و کراپ سنسور

 یک سنسور فول فریم بر اساس اندازه فیلم 35 میلی‌متری ساخته شده است و ابعادی در حدود 36 در 24 میلی‌متر دارد. سنسورهای فول فریم در دوربین های DSLR سطح حرفه‌ای و دوربین‌های بدون آینه یافت می‌شوند. برخی از دوربین‌های کامپکت بسیار بالا نیز از سنسورهای فول فریم بهره می‌برند.کراپ فاکتور این حسگر یک است، بنابراین مبنایی برای مقایسه اندازه سایر حسگرهای دوربین خواهد بود.

3. اندازه سنسور APS-C

یک سنسور APS-C ابعادی حدود 22 در 15 میلی متر دارد و در مقایسه با اندازه سنسور فول فریم می‌توان گفت که سنسور فول فریم 1.5 برابر سنسور APS-C (کراپ فاکتور) است. در واقع اندازه این سنسور برشی از سنسور فول فریم است و به همین دلیل به آن کراپ سنسور نیز گفته می‌شود که مهم‌ترین تفاوت سنسور فول فریم و کراپ سنسور است. این اندازه سنسور در اکثر دوربین‌های DSLR سطح مبتدی تا متوسط ​​یافت می‌شود. برخی از دوربین‌های بدون آینه مانند فوجی‌فیلم و گاهی اوقات دوربین‌های کامپکت سطح بالا نیز از این سنسور استفاده می‌کنند.

4. اندازه سنسور Micro Four Thirds

دوربین اولیمپوس

 سنسورهای Micro Four Thirds با ظهور دوربین بدون آینه وارد بازار شدند تا تعادلی مناسب بین اندازه دوربین و کیفیت تصاویر به وجود بیاورند. اندازه سنسور Micro Four Thirds تقریبا نصف سنسورهای فول فریم بوده و ابعادی برابر با 17.3 در 13 میلی متر دارند. دوربین‌های بدون آینه Olympus از سنسور Micro Four Thirds استفاده می‌کنند. اکثر دوربین های بدون آینه پاناسونیک نیز همینطور هستند.

5. اندازه سنسور یک اینچ

سنسور دوربین یک اینچی که برای دوربین‌های کامپکت طراحی شده است و ابعادی در حدود 13.2 در 8.8 میلی‌متر دارد، برای مقایسه بد نیست بدانید که اندازه سنسور فول فریم 2.7 برابر این مقدار است. یک سنسور یک اینچی در یک دوربین کامپکت رده بالا یافت می شود و این دوربین‌ها کیفیت بیشتری نسبت به یک دوربین کامپکت دارد، اما نه به اندازه یک دوربین DSLR یا بدون آینه.

6. اندازه سنسور در دوربین‌های کامپکت و گوشی‌های هوشمند

اندازه سنسور گوشی شیائومی 12 اولترا

سنسورها در دوربین‌های کامپکت معمولی و گوشی های هوشمند تنوع بیشتری دارند اما هنوز هم به طور قابل توجهی از سنسورهای فول فریم کوچک‌‌تر هستند.. اندازه حسگر 1/2.3 اینچی در کنار اندازه‌هایی مانند 1/1.7 اینچ یکی از محبوب‌ترین اندازه‌ها در این گجت‌ها است. البته برخی از گوشی های موبایل رده بالا مثل شیائومی 12 اولترا نیز از سنسورهای یک اینچی استفاده می‌کنند تا کیفیت عکاسی با موبایل را متحول کنند.

اهمیت اندازه سنسور دوربین در عکاسی

آیا اندازه سنسور دوربین مهم است؟ کاملاً همیشه بزرگتر به معنای بهتر نیست. درک اندازه سنسور دوربین به دانستن مزایای هر فرمت بستگی دارد. هنگامی که این بینش را به دست آورید، آماده خواهید بود تا اندازه سنسوری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. اما بیاید ببینیم که اندازه سنسور دوربین چگونه بر عکس‌های شما تاثیر می‌گذارد.

اندازه حسگر دوربین و کیفیت تصویر

تفاوت در اندازه سنسور دوربین قطعاً بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد. اما مهم این است که منظور ما از “کیفیت تصویر” چیست. آیا ما در مورد کیفیت عکس صحبت می‌کنیم. چقدر بزرگ می توانیم چاپ کنیم؟ میزان وضوح تصاویر؟ وضوح؟ محدوده دینامیکی؟ عمق میدان؟ همانطور که مشخص است، حتی اندازه‌های حسگر گوشی‌های هوشمند ذاتاً به اندازه کافی خوب هستند تا در ابعاد متوسط چاپ شوند و هنوز زیبا به نظر برسند. بنابراین، ما باید به جز «کیفیت تصویر» عمومی اندازه سنسور دوربین، عمیق‌تر به جزئیات بیشتری بپردازیم.

اندازه سنسور دوربین و مگاپیکسل

اندازه سنسور و اندازه پیکسل

اندازه و وضوح سنسور دوربین لزوماً به یکدیگر مرتبط نیستند. یک دوربین تلفن 20 مگاپیکسلی و یک دوربین فول فریم 20 مگاپیکسلی هر دو دارای 20 میلیون پیکسل و وضوح یکسان هستند. با این حال، کیفیت تصویر یکسانی ندارند زیرا با وضوح یکسان، دوربینی که سنسور بزرگ‌تری دارد اندازه پیکسل‌هایش نیز بزرگ‌تر خواهد بود. بنابراین یک سنسور بزرگتر به شما این امکان را می‌دهد که پیکسل‌های بزرگتری نسبت به یک سنسور کوچکتر با وضوح یکسان داشته باشید و هر چه اندازه پیکسل‌ها بزرگ‌تر باشد، نور را بهتر و بیشتر جذب می‌کنند. آن‌ها نه تنها حساس‌تر هستند، بلکه دامنه دینامیکی بهتری دارند که به شما امکان می‌دهد عکس‌هایی با جزئیات بیشتر در سایه‌ها و هایلایت‌ها بگیرید.

اندازه سنسور دوربین و عمق میدان

درک رابطه اندازه سنسور دوربین و تنظیمات دیافراگم مهم است زیرا این دو در تعامل با یکدیگر بر عمق میدان تاثیر می‌گذارند، به طوری که اندازه‌های حسگر دوربین کوچک‌تر، عمق میدان کمتری را در مقایسه با اندازه‌های سنسور دوربین بزرگ‌تر (در صورت استفاده از دیافراگم و فاصله کانونی یکسان) ارائه می‌دهند. به طور مشابه، هرچه اندازه سنسور دوربین شما کوچکتر باشد، فاصله هایپرفوکال دورتر خواهد بود. به عنوان مثال هنگامی که دیافراگم را از f/2 به f/2.8 کاهش می‌دهیم، عمق میدان افزایش می‌یابد. استفاده از یک سنسور بزرگ‌تر با دیافراگم ثابت اثر مشابهی دارد.

اندازه حسگر دوربین و فاصله کانونی

تاثیر اندازه حسگر  بر میدان دید

اندازه سنسور و کراپ  فاکتور تقریباً آنقدر که به نظر می‌رسد پیچیده نیست. ضرب ضریب برش یک سنسور در فاصله کانونی لنز به شما دیدی معادل می‌دهد از اندازه سنسور فول فریم می‌دهد. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم؛ سنسورهای APS-C دارای ضریب برش یا کراپ فاکتور 1.5 برابر در مقایسه با فول فریم هستند. به عنوان مثال، اگر از یک لنز 50 میلی‌متری بر روی سنسور APS-C استفاده کنید، میدان دید مشابهی با لنزهای 75 میلی‌متری در دوربین‌های فول فریم به شما می‌دهد (زیرا 50 میلی‌متر * 1.5 =   75 میلی‌متر). این بدان معناست که اگر با یک دوربین APS-C با لنز 50 میلی‌متری و یک دوربین فول فریم با فاصله کانونی 75 میلی‌متری در یک مکان بایستید، دقیقاً یک میدان دید را از طریق هر دوربین خواهید داشت. برخی از لنزهای فول فریم را می توان در دوربین های APS-C استفاده کرد که به شما امکان می دهد مستقیماً این موضوع را درک کنید.

اهمیت اندازه حسگر دوربین در عکاسی با نور کم

اندازه سنسور دوربین وایزو در عکاسی نیز مرتبط هستند. مقدار ایزو 800 در سنسورهای دوربین Micro 4/3rds به اندازه ایزو 800 در سنسورهای فول فریم تمیز به نظر نمی‌رسد. دلیل آن این است که سنسورهای کوچک به اندازه سنسورهای بزرگ در جذب نور توانمند نیستند. اگر عاشق عکاسی از آسمان شب، از جمله عکاسی از راه شیری یا عکاسی از شفق‌های شمالی هستید، لنزهایی با دیافراگم بزرگ و دوربینی با اندازه سنسور بزرگ نیاز خواهید داشت. اگر از عکاسی در نور کم لذت می برید سنسورهای فول فریم انتخاب خوبی هستند زیرا در حال حاضر بهترین تعادل بین اندازه سنسور، بدنه و کیفیت تصویر در عکاسی شب را ارائه می‌دهند.

بهترین اندازه سنسور دوربین کدام است؟

اکنون که می‌دانید اندازه سنسور دوربین چگونه بر کیفیت عکس تأثیر می‌گذارد، احتمالا سوالتان این است که بهترین اندازه سنسور کدام است؟ اما این سوال اشتباه است و در واقع باید از خود بپرسید که  نیازهای شما به عنوان یک عکاس چیست؟

اگر عکاسی هستید که مرتباً پوسترهای بزرگ را چاپ می‌کنید و حداکثر محدوده دینامیکی و وضوح را می‌خواهید، فول فریم و مدیوم فرمت ​​بهترین انتخاب برای شما هستند. فول فریم بهترین تعادل بین اندازه بدنه، عمق میدان، عملکرد در نور کم و وضوح را دارد. عکاسان پرتره، مد، اخترشناسی و منظره معمولاً با وجود قیمت و وزن زیاد، بیشترین مزیت را از اندازه سنسور دوربین فول فریم به دست می‌آورند.

با این حال، اندازه سنسور دوربین APS-C هنوز هم بسیار کارآمد است. سنسور APS-C در مقایسه با سنسورهای فول فریم، عمق میدان، وضوح و اندازه پیکسل کمتری دارد. در عوض، اندازه بدنه و لنز کاهش می‌یابد و افزایش دامنه ارائه شده توسط ضریب برش، آن‌ها را برای عکاسان عمومی که همه چیز را با هم می‌خواهند، انتخاب خوبی می‌کند.

سنسور Micro 4/3rds به طور قابل توجهی از سنسور فول فریم کوچکتر است و در عین حال کیفیت تصویر در سطح حرفه‌ای را ارائه می‌دهد. عکاسان حیات وحش، خیابان و عکاسان مستند ممکن است به دلیل سبک وزن و کوچک بودن دوربین‌هایی که از این سنسورها استفاده می‌کنند، آن را انتخاب نمایند.

بنابراین چه اندازه سنسوری برای شما مناسب است؟ اگر می خواهید حداکثر تاری پس زمینه و بهترین کیفیت نور کم را داشته باشید، یک دوربین فول فریم انتخاب کنید. اگر می‌خواهید عکس‌های عالی با بودجه کم داشته باشید، دوربین APS-C را امتحان کنید. و اگر یک دوربین با لنز قابل تعویض مناسب سفر می‌خواهید یا به قدرت بزرگنمایی خوب نیاز دارید، یک سنسور Micro Four Thirds را تهیه کنید..

اندازه سنسور دوربین مناسب را انتخاب کنید

اندازه سنسور دوربین بزرگترین شاخص کیفیت تصویر است با این وجود تنها عامل نیست، پردازنده دوربین که تصاویر را پردازش می‌کند نیز در کیفیت تصویر نقش دارد. لنز نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت تصاویر است، بنابراین همیشه سنسور بزرگ‌تر به معنای کیفیت بهتر نیست یا بهتر بگوییم؛ چیزی به نام بهترین اندازه سنسور دوربین وجود ندارد. همه چیز به اهداف شما از عکاسی و نگاه هنری شما مربوط می‌شود. به صورت کلی سنسورهای دوربین بزرگتر تصاویر بهتری را ثبت می‌کنند. این امر به ویژه در نور کم صداقت دارد اما سنسورهای دوربین کوچکتر، زوم بیشتر، اندازه کلی دوربین کوچکتر و قیمت پایین تری را ارائه می‌دهند.

سوالات متداول در مورد اندازه سنسور دوربین

منبع: cambridgeincolour.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات