تفاوت دوربین بدون آینه و DSLR چیست؟ کدام یک بهتر است؟

هنگامی که دوربین‌های بدون آینه برای اولین بار در سال 2009 وارد بازار شدند، به یک حریف بالقوه برای دوربین قدرتمند DSLR تبدیل شدند. در نهایت بحث شدید در دنیای آمورش عکاسی به خاطر مقایسه دوربین‌های بدون آینه ( mirrorless ) و DSLR مطرح شد. اما واقعا کدام انتخاب بهتری است؟ دوربین‌های بدون آینه بهتر هستند یا DSLR ؟ اگر می‌خواهید بین دوربین‌های بدون آینه یا DSLR یکی را انتخاب کنید، این راهنما تصمیم خرید شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. هم دوربین‌های DSLR و هم دوربین‌های بدون آینه مزایای منحصربه‌فردی را برای تمام سطوح عکاسان ارائه می‌کنند. با این حال، همانطور که در زیر می بینید، توصیه یک نوع به دیگری سخت تر می شود.  بیایید نگاهی دقیق‌تر به مقایسه دوربین بدون آینه ( mirrorless ) و DSLR بیندازیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.

دوربین DSLR چیست؟

دوربین DSLR از برند نیکون و کانن

دوربین‌های DSLR به عنوان دوربین‌های digital single-lens reflex  )رفلکس تک لنز دیجیتال( نیز شناخته می‌شوند. نحوه کار دوربین‌های DSLR به این شکل است: نور از طریق لنز وارد می‌شود، از آینه منعکس شده، از یک منشور خاص عبور می‌کند و در نهایت از طریق منظره یاب به چشم شما می تابد. سپس، هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، آینه به سمت بالا حرکت می‌کند تا سنسور دوربین در معرض نور قرار گیرد. بلافاصله، منظره یاب سیاه می‌شود، شاتر از مسیر سنسور خارج می شود و عکس شما ثبت می‌شود.

ساختار دوربین های DSLR
ساختار دوربین های DSLR

دوربین‌های DSLR  دوربین‌هایی عالی هستند، اما یک مشکل اساسی دارند: آینه‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند. اگر تا به حال یک DSLR در داشته اید، بدون شک متوجه اندازه و وزن قابل توجه آن شده‌اید. این به خاطر اجزای دوربین DSLR است که به یک محفظه بزرگ و سنگین نیاز دارد. برای برخی از عکاسان، این یک مشکل نیست، اما برای برخی دیگر، مثل کسانی که تمام روز عکاسی می‌کنند، مکرر سفر می‌کنند، یا صرفاً یک بسته کوچک و سبک وزن را ترجیح می‌دهند دوربین‌های DSLR خیلی بزرگ و حجیم هستند و اینجاست که دوربین های بدون آینه وارد می شوند.

دوربین بدون آینه ( mirrorless ) چیست؟

دوربین بدون آینه سونی

تفاوت دوربین بدون آینه ( mirrorless ) و DSLR در یک نکته اساسی است؛ در دوربین‌های بدون آینه  نور وارد عدسی می‌شود و از آینه منعکس نخواهد شد تا از طریق منظره یاب بتابد. در عوض، نور مستقیماً به سمت سنسور می‌رود. سپس سنسور به صورت دیجیتالی بر روی LCD پشت دوربین و (گاهی اوقات) از طریق منظره یاب الکترونیکی نمایش داده می‌شود.هنگامی که دکمه شاتر را در دوربین بدون آینه را فشار می‌دهید، حسگر به آسانی شروع به ضبط داده‌ها می کند و در نهایت یک تصویر ثبت می‌شود. اغلب یک کرکره مکانیکی درگیر است، اما این خارج از محدوده این مقاله است و در مقاله‌ای در مورد نحوه کار دوربین‌های بدون آینه صحبت خواهیم کرد.

به دلیل نبود آینه، دوربین‌های mirrorless معمولاً بسیار کوچک‌تر از دوربین‌های DSLR هستند، به‌ویژه زمانی که با دوربین‌هایی با اندازه سنسور مشابه مقایسه می‌شوند. به هر حال، مهم است که توجه داشته باشید که در واقع انواع مختلفی از دوربین‌های بدون آینه در بازار وجود دارد. برخی دارای لنزهای قابل تعویض هستند و برخی دیگر یک لنز تکی دارند. در واقع، اگر صاحب یک گوشی هوشمند هستید، پس از قبل یک دوربین بدون آینه دارید، زیرا تمام دوربین‌های گوشی‌های هوشمند فاقد آینه هستند.

تفاوت دوربین بدون آینه و DSLR : اندازه و وزن

اندازه و وزن همیشه در مورد دوربین مهم هستند. در بیشتر موارد، شما از آن‌ها در شرایطی استفاده خواهید کرد که احتمالاً نیاز به حرکت به سمت سوژه‌های مختلف، بنابراین هرچه دوربین قابل حمل‌تر باشد، بهتر است. یکی از برتری‌های اصلی دوربین‌های بدون آینه نسبت به دوربین‌های DSLR، قابل حمل بودن و وزن بدنه بسیار سبک‌تر آن است. اما این همیشه چیز خوبی نیست، زیرا وزن اکثر لنزهای بدون آینه تقریباً با لنزهای DSLR برابر است.

تفاوت اندازه دوربین DSLR و بدون آینه

بنابراین اگر تمایل دارید از لنزهای حجیم زیادی استفاده کنید، احتمالاً، دوربین بزرگتر و سنگین‌تر، گزینه بهتری خواهد بود زیرا ترکیب یک دوربین سبک وزن و یک لنز سنگین بسیار بد خواهد بود. دوربین‌های DSLR معمولاً بزرگ‌تر و سنگین‌تر از دوربین‌های بدون آینه هستند، زیرا به یک آینه و بدنه آن، یک پنتاپریسم و یک آینه فوکوس خودکار ثانویه و همچنین سایر بخش‌های سیستم فوکوس خودکار نیاز دارند. با این حال، برخی از دوربین های DSLR APS-C نیز می‌توانند سبک وزن باشند.

مقایسه دوربین بدون آینه و DSLR : عمر باتری

دوربین های DSLR عمدتاً مکانیکی هستند، در حالی که دوربین های بدون آینه به شدت به LCD و منظره یاب الکترونیکی متکی هستند. در نتیجه، در حالی که اکثر دوربین‌های DSLR با 800 عکس در هر شارژ یا بیشتر رتبه‌بندی می‌شوند، بسیاری از دوربین‌های بدون آینه در محدوده 300-400 عکس قرار دارند. اکنون، ارقام بالا بر اساس رتبه‌بندی CIPA هستند، که ممکن است در دنیای واقعی تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. یک کاربر معمولی دوربین بدون آینه ممکن است بیش از 400 عکس با یک باتری بگیرد، اما برای عکاسی در طول روز و هنگام مسافرت همچنان باید چند باتری اضافی همراه داشته باشید که ممکن است ناراحت کننده باشد، نکته منفی دیگر قیمت بالای باتری جایگزین برای این دوربین‌ها است. از سوی دیگر، می‌توانید انتظار داشته باشید که دوربین DSLR شما با یک یا دو باتری اضافه در تمام سفر شما را همراهی نماید. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید بدون نیاز به لوازم یدکی زیاد کار کنید، دوربین DSLR ممکن است بهترین خرید باشد.

تفاوت دوربین DSLR و دوربین‌ بدون آینه: سرعت فوکوس

دوربین‌های DSLR قبلاً در سرعت فوکوس برتری داشتند، زیرا از فناوری به نام تشخیص فاز استفاده می‌کردند که به سرعت همگرایی دو پرتو نور را اندازه‌گیری می‌کرد. دوربین های بدون آینه اما از فناوری به نام تشخیص کنتراست استفاده می‌کردند که از سنسور تصویر برای تشخیص بالاترین کنتراست در زمان فوکوس و تفاوت آن کنتراست بقیه مناطق استفاده می‌کند. تشخیص کنتراست، به خصوص در نور کم، کندتر از تشخیص فاز است.

اما این تمایزات اساساً اکنون به پایان رسیده است. تقریباً تمام دوربین‌های بدون آینه (و همچنین بهترین تلفن‌های هوشمند) اکنون دارای سنسورهای تشخیص فاز و کنتراست در سنسور تصویر هستند. به عنوان مثال Sony a6100 دارای 425 نقطه فوکوس خودکار تشخیص فاز در سنسور تصویر خود به همراه 425 نقطه تشخیص کنتراست است. دوربین Nikon D3500 دارای 11 سنسور تشخیص فاز بزرگ در سنسور AF جداگانه خود است و از کل سنسور تصویر برای تشخیص کنتراست استفاده می‌کند. دوربین‌های DSLR جدیدتر کانن و دوربین پیشرفته Nikon D780 حسگرهای تشخیص فاز را دقیقاً روی تراشه تصویر اصلی به همراه سنسورهای تشخیص کنتراست قرار می‌دهند که به آنها اجازه می‌دهد مانند یک دوربین بدون آینه با پیش‌نمایش زنده روی صفحه و فوکوس خودکار سریع عمل کنند.

تفاوت منظره یاب در دوربین DSLR در مقایسه با دوربین بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه از منظره یاب الکترونیکی استفاده می‌کنند و این به خاطر نوع طراحی آن‌ها است. منظره یاب الکترونیکی با کیفیت بالا اکنون در بسیاری از دوربین‌های mirrorless پیدا می شود. در نتیجه آنچه در منظره یاب می‌بینید دقیقاً همان چیزی است که در نمای زنده مشاهده خواهید کرد. جدیدترین و بهترین منظره یاب‌های الکترونیکی موجود امروزه دارای وضوح بالایی که واقعاً به منظره یاب های نوری نزدیک می‌شود.

با این حال، دوربین‌های بدون آینه هنوز هم ممکن است از تاخیر رنج ببرند، یک تاخیر کوچک بین آنچه دوربین می بیند و آنچه صفحه نمایش نشان می‌دهد، مشکلی که در منظره یاب‌های نوری دوربین های dslr وجود ندارد. تاخیر منظره یاب‌های جدید، به دلیل نرخ‌های تازه‌سازی سریع‌تر نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و حتی برخی از سازندگان ادعا می‌کنند که در این دوربین‌ها هیچ گونه تاخیری وجود ندارد. از طرفی منظره‌یاب‌های الکترونیکی می‌توانند نمای واضح‌تری از یک صحنه را در نور کم نشان دهند و دارای عملکردهای زوم برای فوکوس دستی دقیق هستند. 

تفاوت دوربین بدون آینه و DSLR در لنزها

از آنجایی که دوربین‌های DSLR بسیار پیش‌تر از دوربین‌های mirrorless در بازار حضور داشته‌اند ، مسلماً لنزهای متنوع‌تری دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. در حال حاضر، اگر انتخاب لنزهای بیشتر برای شما مهم است، دوربین DSLR گزینه بهتری است. با این حال، توسعه لنزهای DSLR جدید به طور چشمگیری کند شده است. کانن و نیکون اکنون تقریباً تمام تلاش خود را برای توسعه لنز روی لنزهای بدون آینه انجام می‌دهند ولی هنوز هم تعداد لنزهای دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با لنزهای dslr ناچیز است. با همه این اوصاف، لنزهای دوربین بدون آینه ذاتا کوچکتر نیستند، فقط کافیست به تصویر زیر نگاه کنید!

اندازه لنز یک دوربین بدون آینه

کانن و نیکون صدها لنز برای دوربین‌های DSLR خود دارند  با این حال، Canon  تنها هشت لنز سری M  را برای مجموعه دوربین‌های بدون آینه خود ارائه کرده است. نیکون هم تنها 16 لنز برای مدل‌های بدون آینه سری Z خود دارد. علاوه بر این، به این اوصاف می‌توانید آداپتورهایی برای استفاده از لنزهای DSLR در دوربین‌های بدون آینه که توسط همان سازنده (مانند کانن یا سونی) ساخته شده است، خریداری کنید. اما این اغلب به قیمت تغییر ویژگی های فاصله کانونی و زوم و گاهی اوقات غیرفعال کردن یا کند کردن عملکردهایی مانند فوکوس خودکار، تمام خواهد شد.

جمع بندی مقایسه دوربین های DSLR و بدون آینه

در حالی که دوربین های بدون آینه قطعا به سرعت در حال پیشرفت هستند، برخی از نقاط ضعف وجود دارد که هنوز باید به آن‌ها رسیدگی شود. عمر باتری بهتر، سیستم‌های فوکوس خودکار مطمئن‌تر (مخصوصاً برای عکاسی سریع و غیرقابل پیش‌بینی)، بافر بزرگ‌تر، تعدا لنزهای بیشتر (مخصوصاً لنزهای سوپر تله‌فوتو ) و EVFهای بهبودیافته، همگی زمینه‌هایی برای بهبود در دوربین‌های بدون آینه هستند. این شکاف‌ها هنوز وجود دارند، اما به سرعت در حال بسته شدن هستند. در چند سال آینده، باید شاهد باشیم که سازندگان دوربین گزینه‌های بدون آینه را ارائه می‌کنند که واقعاً می‌توانند از هر نظر با دوربین‌های DSLR مدرن رقابت کنند. همچنین این دوربین‌ها دارای صفحه نمایش لمسی هستند و بنابراین اگر آموزش عکاسی با موبایل را فرا گرفته باشید، این دوربین‌ها برای شما مناسب‌تر خواهند بود.

نوع دوربینDSLRMirrorless بدون آینه
ابعاد و وزن
سرعت فوکوس
پیش نمایش تصاویر
تثبیت تصویر
کیفیت تصاویر
کیفیت ویدیو
سرعت عکس برداری
عمر باتری
لنز و لوازم جانبی
طول عمر
امتیاز کلی68

در حالی که دوربین های بدون آینه به طور کلی جلوتر هستند، با این حال، دوربین های DSLR هنوز نمرده اند! آنها هنوز چندین مزیت را نسبت به همتایان مدرن خود ارائه می‌دهند که شامل لنزهای بیشتر، منظره‌یاب بهتر و طول عمر باتری بیشتر است. در انتها باید بگوییم، هم دوربین‌های DSLR و هم دوربین‌های بدون آینه می‌توانند تصاویر درخشانی ثبت کنند. همه چیز به شما و احساس شما در باره عکاسی با هر کدام بستگی دارد، دوربینی را انتخاب کنید که از عکاسی با آن لذت می‌برید.

منبع : shotkit.com

ترجمۀ محمدرضا علی‌نیا

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات