مهم ترین تجهیزات عکاسی ماکرو کدامند؟

ماکرو یک ژانر هیجان انگیز از عکاسی است که می تواند جزئیات جذابی را آشکار کند، در غیر این صورت با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. در حالی که برخی از ژانرهای دیگر به یک جعبه پر از وسایل گران قیمت یا سفرهای زیاد نیاز دارند، شروع کار در عکاسی ماکرو نسبتاً ارزان است و تقریباً در هر مکانی می توان آن را انجام داد. اما تجهیزات عکاسی ماکرو کدامند؟ در این مقاله قصد داریم تا مهم ترین تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی ماکرو را به شما معرفی کنیم که به شما کمک می‌کنند تصاویری بی‌نظیر از جهان ماکرو بگیرید.

1. تجهیزات عکاسی ماکرو: دوربین

تجهیزات عکاسی ماکرو

مسلما اولین مورد در لیست تجهیزات عکاسی ماکرو یک دوربین است. کانن، نیکون، سونی، المپوس و سایرین همگی دوربین‌های DSLR و بدون آینه را می‌سازند که می‌توانند به خوبی برای ماکرو استفاده شوند. اگر قبلاً روی یک دوربین سرمایه‌گذاری کرده‌اید و می‌خواهید ماکرو را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنم به استفاده از آن ادامه دهید اما اگر به دنبال خرید بهترین دوربین ماکرو هستید، چند نکته برای بررسی وجود دارد. در ابتدا باید بدانید داشتن بدنه دوربین سبک وزن بسیار مهم است زیرا سناریوهای زیادی وجود خواهد داشت که مجبور می‌شوید در زوایای نامناسب و از موقعیت های ناراحت کننده عکاسی کنید. تجهیزات سنگین بدون شک توانایی برای مانور دادن را از شما سلب می‌کند.

عکس ماکرو از یک پروانه

نکته دیگه این است که هنگام عکاسی با بزرگنمایی بالا، حرکات دوربین نیز به وضوح روی عکس‌ها تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل بهتر است استفاده از یک دوربین با تثبیت کننده یک مزیت بزرگ است. شما می توانید از سه‌پایه استفاده کنید، اما موقعیت‌هایی وجود دارد که نمی‌توانید سه پایه خود را در آن مستقر کنید. همچنین باید به اندازه سنسور دوربین توجه داشته باشید. وضوح مهم است، اما کراپ فاکتور نیز مهم است. لنزهای ماکرو حداقل دارای خروجی 1:1 (1x) هستند، اما اندازه سنسور است که تعیین می‌کند تصویر شما چقدر بزرگ به نظر می‌رسد. اگر سنسور دوربین شما فول فریم باشد، لنزهای 1x نتیجه 1 برابری خواهند داشت زیرا ضریب برش سنسورهای فول فریم 1 است. در سمت مقابل، سنسورهای APS-C  به دلیل ضریب برش 1.5، حدود 1.5 برابر زوم و لنزهای میکرو سه چهارم 2 برابر زوم  به شما ارائه می‌دهند.

2. لنزهای ماکرو

لنزهای ماکرو در تجهیزات عکاسی

لنز ماکرو احتمالا مهم‌ترین آیتم در لیست تجهیزات عکاسی ماکرو است. لنزهای ماکرو به طور خاص برای گرفتن عکس‌های واضح از نمای نزدیک طراحی شده‌اند. اکثر لنزهای ماکرو که در فواصل کانونی معمولی (یا استاندارد)، زاویه عریض و تله فوتو موجود هستند، می‌توانند به اندازه واقعی (1:1) نزدیک شوند و برخی از بهترین لنزهای ماکرو می‌توانند تا 5 برابر اندازه واقعی (5:1) فوکوس کنند. بسیاری از عکاسان، لنزهای ماکرو با فاصله کانونی بیشتر را ترجیح می‌دهند، زیرا کمتر بر روی سوژه‌های خود سایه می‌اندازند یا در مورد حشرات، آنها را نمی‌ترسانند. هنگامی که در فاصله نزدیک و در دیافراگم‌های باز استفاده می‌شود، ماکروهایی با فاصله کانونی طولانی‌تر، فوکوس انتخابی روی سوژه را آسان‌تر می‌کنند و آن را از پیش‌زمینه و پس‌زمینه جدا می‌کنند. برعکس، ماکروهای با زاویه باز به شما امکان می‌دهند به سوژه خود نزدیک شوید و در عین حال جزئیات را در محیط اطراف حفظ کنید. به جز چند استثنا، لنزهای ماکرو تا بی‌نهایت فوکوس می‌کنند و می‌توانند به همان اندازه برای عکاسی معمولی، یعنی غیر ماکرو، به خوبی استفاده شوند.

3. لوله های اکستنشن

لوله‌های اکستنشن که بین لنز و بدنه دوربین شما نصب می‌شوند، حداقل فاصله فوکوس لنز شما را بدون تأثیر بر کیفیت تصویر کاهش می‌دهند. لوله‌های اکستنشن با اندازه‌های مختلف که از تولیدکنندگان OEM و شخص ثالث در دسترس هستند و به‌صورت جداگانه یا مجموعه‌ای در دسترس هستند و می‌توانند برای بزرگنمایی بیشتر روی هم قرار گیرند. هر چه لوله طولانی‌تر باشد، می‌توانید روی سوژه خود از نزدیک‌تر فوکوس کنید. اگرچه می‌توان از آن‌ها با برخی از ترکیب‌های لنز و دوربین با زاویه دید عریض استفاده کرد، اما عمدتاً برای لنزهای معمولی و تله فوتو در نظر گرفته شده‌اند. لوله‌های اکستنشن به زمان‌های نوردهی بیشتری نیاز دارند که معمولاً توسط دوربین‌سنج شما جبران می‌شود.

4. فلاش در تجهیزات عکاسی ماکرو

تجهیزات نورپردازی عکاسی ماکرو

این قطعه از تجهیزات عکاسی ماکرو ممکن است برای شما جدید باشد. استفاده از فلاش برای ماکرو (به ویژه حشرات زنده) یک تغییر دهنده بازی است و به شما امکان می‌دهد سرعت شاتر را کاهش دهید، نور کافی را به سنسور برسانید و کوچکترین جزئیات را روشن کنید و در نهایت قبل از اینکه سوژه تکان بخورد، عکس را ثبت نمایید. در حالی که بسیاری عکاسی با حالت دستی را ترجیح می‌دهند، می‌توانید با نورسنجی TTL (از طریق لنز) شروع کنید تا به طور خودکار قدرت فلاش را از عکسی به عکس دیگر تنظیم کنید. نیازی به خرید فلش‌های گران قیمت و پرقدرت نیست، زیرا قرار است سوژه‌هایی را نوردپردازی کنید که عمدتا کوچکتر از یک مشت هستند.

5. دیفیوزر

دیفیوز یکی دیگر از تجهیزات عکاسی ماکرو برای ثبت تصاویر زیبا است. با افزودن لایه‌ای از واسط بین فلاش و سوژه، می‌توانید نور فلاش را ملایم و پخش کنید تا نقاط روشن ناخوشایند یا نواحی بیش از حد تاریک جلوگیری کنید. این امر به ویژه هنگام عکاسی از اجسام بسیار بازتابنده مانند پوسته سوسک‌ها یا چشم‌های عنکبوت اهمیت دارد. بسیاری از عکاسان ماکرو از آزمایش ابزارهای مختلف برای ساختن دیفیوزرهای DIY خود لذت می‌برند. در حالی که سفارشی کردن ظاهر عکاسی با ابزار شخصی می‌تواند سرگرم کننده باشد، توصیه می‌کنیم با یک پخش کننده سافت باکس ساده شروع کنید که به فلاش شما متصل می‌شود، این لوازم جانبی ساده به بهبود نتایج کمک خواهد کرد.

6. ریل‌های فوکوس

هنگام عکاسی از نمای نزدیک با هر یک تجهیزات عکاسی ماکرو فوق الذکر، ریل‌های فوکوس می‌توانند بسیار مفید باشند. ریل‌های فوکوس که بسته به توانایی‌هایشان قیمت‌های متفاوتی دارند، به شما این امکان را می‌دهند که تنظیمات بسیار خوبی را در فوکوس انجام دهید و در مورد ریل‌های فوکوس دو محوره، مزیت بزرگ این است که شما را قادر می‌سازد تا این تنظیمات را بدون حرکت دادن دوربین و سه پایه انجام دهید. از طرفی، ریل‌های فوکوس به شما امکان عکاسی ماکرو با تکنیک فوکوس استکینگ را نیز می‌دهند که به شما کمک می‌کند عکس‌هایی واضح در تمامی قسمت‌ها ثبت نمایید.

7. سه پایه در تجهیزات عکاسی ماکرو

سه پایه دوربین

عکاسی با استفاده از لنزهای تله فوتو و ماکرو مشکل باشد، به همین دلیل است که ما به شدت توصیه می کنیم در صورت امکان از سه پایه مناسب استفاد کنید. سه پایه یکی از مهم ترین تجهیزات عکاسی است و در اندازه‌های بسیار متنوعی موجود هستند که می‌توانند دوربین شما را در ارتفاعات 2.2 تا 94 اینچی از سطح زمین به خوبی نگه‌داری کنند. وقتی در حال عکاسی ماکرو هستید، اغلب در حال خم شدن، دراز کشیدن، یا انجام نوعی حرکات آکروباتیک هستید تا به آن زاویه عالی برسید و اینجاست که یک لنز ماکرو می‌تواند نیمی از خستگی شما را به دوش بکشد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد اصلی‌ترین تجهیزات عکاسی ماکرو صحبت کنیم، هر یک از این تجهیزات برای بهبود شانس شما برای گرفتن عکس‌های ماکرو هیجان انگیز طراحی شده‌اند. البته اگر آموزش عکاسی مقدماتی را شروع کرده باشید، احتمالا به جز لنز و دوربین، فلاش و سه پایه را نیز در بین تجهیزات خود داشته باشید. به همین دلیل است که عکاسی ماکرو نیازی به تجهیزات گرانقیمت ندارد و اگر به آن علاقه‌مند هستید، فرصت خوبی برای شروع است.

منبع: bhphotovideo.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات