تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی چیست؟

نور و عکاسی جدایی ناپذیر هستند اما بیش از یک نوع نور وجود دارد. نور سخت و نور نرم دو اصطلاح متفاوتی هستند که برای توصیف کیفیت نور استفاده می‌شوند. درک تفاوت نور سخت و نور نرم به شما کمک می‌کند تا به دنبال ایجاد نوع نوری باشید که برای عکس شما بهترین کاربرد را دارد. از پرتره گرفته تا عکاسی خیابانی، کیفیت‌های مختلف نور سخت و نور ملایم حس متفاوتی را برای تصویر کلی ایجاد می‌کند. پس بدون معطلی با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد این دو نوع از نور را یاد بگیرید.

نور سخت چیست؟

تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی

نور سخت، نور قوی و روشنی است که سایه‌ای خشن و مشخص بر صحنه و عکس شما ایجاد می‌کند، بنابراین می‌توانید آن را مانند خورشید در یک روز گرم در وسط تابستان تصور کنید. خورشید با سایه‌های خشن به شما می‌تابد و شما کنتراست شدید سایه خود را با زمین مشاهده می‌کنید. با نور سخت، معمولاً می‌توانید اشکال متمایزی را در سایه ها پیدا کنید، زیرا پرتوهای نور مستقیماً رو به سوژه شما هستند. نور سخت را نیز می‌توان نور مستقیم نامید. هنگام نگاه کردن به نور سخت و نور ملایم، سایه ها کلیدی هستند. نور سخت یک تضاد شدید بین نور و سایه دارد و یک خط کاملا مشخص بین روشن‌ترین بخش‌های تصویر و سایه‌ها وجود دارد.

نور نرم چیست؟

نور سخت و نرم در عکس از لامپ

منبع نور نرم یا حداقل سایه را ایجاد می‌کند یا اگر سایه ایجاد کند، یک سایه با شیب صاف است. برای مثال یک روز ابری در نظر بگیرید که در آن آفتاب قوی نیست. نور نرم سایه یا کنتراست مشخصی را ارائه نمی‌دهد و همه چیز ملایم و تار است. در عکاسی، نور ملایم، نور پراکنده نیز نامیده می‌شود. نور نرم در مقابل نور سخت قرار دارد. با نور ملایم، گذر از تاریکی به روشن تدریجی است. به جای یک خط به راحتی قابل شناسایی از جایی که سایه‌ها شروع می‌شوند، یک شیب تدریجی وجود دارد که در آن مناطق روشن به سایه‌ها تبدیل می‌شوند. عکس‌هایی که نور ملایم دارند همچنان می‌توانند کنتراست داشته باشند. هنوز هم نور و هم سایه وجود دارد، این فضای بین آنهاست که با نور سخت فرق می‌کند.

چه چیزی بر سختی / نرمی نور تأثیر می گذارد؟

سوژه و نور

اکنون که می‌دانید تفاوت نور سخت و نور نرم چگونه به نظر می‌رسد، چه چیزی یک منبع نور را سخت یا نرم می‌کند؟ اندازه منبع نور، فاصله بین نور و سوژه و شدت نور به تعیین سخت یا نرم بودن نور کمک می‌کند. هر چه منبع نور کوچکتر باشد، منبع نور سخت‌تر است. هر چه منبع نور بزرگتر باشد، نور ملایم‌تر است. فلاش یک منبع نور کوچک است. فلاشی که بدون هیچ تغییر دهنده‌ای استفاده می‌شود، نور سخت با سایه‌های خشن ایجاد می‌کند. با این حال، یک فلاش را پشت یک دیفیوزر سفید قرار دهید و نور فوراً ملایم‌تر می‌شود. این چتر هم به عنوان یک پخش‌کننده برای کاهش شدت نور عمل می‌کند و هم اندازه نور را افزایش می‌دهد، نور را پخش می‌کند و نرمی ایجاد می‌‌کند.

نور و سوژه

هر چه منبع نور نزدیکتر باشد، نور ملایم‌تر است و هر چه منبع نور دورتر باشد، نور سخت‌تر است. هرچه منبع نور به سوژه نزدیکتر باشد، این انتقال تدریجی‌تر خواهد بود. هر چه منبع نور شدیدتر باشد، نور سخت تر است. تنظیم شدت نور می‌تواند بر کیفیت نور شما نیز تأثیر بگذارد. برای ایجاد نور سخت از فلاش با قدرت بالا استفاده کنید. برای ایجاد نور ملایم، قدرت فلاش را به میزان بسیار کمتری کاهش دهید. با استفاده از ترکیبی از اندازه، فاصله و شدت، عکاسان می توانند نوع نوری را ایجاد کنند که بهترین عملکرد را برای عکس آن‌ها دارد.

برای تقویت بیشتر این مفاهیم در تفاوت نور سخت و نور نرم، اجازه دهید به چند مثال عملی نگاهی بیندازیم:

اول اینکه، وقتی با خورشید ظهر کار می‌کنید، منبع نور از نظر فنی بزرگ است. اما همچنین بسیار دور است، که بر مزیت اندازه‌ای غلبه می‌کند (در نهایت، به این فکر کنید که خورشید چقدر بزرگ به نظر می رسد؛ این فقط یک توپ کوچک در آسمان است، درست است؟). با این حال، هنگامی که ابرها را به ترکیب اضافه می‌کنید، اندازه منبع نور را افزایش می‌دهند، زیرا نور منتشر می‌شود. و این باعث می‌شود نور خورشید بسیار بزرگ‌تر شود و نور نرم‌تر شود.

نحوه ایجاد (یا یافتن) نور سخت

نحوه ایجاد نور سخت

فلاش روی دوربین اصلاح نشده معمولاً نور سختی ایجاد می‌کند. این بدان معنی است که ایجاد نور سخت چندان پیچیده نیست.با این حال، کنترل نور سخت برای به دست آوردن ظاهر مناسب، چالش برانگیز است. حالت TTL اغلب بیش از حد روشن است و نور سخت را همانطور که هست ایجاد می‌کند. اما حالت دستی برای کنترل بیشتر نور خروجی وجود دارد. با حرکت فلاش خارج از دوربین، می توان الگوهای نور را با نور سخت ترکیب کرد. برای مثال نورپردازی اسپلیت نوعی نور است که فقط نیمی از صورت را روشن می‌کند. این الگو اغلب با نور سخت به خوبی کار می‌کند. می توانید با قرار دادن نور 90 درجه در یک طرف آن را ایجاد کنید.

یافتن نور سخت به آسانی بیرون رفتن در یک روز آفتابی است (به استثنای درست بعد از طلوع و درست قبل از غروب خورشید). خورشید ممکن است منبع نور بزرگی باشد. اما آنقدر دور است که خورشید در واقع نور سختی ایجاد می‌کند. بخش مشکل؟ پیدا کردن موقعیت صحیح نور سخت برای نورپردازی درست. اجتناب از ظهر، قرار دادن دقیق سوژه و بازتابنده‌ها می‌تواند به ایجاد نور سخت هنری کمک کند. اگر خورشید مستقیماً بیرون پنجره قرار گیرد، نور پنجره نیز می‌تواند سخت باشد. در نهایت، ممکن است برای کنترل کامل نور سخت به فلاش نیاز داشته باشید. اما به راحتی می‌توانید نور سخت را برای کار در فضای باز پیدا کنید.

نحوه ایجاد (یا یافتن) نور نرم

نحوه ایجاد نور نرم

نور نرم به اصلاح کننده‌های بیشتری نسبت به نور سخت نیاز دارد. به یاد داشته باشید که منابع نوری بزرگتر منابع نور ملایم‌تری هستند. این امر باعث می‌شود پخش‌کننده‌هایی که سطح نور را نیز افزایش می‌دهند راهی عالی برای ایجاد نور ملایم باشند. استفاده از یک چتر یا سافت باکس بر روی فلاش خارج از دوربین یا استودیو، سطح آن نور کوچک را افزایش می‌دهد و این یک منبع نور ملایم‌تر ایجاد می‌کند. عکاسی با یک چتر دو پا در بالای دوربین بسیار دشوار است. بنابراین به دنبال دیفیوزری باشید که سطح فلاش را بدون حجیم شدن افزایش دهد. راه دیگری برای نرم کردن فلاش روی دوربین؟ اگر فلاش را به دیوار یا سقف سفید بتابانید کنید، آن نور در سطح بسیار بزرگتری پخش می‌شود و نور ملایمی ایجاد می‌کند.

در حالی که یک روز آفتابی نور سخت ایجاد می‌کند، ابرها به عنوان یک پخش کننده طبیعی عمل می‌کنند. یک روز ابری نور ملایمی را در هر جایی از بیرون ایجاد می‌کند. یا می‌توانید در یک روز آفتابی در سایه کامل عکس بگیرید تا نور ملایم‌تری داشته باشید. یک ساعت قبل از غروب خورشید (یا یکی دو ساعت اول پس از طلوع خورشید) نیز نور ملایم‌تری نسبت به خورشید در ظهر کامل ارائه می‌دهد. عنور پنجره نیز نور ملایمی است، تا زمانی که خورشید مستقیماً از پنجره بیرون نباشد. به عنوان مثال، اگر خورشید در حال حاضر در شرق باشد، پنجره های رو به شمال، جنوب و غرب نور ملایمی را ارائه می‌دهند. عکاسان همچنین می توانند نور پنجره را با استفاده از پرده های سفید شفاف یا پارچه ملایم کنند.

تفاوت نور سخت و نور نرم: کدام بهتر است؟

نور سخت و نور نرم هر دو بسیار متفاوت هستند. هیچ پاسخ درست یا غلطی در مورد اینکه کدام نوع نور برای هر شات خاصی بهتر است وجود ندارد و در مسیر آموزش عکاسی خواهید فهمید که هر نور چه تاثیری بر تصویر دارد. نور سخت دراماتیک‌تر است و همچنین تمایل به کنتراست بیشتری دارد (اگرچه نور ملایم نیز می‌تواند کنتراست ایجاد کند) اما اغلب کار کردن با آن سخت‌تر است.  عکاسان پرتره بیشتر از نور سخت برای مردان استفاده می‌کنند. اما این سبک نورپردازی همچنین می‌تواند به پرتره‌های درام و به پرتره یک زن قدرت بخشد.

نور ملایم به طور کلی جذاب‌تر است و کار با آن آسان‌تر است. از آنجایی که چین و چروک‌ها و عیوب پوست با سایه‌ها پر نمی‌شوند، این نوع نور در بسیاری از انواع پرتره به خوبی عمل می‌کند. ایجاد کنتراست با نور ملایم دشوارتر است، اگرچه غیرممکن نیست. نور ملایم فقط به انتقال تدریجی بین روشنایی و تاریکی اشاره دارد اما هنوز ممکن است مناطق تاریک وجود داشته باشد. حقیقت این است که انواع مختلف نور برای شرایط و جلوه‌های مختلف خوب هستند، به همین دلیل است که شما باید با استفاده از هر دو راحت باشید.

چه زمانی باید از نور سخت استفاده کرد؟

نور سخت درعکاسی از زن

همانطور که در بالا ذکر کردیم، نور سخت نسبت به نور نرم محبوبیت کمتری دارد. با این حال، شرایطی وجود دارد که استفاده از نور سخت به صرفه است، زیرا نور سخت نتایج چشمگیر، سایه‌دار و با کنتراست سنگین ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر در حال عکاسی از یک بازیکن ورزشی هستید، ممکن است بخواهید از فلاش‌های اصلاح نشده استفاده کنید، عکاسی ضد نور نیز یکی دیگر از سناریوهایی است که نور سخت به زیبایی آن می‌افزاید. نور سخت اغلب مورد علاقه عکاسان خیابانی نیز هست، زیرا سایه‌های سنگینی ایجاد می‌کند. به لطف سایه‌هایی که نور سخت ایجاد می‌کند، می‌توانید سوژه خود را هنگام راه رفتن و خارج شدن از خطوط با لبه‌های سخت عکاسی کنید، یا می‌توانید از سوژه‌ای بگیرید که با نور سخت روشن می‌شود، اما سایه‌های تاریک آن را احاطه کرده است.

چه زمانی باید از نور نرم استفاده کرد؟

نور نرم در عکاسی از زن

همیشه، مگر اینکه دلیل خاصی برای استفاده از نور سخت داشته باشید. نور ملایم واقعاً باید منبع نور «پیش‌فرض» شما باشد، زیرا واقعاً بسیار خوب به نظر می‌رسد و نتایج خیره‌کننده‌ای ارائه می‌دهد. برای مثال، اگر می‌خواهید پرتره بگیرید، نور ملایم هر بار جذاب‌ترین خواهد بود. اگر می‌خواهید عکاسی ماکرو انجام دهید، نور ملایم با روشن کردن آرام سوژه‌هایتان، به برجسته‌کردن رنگ کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از مناظر عکاسی کنید، نور ملایم صبح زود و اواخر بعد از ظهر تضمین می‌کند که نتایج زیبایی به دست آورید (به‌علاوه، صبح زود و اواخر بعد از ظهر طلوع و غروب). یا اگر می خواهید عکس محصول بگیرید، باید منبع نور خود را از طریق سافت باکس، استریپ باکس، چتر و موارد مشابه به شدت تغییر دهید.  اگر می‌خواهید از حیات وحش یا پرندگان عکس بگیرید، مانند عکاسی منظره، نور ملایم صبح زود و اواخر بعد از ظهر دوست شما خواهد بود.

کلمات پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت نور سخت و نور نرم صحبت کردیم و همانطور که دیدید برای هر کدام یک از آن‌ها سناریوهایی وجود دارد و به همین دلیل است که شاید نتوان گفت یکی از این دو به طور قطع از دیگری بهتر است. عکاسان ماهر با استفاده از هر دو راحت خواهند بود، زیرا زمان و مکانی برای هر کدام وجود دارد و این چیزی است که در آموزش عکاسی مقدماتی خواهید آموخت. همچنین، اگر یک عکاس نور طبیعی هستید، باید بتوانید با آنچه که دارید کار کنید و این مستلزم تمرین و تجربه است.

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات