تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال دوربین | کدام برای عکاسی بهتر است؟

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال چیست؟ همانطور که می‌دانید لنزهای مختلف می‌توانند به محدوده‌های زوم متفاوتی دست یابند. احتمالاً تعریف بزرگنمایی را در آموزش عکاسی مقدماتی دیده‌اید که به صورت عددی مانند 2x، 4x، 8x و غیره نمایش داده می‌شود. این‌ها به این معنی است که چقدر می‌توانید یک تصویر را بزرگ کنید و به دو صورت دیجیتال و اپتیکال در دسترس هستند. اما زوم اپتیکال بهتر است یا دیجیتال؟ در این مقاله قرار است به این سوال پاسخ دهیم.

روش های مختلف زوم کردن

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال

دو روش اساسی برای بزرگنمایی در عکاسی وجود دارد: زوم اپتیکال و زوم دیجیتال. زوم اپتیکال از تغییرات فیزیکی در لنز برای تنظیم فاصله بین سنسور دوربین و سوژه استفاده می‌کند، در حالی که زوم دیجیتال از فناوری بزرگنمایی دیجیتالی برای بزرگنمایی یک ناحیه از تصویر استفاده می‌کند. اگر حوصله خواندن ادامه مقاله را ندارید، اجازه دهید وقتتان را بیشتر نگیریم و بگوییم زوم اپتیکال به صورت کلی بهتر از زوم دیجیتال است اما اگر به دنبال یادگیری بیشتر اصطلاحات در آموزش عکاسی هستید به خواندن ادامه دهید.

زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال

زوم اپتیکال به وسیله قطعات متحرک در لنز دوربین انجام می‌شود. عناصر شیشه‌ای داخل یک لنز زوم به جلو و عقب حرکت می‌کنند و فاصله‌های کانونی نسبی متفاوتی ایجاد می‌کنند. هنگام بزرگنمایی، فاصله کانونی افزایش می‌یابد. زوم اپتیکال باعث افت کیفیت در تصویر نمی‌شود، اگرچه لنزهای زوم به دلیل اجزای داخلی خود، اغلب کمی وضوح کمتری نسبت به لنزهای پرایم معادل دارند.

همانطور که گفته شد دوربین شما بزرگنمایی را با حرکت دادن قسمت‌های مختلف لنز نسبت به یکدیگر انجام می‌دهد و این کار شما را بدون افت کیفیت به تصویر نزدیک می‌کند. اما زوم اپتیکال به این معنی نیست که هیچ عیب و نقصی ندارد. فرقی ندارد چه لنزی داشته باشید، در هر صورت نمی‌توانید بدون خطای لنز، زوم نمی‌کنید. به عنوان مثال، خطاهای لنز خود را در کاهش کنتراست و تاری نشان می‌دهند.

مشخصات زوم اپتیکال:

  • بزرگ‌تر از لنزهای پرایم
  • عدم افت کیفیت
  • ممکن است شارپ کمتری نسبت به لنز پرایم مشابه داشته باشد

زوم دیجیتال چیست؟

زوم دیجیتال

هنگامی که به کل تاریخ فیلمسازی و توسعه فناوری دوربین نگاه می‌کنیم، زوم دیجیتال یک پیشرفت نسبتاً جدید است. زوم دیجیتال به سرعت تبدیل به استانداردی برای بسیاری از دوربین‌های فیلمبرداری مدرن شد، اگرچه معایبی هم دارد. زوم دیجیتال، برخلاف زوم اپتیکال، از عناصر لنز متحرک استفاده نمی‌کند. هنگام بزرگ‌نمایی دیجیتال، بخشی از قاب توسط حسگر دوربین انتخاب و بزرگ‌تر می‌شود تا کل فریم را پر کند و به این ترتیب اثر بزرگ‌نمایی را بدون عمل بزرگ‌نمایی واقعی تقلید می‌کند. به دلیل بزرگ‌نمایی دیجیتال، زوم دیجیتال اغلب کیفیت تصویر را از دست می‌دهد.

زوم دیجیتال در اکثر دوربین‌های مدرن، از جمله دوربین‌های تلفن همراه، تعبیه شده است. اگر دوربین شما دارای زوم دیجیتال باشد، روی قسمت خاصی از تصویر زوم می کند. سپس آن قسمت به تعداد مگاپیکسل های دوربین شما بزرگ می شود. در اصل، بخشی از تصویر را برش می دهد و آن را اندازه می دهد. با دوربین های با وضوح بالا، می توانید بدون از دست دادن کیفیت تصویر، زوم کنید. اگر بیش از حد برای سنسور زوم کنید، تصویر شما تار خواهد شد.

مشخصات زوم دیجیتال:

  • بدون عناصر لنز متحرک
  • تعبیه شده در دوربین‌های دیجیتال
  • کاهش کیفیت تصویر

زوم اپتیکال بهتر است یا دیجیتال؟

تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

به طور کلی، زوم اپتیکال بهتر از زوم دیجیتال است، هرچند شرایطی وجود دارد که زوم دیجیتال ممکن است ارجح باشد. لنزهای زوم بسته به میزان بزرگنمایی لنز، می توانند بسیار بزرگ شوند. اگر حفظ مشخصات پایین و/یا کاهش وزن بار تجهیزات شما فاکتورهای مهمی برای شما هستند، ممکن است زوم دیجیتال ارجح باشد. فناوری پشت بزرگنمایی دیجیتال همچنان در حال بهبود است و میزان افت کیفیت را در طول زمان کمتر و کمتر می‌کند. در نهایت، ممکن است مشکل از دست دادن کیفیت به طور کلی حل شود، اما در حال حاضر، این یک نگرانی باقی می‌ماند. اگر از دوربینی با رزولوشن بالا استفاده می‌کنید، ممکن است تفاوت کیفیت تصویر قبل و بعد از زوم ناچیز باشد.

لنزهای زوم اپتیکال کیفیت تصویر را از دست نمی‌دهند، اما به دلیل نحوه ساخت آن‌ها، اغلب وضوح کمتری نسبت به لنزهای پرایم دارند. بسیاری از بهترین فیلمبرداران ترجیح می‌دهند با لنزهای پرایم عکاسی کنند. و سپس به جای تکیه بر زوم دیجیتال یا لنزهای زوم اپتیکال، بین پرایم‌هایی با فاصله کانونی مختلف جابه جا می‌شوند.

جدول مقایسه زوم دیجیتال و اپتیکال

پارامترهای مقایسهاپتیکال زومدیجیتال زوم
رزولوشنرزولوشن بعد از زوم (تقریبا) ثابت می‌ماندبعد از زوم رزولوشن عکس کاهش می‌یابد
کیفیت عکسکیفیت تصویر یکسان نیست و کیفیت تصویر ممکن است کاهش یابدکیفیت تصویر حتی پس از بزرگنمایی خوب است زیرا با تغییر فاصله کانونی اعمال می‌شود
متد مورد استفادهتغییرات فیزیکی در عناصر لنزاستفاده از فناوری دیجیتالی برای بزرگنمایی تصویر
روند کاروجود دکمه یا سوئیچ ویژه‌ای که باید فشار داده شود یا بچرخد تا سوژه بزرگ شود یا اندازه آن کاهش یابد.وجود نرم افزاری که مقادیر جدید پیکسل های تصویر را محاسبه کرده و تصویر را برش می دهد

زوم هیبریدی؛ ترکیب زوم دیجیتال و اپتیکال

زوم هیبریدی در گوشی هواوی
زوم هیبریدی در گوشی هواوی p30 pro که ترکیب زوم اپیتکال 5 برابر و زوم دیجیتال است

بسیاری از دوربین‌های مدرن با لنزهای داخلی هم با زوم دیجیتال و هم با زوم اپتیکال تولید می‌شوند. ممکن است دوربینی را پیدا کنید که به عنوان دارای زوم 6X تبلیغ شده است، اما با بررسی دقیق مشخصات فنی، ممکن است متوجه شوید که دوربین در واقع دارای زوم اپتیکال 3 برابر + زوم دیجیتال 3 برابر است. در اصل، این بدان معنی است که دوربین تا یک نقطه از زوم اپتیکال استفاده می‌کند، و در صورت نیاز به زوم بیشتر، زوم دیجیتالی کار را به دست می‌گیرد. با چنین دوربینی، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید تا نیمه بزرگنمایی کنید، بدون اینکه کیفیت تصویر از دست برود. اما زوم کردن تا حد ممکن ممکن است منجر به از دست دادن کیفیت، نویز تصویر یا حتی مشکلات فوکوس شود. به طور خلاصه، زوم اپتیکال تقریباً همیشه بر زوم دیجیتال ارجحیت دارد، هر چند لنزهای پرایم ممکن است همچنان بر هر دو ارجحیت داشته باشند.

آیا باید از دوربین های زوم دیجیتال اجتناب کنید؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دوربین های زوم دیجیتال چه هدفی دارند؟ اولین چیزی که باید بدانید این است که زوم دیجیتال دوربین‌ها در طول سال ها بسیار بهبود یافته است. در واقع، همه ما از نوعی زوم دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنیم. این در مورد اجتناب از دوربین‌های زوم دیجیتال نیست، بلکه یادگیری نحوه استفاده از زوم دیجیتال به بهترین شکل ممکن است.

بهترین راه برای استفاده از “زوم دیجیتال” این است که آن را در نرم افزار پس پردازش انجام دهید. به جای زوم کردن روی دوربین، عکس را بگیرید و سپس با استفاده از نرم افزار ویرایش، برش دهید. مزایای این روش این است که کنترل بیشتری روی برش تصویر خواهید داشت.

شما همچنین می‌توانید به برش اصلی تصویر برگردید. کاری که اگر از زوم دیجیتال استفاده می‌کنید، نمی‌توانید انجام دهید. عامل دیگری که ممکن است تعیین کند بزرگنمایی اپتیکال یا زوم دیجیتال برای شما مناسب است یا خیر، این است که کجا و چگونه می‌خواهید از عکس های خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید عکس‌های شخصی خود را به صورت یک آلبوم چاپ کنید، حتی با زوم دیجیتال نیز باید کیفیت تصویر خوبی برای چاپ داشته باشید. اگر قصد دارید از تصویر خود در اندازه های بزرگتر استفاده کنید، زوم دیجیتال ممکن است بهترین نتیجه را نداشته باشد.

زوم اپتیکال خوب برای دوربین دیجیتال چیست؟

این سوالی است که فقط شما می‌توانید به آن پاسخ دهید. بهترین زوم اپتیکال به چیزی است که می‌خواهید از آن عکس بگیرید. به عنوان مثال، اگر به عکاسی از حیات وحش علاقه دارید، زوم اپتیکال 2 برابر شما را به اندازه کافی به حیوان نزدیک نمی‌کند. برای نزدیک‌تر شدن به زوم اپتیکال 10 برابر یا حتی 30 برابر نیاز دارید. اگر علاقه شما عکاسی منظره است، دیگر نیازی به بزرگنمایی بیش از حد ندارید. بنابراین لنز زوم اپتیکال 2 برابر ممکن است کافی باشد.

نتیجه گیری

با وجود تمام پیشرفت‌ها در دوربین‌ها و بزرگ‌نمایی دیجیتال، زوم اپتیکال بهتر است. تصور کنید با استفاده از لنز زوم اپتیکال 12 برابر با دوربین 10 مگاپیکسلی در حال گرفتن عکس هستید. در فاصله کانونی 30 میلی متر، تصویر شما 10 مگاپیکسل است. اگر سپس تا 100 میلی متر زوم کنید، تصویر شما همچنان 10 مگاپیکسل خواهد بود. اما با دوربین های زوم دیجیتال، وضوح مگاپیکسل با زوم روی تصویر کاهش می یابد. این به این دلیل است که دوربین دیجیتال شما تصاویر شما را برش می دهد. سپس آنها را به عقب باز می کند تا با اندازه اصلی مناسب باشند. به عبارت دیگر، اکنون پیکسل های کمتری در همان اندازه از تصویر خواهید داشت. برای مقابله با این مشکل، دوربین های دیجیتال سپس تعدادی «پیکسل ساخته شده» اضافه می کنند تا شکاف ها را پر کنند. از آنجایی که این پیکسل‌ها ساخته شده‌اند، به اندازه زوم اپتیکال از جزئیات برخوردار نیستند. از این رو بر کیفیت تصویر شما تأثیر می‌گذارد.

منبع: studiobinder.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات