آموزش عکاسی از منظره و طبیعت با موبایل

همه می‌توانند با گوشی عکس‌هایی از مناظر بگیرند، اما همه نمی‌توانند این کار را به درستی انجام دهند. اگر می‌خواهید تصاویرتان را از بقیه متمایز کنید، ما چند ترفند را به شما نشان می‌دهیم که سطح عکاسی منظره با موبایل شما را ارتقا می‌دهد، پس تا انتهای مطلب با ما در شوت شات همراه باشید.

1. روشن کردن خطوط grid برای استفاده از قانون یک سوم

خطوط گرید در عکاسی منظره با موبایل

اکثر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند دارای یک قابلیت تقسیم بندی صفحه با نام grid است که می‌تواند به شما کمک کند تا با استفاده از قانون معروف یک سوم ترکیب بندی بهتری داشته باشید. معمولاً می‌توانید این را در منو یا تنظیمات روشن کنید. پس از روشن شدن، سعی کنید مهمترین عناصر عکس یا سوژه خود را در یکی از آن یک سوم یا در امتداد یکی از خطوط قرار دهید. اگر آسمان جالب‌ترین قسمت عکس شماست، افق را در یک سوم پایین قرار دهید.

از سوی دیگر، اگر خطوط اصلی واقعاً خوبی دارید و پیش‌زمینه جالب‌تر است، به جای آن، افق را در یک سوم بالایی قرار دهید. گاهی اوقات، به ترکیبی می‌رسید که شامل یک بازتاب است، که در طی آن ممکن است بخواهید به جای آن خط افق را 50-50 کنید. در حالی که قانون یک سوم همیشه به شما کمک می کند تا عکس های چشم نواز و متعادل بگیرید، اما ممکن است برای عکس‌های دیدنی تر نیز شکسته شود.

2. اطمینان از راست بودن افق

اطمینان از راست بودن خط افق یکی از اولی ترین اصول در آموزش عکاسی مقدماتی است و خطوط grid کمکی روی صفحه نه تنها برای کمک به ترکیب‌بندی عالی هستند، بلکه برای استفاده به عنوان سطح افقی نیز فوق العاده هستند. می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که خط افق شما در عکس صاف خواهد بود. برخی از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند حتی با نشانگر سطح افقی روی صفحه نمایش دوربین عرضه می‌شوند.

3. فوکوس کردن در عکاسی منظره با موبایل

عکسی پاییزی با موبایل

هنگام عکاسی از منظره با موبایل ، مهم است که فوکوس خود را طوری تنظیم کنید که روی سوژه شما باشد. بسیاری از مردم فراموش می‌کنند که این کار را انجام دهند و به سادگی فوکوس می‌کنند و عکس می‌گیرند. برای صحنه‌های پیچیده با اطلاعات زیاد در پیش‌زمینه و پس‌زمینه، می‌توانید با فشار دادن انگشت خود روی یک سوم اول صحنه فوکوس کنید. این به شما حداکثر عمق میدان می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که بخش بزرگتری از صحنه به خوبی فوکوس می‌شود.

فوکوس در طول زوم بیشتر زمانی که یک تلفن همراه در دست دارید می‌تواند دشوار باشد. برخی از جدیدترین تلفن‌ها امکان زوم دیجیتال 50 برابری را فراهم می‌کنند، بزرگنمایی که عکاسی بدون لرزش در آن بسیار سخت است. برای استفاده از این سطح از زوم، کافی است دوربین خود را روی یک سه پایه کوچک قرار دهید، تایمر را روی ۲ ثانیه (یا بیشتر) تنظیم کنید، پس از ترکیب‌بندی عکس روی صفحه ضربه بزنید تا فوکوس شود و سپس دکمه شاتر را فشار دهید. گوشی پس از تأخیر کوتاهی عکس می‌گیرد، که به شما کمک می‌کند از لرزش دوربین برای نتایج بسیار واضح تر جلوگیری کنید.

4. پروفایل رنگ در عکاسی منظره با موبایل

عکاسی از منظره غروب با موبایل

در برخی از تلفن‌های هوشمند، می‌توانید بین پروفایل‌های استاندارد، زنده یا رنگ صاف برای عکس‌ها انتخاب کنید. چیزی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد، اما به خاطر داشته باشید که اگر بعداً می‌خواهید عکس‌ها را ویرایش کنید، بهتر است آنها را روی استاندارد بگذارید و تغییرات رنگ خود را در پس از تولید انجام دهید. اما اگر قصد دارید از فیلترهای رنگی استفاده کنید، حال و هوای تصویر را در نظر بگیرید و فیلتر را مناسب با آن انتخاب کنید، یک فیلتر vivid برای صحنه‌ای که پر از رنگ است، جذاب خواهد بود و در عوض برخی از افکت ها می‌توانند حس ابهام و رازآلود بودن را منتقل کنند.

5. لنز دوربین موبایل خود را تمیز کنید

آخرین نکته مهم قبل از عکاسی این است که لنز خود را تمیز کنید! بیشتر اوقات، تلفن هوشمند شما در جیب شما یا حتی بدتر از آن در دستان شما نگهداری می‌شود. تمیز نبودن این مکان‌ها می‌تواند باعث کثیفی، چربی و اثر انگشت روی لنز و صفحه‌نمایش شود. اگر لنز را پاک نکنید، کثیفی و اثر انگشت عکس‌های شما را محو می‌کند و منجر به کاهش کنتراست عکس و حتی نوردهی نامناسب می‌شود. بنابراین قبل از شروع عکاسی، حتما لنز و صفحه نمایش گوشی هوشمند خود را با یک پارچه نرم تمیز کنید.

6. عکس های خود را ویرایش کنید

عکاسی منظره با موبایل از طبیعت

با زدن دکمه شاتر تصویر شما تمام نمی‌شود. برای تبدیل یک عکس ساده به یک اثر هنری زیبا، چند ترفند در یک برنامه ویرایش تمام چیزی است که لازم است. برنامه ویرایش مورد علاقه من Adobe Lightroom Mobile است، اما نتایج بسیار خوبی از Snapseed نیز دریافت می‌کنم و به نظر ما این دو، بهترین نرم‌افزارهای ادیت عکس هستند که می‌توانید آن را به صورت رایگان در اندروید و iOS دریافت کنید. در ابتدا می‌توانید با تنظیمات نور، کنتراست، هایلایت‌ها و اشباع رنگ بازی کنید تا ظاهر کلی مورد علاقه خود را به دست آورید و در مرحله بعد کمی استراکچر را افزایش دهید تا جزئیات بهتر دیده شوند و در مرحله آخر اگر حس می‌کنید که عکس کمی نویز دارد می‌توانید از قابلیت کاهش نویز نرم افزار استفاده کنید.

بهترین دوربین موبایل برای عکاسی از منظره

عکاسی منظره با موبایل واقعا جذاب است و یک دوربین باکیفیت می‌تواند آن را جذاب‌تر کند اما بهترین موبایل برای عکاسی از طبیعت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ قبل از هر چیزی باید بگوییم که دوربین‌های موبایل به دلیل وزن و ابعاد کم به راحتی در لیست بهترین دوربین برای عکاسی منظره قرار می‌گیرند و می‌توانند رقیبی برای دوربین‌های عکاسی باشند.

 قابلیت عکاسی به صورت RAW

هنگام جستجوی گوشی هوشمند ایده آل برای خود، باید به چند نکته توجه کنید. یکی از مهمترین چیزها، توانایی عکاسی با فایل های RAW است. اگر واقعاً می‌خواهید بتوانید کاری با عکس‌های خود انجام دهید، مانند ویرایش و چاپ آن‌ها بعداً، پس توانایی عکاسی با فرمت RAW کاملاً ضروری است. فایل های RAW حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به فایل های JPEG هستند.در عکاسی با موبایل، تفاوت فرمت RAW و JPEG می‌تواند کاملا سطح عکس‌های شما را متحول کند. با این حال، همه گوشی‌های هوشمند قادر به تصویربرداری با فرمت RAW نیستند، بنابراین وقتی به دنبال یک تلفن همراه جدید هستید، حتماً مشخصات را بررسی کنید.

اهمیت اندازه سنسور و  مگاپیکسل در عکاسی منظره با موبایل

در حالی که تعداد مگاپیکسل در در عکاسی منظره با موبایل مهم است، تعداد مگاپیکسل بالا به طور خودکار به این معنی نیست که شما می‌توانید عکس‌های شگفت انگیزی بگیرید. کلید گرفتن عکس‌های عالی با استفاده از گوشی هوشمند در واقع در اندازه سنسور دوربین است. به این معنی که هر چه سنسور بزرگتر باشد، عکس‌های شما از نظر کیفیت بهتر خواهند بود.

دیافراگم لنز

اکثر دوربین‌های تلفن همراه دارای دیافراگم بازتر (f-stop کمتر) هستند. بهترین دیافراگم برای دوربین گوشی‌های هوشمند چیزی بین f/1.6 یا f/1.8 است، زیرا این لنزها می‌توانند نور بیشتری را وارد کنند که می‌تواند به شما کمک کند عکس‌های بهتری در شرایط نور تاریک ایجاد کنید.

لنزهای تله فوتو و اولتراواید

علاوه بر دوربین اصلی، موبایل‌های پیشرفته بازار لنزهایی مثل اولتراواید و تله فوتو نیز دارند که هر کدام از این‌ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد. لنزهای اولتراواید زاویه دید بسیار بیشتری را در مقایسه با دوربین اصلی ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند بخش بزرگ‌تری از صحنه را در کادر قرار دهید. در سمت مقابل لنزهای تله فوتو، زوم بدون افت کیفیت ارائه می‌‌کنند که با استفاده از آن می‌توانید از سوژه‌های دوتر نیز عکس‌هایی زیبا و باکیفیت بگیرید.

عمر باتری

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید عمر باتری است. در حالت ایده آل، شما گوشی هوشمندی می خواهید که با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت یا حتی بهتر کار کند. دلیل این امر این است که وقتی با گوشی هوشمند عکاسی می‌کنید، مخصوصاً در طول روز، می‌خواهید روشنایی صفحه نمایش خود را به حداکثر برسانید تا بتوانید ببینید چه عکس‌هایی می‌گیرید. افزایش روشنایی می‌تواند باتری شما را خیلی سریع تخلیه کند.

مدل های پرچمدار برای عکاسی منظره با موبایل

شرکت های گوشی های هوشمند سالی یک بار مدل های پرچمدار خود را به بازار معرفی می کنند. این گوشی‌ها معمولاً دارای بهترین مشخصات برای فناوری تلفن همراه آن شرکت در آن لحظه هستند. آن‌ها اغلب از بهترین دوربین شرکت، بهترین باتری، بهترین ریزتراشه‌ها و موارد دیگر بهره می‌برند. پرچمداران شیائومی مثل می 12، سری p در هواوی، سری s سامسونگ و مدل های pro در اپل گزینه‌های خیلی خوبی برای عکاسی منظره با موبایل هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله از آموزش عکاسی با موبایل سعی کردیم نکات عکاسی از مناظر طبیعی را به شما نشان دهیم. عکاسی منظره با موبایل بسیار آسان است. اکنون که تکنیک‌های بیشتری در آستین خود دارید، می‌توانید تصاویر منظره زیباتری گوشی تلفن همراه خود بگیرید. در این مرحله، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به بیرون بروید و چشمان خود را برای دیدن زیبایی در هر مکانی که بازدید می‌کنید آموزش دهید. می‌توانید جالب ترین مناظر را حتی در غیرمنتظره ترین مکان ها پیدا کنید. به کاوش ادامه دهید و چشمان خود را باز نگه دارید.

منبع: iceland-photo-tours.com

عضو
پیام از
guest
1 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
Ali
Ali
1 سال گذشته

بسیار خوب و‌کاربردی