آموزش عکاسی از غذا با گوشی موبایل

این روزها به هر کجا که نگاه کنید، مردم مشغول عکس گرفتن از ناهار یا شام خود و ارسال آن در شبکه های اجتماعی هستند. برخی نیز می‌خواهند غذاهای رستوران و کافی‌شاپ خود را در وبسایت یا رسانه‌های اجتماعی خود معرفی کنند. فرقی نمی‌کند جزو کدام دسته هستید، این مقاله قرار است به آموزش عکاسی از غذا با موبایل بپردازد، بنابراین با ما همراه باشید تا مهارت‌های خود در عکاسی از غذا را به مرحله بعد ببرید.

1. از گوشی با دوربین خوب استفاده کنید

عکاسی از غذا با موبایل

ناگفته نماند که برای گرفتن عکس های خوب از غذا با موبایل، باید از یک موبایل خوب استفاده کنید. اگر دوربینی مشخصات ضعیفی داشته باشد، نمی‌تواند بهترین عکس‌های غذایی ممکن را تولید کند. به عنوان مثال، دوربین گوشی های هوشمند با اندازه سنسور کوچک، پیکسل های بسیار ریز و لنزهای بی کیفیت به هیچ وجه عکس های خوبی نمی گیرد. در واقع، عکس‌ها تیره و دانه‌دار به نظر می‌رسند، به خصوص در شرایط کم نور. اگر قرار است به طور جدی رو عکاسی از غذا با موبایل و تمرکز کنید پیشنهاد می‌کنیم که پرجمدارهای برندهایی مثل سامسونگ، هواوی، شیائومی و اپل استفاده کنید تا از پیشرفته‌ترین و باکیفیت‌ترین دوربین‌های موبایل بهره‌مند شوید. همچنین برای تسلط کامل بر عکاسی با گوشی، پیشنهاد می‌گنیم دوره آموزش عکاسی با موبایل را مشاهده نمایید.

2. نور کافی داشته باشید

عکاسی از غذا با گوشی

نورپردازی می تواند عکس‌های شما را بسازد یا خراب کند. بدون نور خوب، تصاویر شما تیره و لکه‌دار و نویزدار می‌شوند. بنابراین، مهم است که تا حد امکان نور دریافت کنید. به صورت کلی می‌توانید از دو نوع نورپردازی طبیعی و مصنوعی استفاده کنید.

نور طبیعی برای عکاسی از غذا با موبایل

بهترین نور برای استفاده، نور طبیعی خورشید است و البته همیشه در دسترس و بدون هزینه است. با این حال، نور خورشید می‌تواند خشن باشد و سایه های ناخواسته ایجاد کند. بنابراین، باید حواستان به زمان عکاسی و شرایط آب و هوایی باشد. صبح زود و اواخر بعد از ظهر زمان خوبی برای عکاسی در بیرون است زیرا نور ملایم تر است و درخشش گرمی دارد. یک روز ابری به لطف پوشش ابری دارای نور ملایم و سایه های ملایم است.

نور مصنوعی برای عکاسی از غذا با موبایل

اگر عکاسی از غذا را در داخل خانه انجام می دهید، بازشوهایی مانند پنجره آشپزخانه منبع خوبی برای نور طبیعی هستند. به نحوه ورود نور از پنجره در طول روز توجه داشته باشید و برنامه ریزی کنید که زمانی که نور وارد شده از آن بهترین است عکس بگیرید. اگر نور پنجره خیلی تند است، از یک پارچه سفید نازک برای پخش آن استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است بخواهید از نور اضافی استفاده کنید. اگر گوشی شما دوربین با کیفیت خوبی دارد، چراغ‌های خانه نیز می‌توانند منبع مناسبی برای روشنایی باشند، اما بسته به نوع نور، نتایج ممکن است بهترین نباشد. برای حرفه‌ای‌ترین نتایج هنگام عکاسی در داخل خانه، ممکن است بخواهید چند چراغ عکاسی اختصاصی موبایل را تنظیم کنید.اما هر کاری که انجام می دهید، هرگز از فلاش دوربین استفاده نکنید. ممکن است به خصوص در شرایط کم نور وسوسه انگیز باشد، اما استفاده از فلاش روی گوشی تنها باعث می شود عکس های شما صاف و شسته شده به نظر برسند.

3. قاب خود را تزئین و تنظیم کنید

فقط غذای خود را روی میز نگذارید و یک شات نگیرید. این کسل کننده است عناصر اضافی را در کادر قرار دهید که نه تنها از نظر بصری به تصویر جذابیت اضافه می‌کنند، بلکه به داستانی که در عکس گفته می‌شود نیز کمک می کند.

پس زمینه مناسب را انتخاب کنید

یکی از موارد مهمی که هنگام عکس گرفتن از غذا باید به آن توجه کنید، پس زمینه است. باید سوژه و آنچه تصویر درباره آن است تعریف کند. به عنوان مثال، اگر در حال گرفتن عکس‌های از نمای بالا هستید که هنوز آماده نشده است، می توان آن را روی یک میز گرانیتی یا تخته خردکن چوبی قرار داد. اگر غذایی است که قبلاً سرو شده است، می‌تواند روی حصیر، سفره یا سینی باشد. سطحی که غذا روی آن قرار می‌گیرد به عنوان پس زمینه عمل می‌کند. اگر مستقیماً از بالای غذا عکس نمی‌گیرید، پس زمینه همان چیزی است که پشت غذا است. یک پس زمینه ساده معمولا توجه را به غذا جلب می‌کند و پس زمینه‌ای با آیتم‌های زیاد می‌تواند حواس پرت کننده باشد.

از لوازم جانبی استفاده کنید

لوازم جانبی به عکس‌های غذا جان و شخصیت می‌بخشد. این می تواند ظروف شیشه ای، کارد و چنگال، ادویه جات، چاشنی ها، میوه ها یا سبزیجات خام، نوشیدنی ها، دستمال سفره ها، عینک های آفتابی، کلید ماشین، یا هر چیز دیگری که می توانید در مورد موضوع اصلی فکر کنید. اما مراقب باشید که عکس را با تکه های زیاد تزئین نکنید تا جایی که بیش از حد شلوغ شود.

غذای خود را به خوبی تهیه و ارائه دهید

هنگام پخت غذا، استفاده از بشقاب‌های سفید ساده همیشه بهترین کاربرد را دارد زیرا بشقاب‌های سفید از نظر ظاهری با غذای سرو شده رقابت نمی‌کنند. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید از ظروف با الگوها یا طرح‌های رنگی خاص استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که همه چیز تمیز به نظر می‌رسد و این غذاس که در مرکز توجه قرار دارد.

4. عکس های خود را ترکیب بندی کنید

عکاسی از همبرگر با موبایل

نحوه ترکیب بندی عکس، زاویه‌ای که در آن عکس می‌گیرید، و اینکه غذا چقدر فضای قاب را پر می‌کند، می‌تواند به معنای تفاوت بین یک عکس غذای خوب با موبایل یا یک عکس بد باشد.

ترکیب بندی

ترکیب بندی عکس‌های شما به نحوه قرار دادن غذا در کادر اشاره دارد و در آموزش عکاسی مقدماتی به صورت مفصل به آن پرداختیم. در عکاسی از غذا، موضوع اصلی مورد توجه در وسط کادر با عناصر تزئینی پراکنده در حاشیه قاب قرار می‌گیرد. اکثر تلفن‌های همراه قابلیت گرید (grid) دارند که می‌توانید از آن بهره ببرید، با این حال، تا زمانی که خوب به نظر می‌رسد و از نظر بصری منطقی به نظر می‌رسد، هیچ چیز مانع شما نمی‌شود که عکس‌های خود را هر طور که می‌خواهید بسازید.

زاویه

از نظر زاویه، ایده آل‌ترین انتخاب، عکاسی از بالا است. زوایای بالای سر برای گنجاندن تمام جزئیات غذا، کارد و چنگال، ظروف شیشه‌ای و هر چیز دیگری که در صحنه است خوب است. تمرکز کاملاً روی میز خواهد بود. عکاسی مستقیم از کناره برای عکاسی از غذاها یا نوشیدنی های چند لایه عالی است. برای مثال، عکس برگر و نوشیدنی بهتر است از این زاویه گرفته شود تا لایه‌ها و مواد مختلف برگر برجسته شود. یک شات بالای سر در این مثال برای نشان دادن لایه های مختلف غذا کار نمی‌کند. فقط مطمئن شوید که پس‌زمینه حواس‌تان را پرت نمی‌کند و غذا را به خوبی تعریف می‌کند. عکاسی با زاویه مورب برای ترکیب نمای بالای سر با برخی جزئیات از کنار به خوبی کار می‌کند. فقط به اعوجاج پرسپکتیو ناشی از عکاسی خیلی نزدیک از این زاویه توجه داشته باشید. یک تغییر جزئی در زاویه می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. اگر مطمئن نیستید که کدام زاویه بهتر عمل می‌کند، چندین عکس از چندین زاویه بگیرید تا زمانی که از چیزی که دارید راضی باشید.

کادر بندی

در نظر بگیرید که چگونه می‌خواهید عکس های خود را قاب کنید. آیا کادر شما یک عکس واید است یا یک نمای نزدیک؟ زیبایی در جزئیات وجود دارد، و برای ثبت آن، ممکن است لازم باشد از غذاهای خاصی از نزدیک عکس بگیرید. اگر می‌خواهید از یک وعده غذایی بزرگ که برای گروهی از افراد تهیه کرده‌اید، عکس بگیرید، بهترین عکس از زاویه 45 درجه یا از بالا به نظر می‌رسد. به این ترتیب می‌توانید از بیشتر میز، اگر نه از کل میز، عکس بگیرید و ببینید که چگونه همه غذاها چیده شده‌اند.

5. روی تجهیزات اضافی سرمایه گذاری کنید

سه پایه مناسب برای عکاسی غذا

عکاسی از غذا با موبایل تنها با یک گوشی هوشمند خوب هم امکان پذیر است و صادقانه بگوییم، نتایج می‌توانند بسیار خوب به نظر برسند. با این حال، اگر می‌خواهید بتوانید عکس‌های بهتری با گوشی هوشمند بگیرید، باید روی تجهیزات عکاسی اضافی سرمایه‌گذاری کنید. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

سه پایه مناسب برای عکاسی از غذا با موبایل

استفاده از سه پایه مهم است زیرا دوربین را ثابت نگه می‌دارد و از تار شدن عکس‌ها جلوگیری می‌کند و اگر در با دوربین در دست عکاسی می‌کنید و سرعت شاتر شما پایین است، قطعاً باید از سه پایه استفاده کنید. دلیل آن این است که برای اینکه سنسور گوشی هوشمند نور بیشتری را جذب کند، ISO شما باید بالا باشد. اما برای جلوگیری از افزایش بیش از حد ISO و ایجاد نویز، سرعت شاتر شما باید آهسته باشد تا مثلث نوردهی در تعادل باشد. با این حال، استفاده از سرعت شاتر آهسته، امکان تار شدن عکس‌های شما را حتی با کوچکترین لرزش دوربین افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده از سه پایه به شما کمک می‌کند عکس‌های واضح تری بگیرید.

تجهیزات نورپردازی

همانطور که قبلا ذکر شد، نور در عکاسی غذا با گوشی هوشمند بسیار مهم است و اگر می‌خواهید عکس‌های غذایتان حرفه‌ای‌تر به نظر برسد، باید از تجهیزات نورپردازی مناسب استفاده کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که بر میزان نور کنترل داشته باشید و با بازی با سایه‌ها درام به عکس اضافه کنید.

6. در حالت دستی عکاسی کنید

اکثر ما معمولاً با استفاده از حالت “Auto” با گوشی هوشمند خود عکس می‌گیریم و بیشتر اوقات، تصاویر تقریباً خوب به نظر می‌رسند. با این حال، استفاده از دوربین در حالت دستی مزایایی دارد که در ادامه خواهید دید. عکاسی در حالت دستی به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه نمایش تصاویر خود را انتخاب کنید. برای مثال، می‌توانید تنظیمات ISO و سرعت شاتر خود را تغییر دهید تا نوردهی تصاویر خود را تنظیم کنید. وجود کنترل‌های دستی روی این تنظیمات به شما این امکان را می‌دهد تا عکس‌هایی بگیرید که به همان شکلی که می‌خواهید به نظر می‌رسند و نه آن‌طور که دوربین «فکر می‌کند» باید به نظر برسند. استفاده از زوم دیجیتال ایده خوبی نیست زیرا کیفیت و وضوح عکس های شما را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید عکس محکم‌تری بگیرید، به سوژه خود نزدیک‌تر شوید.  بنابراین، فقط اگر دستگاه شما دارای زوم اپتیکال است و از سه پایه استفاده می‌کنید، بزرگنمایی کنید.

7. ویرایش تصاویر در عکاسی از غذا با موبایل

ادیت تصاویر عکاسی غذا با موبایل

برنامه‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ویرایش عکس‌های گوشی هوشمند خود استفاده کنید، اما هیچ وقت ویرایش بیش از حد باعث نمی‌شود که یک تصویر بد ساخته شده خوب به نظر برسد. برای شروع باید چند عکس واقعا خوب بگیرید و سپس آن‌ها را حتی بهتر کنید. راز داشتن عکس های غذایی عالی در ویرایش ظریف است. هیچ کتاب قانونی وجود ندارد که بیان کند چقدر برای تنظیم کنتراست یا روشنایی نیاز دارید. هیچ معیار مطلقی برای میزان نیاز به تنظیم هایلایت یا سایه وجود ندارد. همه چیز به عکس و تمام عناصر تشکیل دهنده تصویر به طور کامل بستگی دارد، نکته مهم این است که نباید عکس‌های شما دور از واقعیت و یا به اصطلاح فیک باشند. یک برنامه خوب ویرایش عکس موبایل برای استفاده، Snapseed است که می‌توانید از آن بهره ببرید. این یکی از بهترین نرم افزارهای ادیت تصاویر است که با استفاده از آن تقریبا قادر به انجام هر کاری خواهید بود.

8. خلاق در عکاسی از غذا با موبایل

غذا

هنگام عکس گرفتن از غذا با گوشی از خلاقیت نترسید. خلاقیت چیزی است که غذای موجود در عکس را زنده می‌کند. می‌توانید از رنگ‌ها و بافت‌ها برای برجسته‌سازی تصاویرتان استفاده کنید. غذاهایی با رنگ‌ها، بافت‌ها و شکل‌های مختلف در بشقاب بسیار جذاب‌تر از وعده‌های غذایی با رنگ‌بندی ساده تک رنگ به نظر می‌رسند. تصویری از یک شام عاشقانه را فرض کنید. این عکس می‌تواند شامل یک بطری نوشیدنی، شمع، یک گل و سایر عناصر جوی مانند نورهای غیر متمرکز در پس زمینه باشد. فقط از این، می‌توان فهمید که این تصویر عاشقانه است و احتمالاً شخصی غذا را برای شخصی خاص آماده کرده است.

9. به تمرین ادامه دهید

همه می‌گویند تمرین باعث عالی شدن عکس‌ها می شود و این در مورد عکاسی غذا با موبایل نیز صادق است. اگر می‌خواهید در عکس گرفتن از غذا با گوشی هوشمند خود خوب باشید، باید به گرفتن عکس ادامه دهید تا زمانی که در آن مهارت پیدا کنید. اما به طور تصادفی تعداد زیادی عکس نگیرید این با تمرین تفاوت دارد. تزئین صحنه را تمرین کنید تا زمانی که در آن مهارت پیدا کنید. عکاسی را در زوایای مختلف تمرین کنید تا زمانی که به آن زاویه طلایی دست پیدا کنید. تا زمانی که نور را بهتر درک کنید، تنظیمات مختلف نور را امتحان کنید.

سخن پایانی در مورد عکاسی از غذا با موبایل

عکاسی از غذا آنقدرها که برخی فکر می‌کنند پیچیده نیست، اما برای اینکه بتوانید با دوربین گوشی عکس‌های خوشمزه‌ای از غذا بگیرید، به مهارت و تمرین نیاز دارید. می‌توانید به صفحه آموزش عکاسی مراجعه کنید تا دانش بیشتری در مورد عکاسی به دست آورید. در نهایت امیدواریم توصیه‌های بالا به شما کمک کند تا عکس‌هایی از مواد غذایی بگیرید که ارزش اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی را دارند.

منبع: thesmartphonephotographer.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات