انواع حالت های فوکوس در عکاسی و نحوه استفاده از آن‌ها

حالت های فوکوس در عکاسی یکی از اولین چیزهایی است که هر عکاسی باید در مورد آن اطلاعات کاملی داشته باشد، به همین دلیل ما در این قسمت آموزش عکاسی قصد داریم تا به طور کامل در مورد مدهای فوکوس دوربین و نحوه استفاده از هر کدام در شرایط مناسب صحبت کنیم. با ما در شوت شات همراه باشید.

اصلی‌ترین حالت های  فوکوس در عکاسی کدامند؟

اصلی‌ترین حالت های  فوکوس در عکاسی

با وجود مدهای گسترده در فوکوس می‌توان گفت که اصلی‌ترین حالت های فوکوس در عکاسی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.. دسته اول حالت فوکوس دستی است که از مدت‌ها قبل در دوربین‌ها وجود داشته و دسته دوم از انواع فوکوس در عکاسی، مد فوکوس خودکار است که با پیشرفت دوربین‌های دیجیتال ظهور کره‌اند. اما تفاوت مد فوکوس خودکار و دستی چیست؟ هر دو نوع فوکوس عکاسی جایگاه خود را دارند و موقیعت‌هایی وجود خواهد داشت که جایگزین کردن آن نامعقول خواهد بود.

حالت فوکوس دستی یا manual در عکاسی

تصویری از دوربین کانن در حالت فوکوس دستی

فوکوس دستی روشی است که عکاسان برای چندین دهه قبل از اینکه فناوری فوکوس خودکار در دسترس قرار گیرد، از آن استفاده می‌کردند. استفاده از حالت فوکوس دستی حتی امروزه نیز کاملا رایج است زیرا فوکوس خودکار ممکن است اشتباه کند یا ناحیه و سوژه اشتباهی را برای ردیابی انتخاب کند. برای مثال، حالت دستی بهترین حالت فوکوس برای عکاسی نجومی است. اگر زمان زیادی را صرف عکاسی از کهکشان راه شیری و دیگر اجرام آسمان شب می‌کنید، باید فوکوس خود را تا بی نهایت یا یک جسم دور تنظیم کنید، زیرا فوکوس خودکار احتمالاً دچار اشتباه خواهد شد. حالت فوکوس دستی معمولاً هنگام عکاسی در شرایط کم نور و در برخی ژانرهای دیگر مانند ماکرو، معماری و … نسبت به فوکوس خودکار قابل اعتمادتر است.

حالت فوکوس خودکار  (AF)در عکاسی

تنظیمات دوربین کانن

زمانی که در حالت فوکوس خودکار عکاسی می‌کنید، موتور دوربین و فناورهای موجود در آن به طور خودکار سوژه اصلی را شناسایی کرده و روی آن فوکوس می‌کنند.  انتخاب بهترین حالت فوکوس خودکار به نوع سوژه مورد نظر، نور محیط، میزان پیشرفته بودن فناوری دوربین و موارد دیگر بستگی دارد. از تنظیمات فوکوس خودکار می‌توان برای فوکوس کردن در هر شرایطی استفاده کرد، البته همه دوربین‌ها به یک اندازه در فوکوس کردن دقیق و سریع نیستند. با این حال اگر از یک دوربین پیشرفته استفاده می‌کنید، حالت های فوکوس خودکار ابزارهای همه کاره‌ای هستند که حدس و گمان را از تمرکز دستی روی اهداف متحرک حذف می‌کنند. با این وجود، باید اطمینان حاصل کنید که با تنظیمات و انواع فوکوس خودکار (در ادامه راجبش صحبت می‌کنیم) کاملاً آشنا هستید، زیرا انتخاب نامناسب در واقع می‌تواند به یک تصویر خارج از فوکوس ختم شود!

حالت های فوکوس خودکار (AF) دوربین کدامند؟

حالت های فوکوس خودکار زحمت کمتری برای عکاسان دارند و همه آن‌ها از مبتدی گرفته تا عکاسان حرفه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر چند سال به عقب برگردیم می‌بینیم که حالت های فوکوس خودکار در یک دوربین DSLR چندان کارآمد نبودند و عکاسان حرفه‌ای فوکوس دستی را ترجیح می‌دادند اما با پیشرفت تکنولوژی، سریع‌تر و دقیق‌تر فوکوس خودکار، این مود فوکوس به انتخاب اول بسیاری از عکاسان، حتی عکاسان حرفه‌ای تبدیل شده است. در ادامه حالت های اصلی فوکوس خودکار دوربین معرفی شده‌اند.

حالت فوکوس خودکار تک شات ( AF-S )

این حالت فوکوس برای عکاسی در جایی که سوژه در حال حرکت نیست، انتخابی عالی است. شما می‌توانید از حالت فوکوس  AF-S را برای عکاسی منظره‌هایی مانند آبشارها، کوه‌ها و بیابان ها استفاده کنید و نتیجه‌ای عالی و با کمترین زحمت بدست خواهید آورد. این حالت فوکوس با قفل کردن نقطه فوکوس زمانی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید کار می‌کند. اگر دوربین را در حالی که همچنان دکمه را پایین نگه داشته‌اید حرکت دهید، به جستجوی فوکوس ادامه نخواهد داد. بلکه در همان تمرکز قبلی باقی خواهد ماند. اگر صحنه خود را جابه جا می‌کنید و نیاز به فوکوس مجدد دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که انگشت خود را از روی دکمه شاتر بردارید و دوباره آن را تا نیمه فشار دهید.

حالت های فوکوس خودکار در دوربین کانن

از دیگر مزیت‌های مد فوکوس AF-S این است که ‌می‌توانید از آن برای عکاسی پرتره، ماکرو و عکاسی معماری استفاده کنید زیرا این سوژه‌ها عموما ثابت هستند. ترکیب حالت فوکوس AF-S با دیافراگم کمی بسته، یک انتخاب عالی برای عکاسی از مناظر است، کافی است دوربین خود را در این مود فوکوس قرار دهید، از حداکثر عمق میدان استفاده کنید یا فاصله هایپرفوکال را محاسبه نمایید و در نهایت دکمه شاتر را فشار دهید. فقط یک نکته باقی می‌ماند و آن این است که بسته به برند دوربین شما این مود فوکوس ممکن است نام متفاوتی داشته باشد. قبلا در آموزش عکاسی با دوربین کانن این بخش را بررسی کرده‌ایم، با این وجود بد نیست نگاهی دوباره به نام‌گذاری  فوکوس خودکار تکی در برندهای مختلف داشته باشیم:

  • نیکون: حالت AF-S
  • کانن: One-shot AF
  • سونی: Single-shot AF

حالت فوکوس خودکار پیوسته

هنگام عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت ، استفاده از حالت فوکوس خودکار پیوسته بهترین تصمیم خواهد بود. این مد فوکوس، یک انتخاب عالی برای مواردی مانند عکاسی حیات وحش، ورزش و پرتره است. این حالت فوکوس زمانی کار می‌کند که دکمه شاتر را تا نیمه نگه داشته اید، در این حالت تا زمانی که دکمه شاتر را به طور کامل فشار ندهید، به جستجوی فوکوس ادامه می‌دهد. این بدان معناست که اگر دوربین را حرکت دهید، یا اگر سوژه حرکت کند، نقطه فوکوس را دوباره محاسبه کرده و به این ترتیب سوژه شما همچنان واضح خواهد بود. برای عکاسی از سوژه‌های بدون حرکت بهتر است از حالت تک شات استفاده کنید زیرا حالت پیوسته ممکن است منجر به خارج شدن برخی از سوژه‌های  مورد نظر شما از فوکوس شود و همچنین باعث می‌شود تا فشار بیشتری به دوربین وارد شده و باتری سریع‌تر خالی شود.

یک پرنده که یک ماهی شکار کرده است

یکی از مزیت‌های عکاسی با فوکوس خودکار پیوسته این است که می‌توانید ناحیه ردیابی را کوچکتر کنید تا سرعت فوکوس افزایش یابد، این به ویژه زمانی که از سوژه‌های متحرک عکاسی می‌کنید می‌تواند کمک کننده باشد. متاسفانه هنوز هم فناوری فوکوس پیوسته بی‌نقص نیست و بسته به شرایط نوری و عمق میدان ممکن است فوکوس به طور کامل انجام نشود، البته این موضوع در دوربین‌هایی که ترکیب فوکوس لیزری، تشخیص کنتراست و فاز استفاده می‌کنند کمتر به چشم می‌خورد اما این دوربین‌ها قیمت به مراتب بالاتری نیز دارند.

  • فوکوس خودکار پیوسته در دوربین نیکون:  حالت AF-C
  • فوکوس خودکار پیوسته در دوربین کانن: AI Servo AF
  • سونی: Continuous AF

حالت فوکوس خودکار هیبریدی

حالت فوکوسی هیبریدی یک از حالت های فوکوس همه کاره است برای مواقعی که نمی‌دانید حالت تک شات بهتر است یا حالت فوکوس پیوسته. در حالت هیبریدی زمانی که قصد فوکوس روی یک سوژه را داشته باشید، سیستم فوکوس دوربین ابتدا حالت پیوسته را فعال می‌کند تا سوژه را ردیابی کند و پس از مکث کوتاه و زمانی که دوربین فوکوس را به صورت دقیق انجام داد، حالت را به شکل تک شات  یا AF-S بر می‌گرداند. حالت هیبریدی بهترین انتخاب برای عکاسی از سوژه‌هایی با حرکت ناگهانی است. فرض کنید می‌خواهید از یک کودک عکس پرتره بگیرید، اگر او بزرگ‌سال بود مطمئن بودید که در یک حالت ثابت می‌ماند اما شرایط برای یک کودک بازیگوش یکسان نیست.

در این شرایط انتخاب حالت های فوکوس هیبریدی کاری است که باید انجام دهید. به زبان ساده فوکوس هیبریدی بهترین انتخاب  برای سوژه های چالش برانگیز و غیرقابل پیش بینی است. در دوره آموزش عکاسی با دوربین نیکون به این حالت پرداخته ایم که به صورت AF-A نامگذاری شده است. برای برندهای کانن و سونی هم، فوکوس هیبریدی به ترتیب AI Focus AF و Continuous AF نام گذاری شده است.به طور کلی، اینکه کدام حالت فوکوس خودکار بهترین است، عمدتاً به حرکت سوژه های شما، شرایط نور، و در نهایت به دشواری فوکوس بستگی دارد. فوکوس خودکار هیبریدی برای موقعیت‌های به‌ویژه چالش‌برانگیز مفید است، در حالی که انتخاب بین AF-S و AF-C به دانستن اینکه آیا سوژه شما ثابت می‌ماند یا خیر، مفید است.

انواع حالت های فوکوس دستی در عکاسی کدامند؟

عکاسی از یک نوشیدنی

همانطور که تا به اینجای مطلب دیدید حالت های فوکوس خودکار پیشرفت زیادی داشته‌اند و در دوربین‌های سطح بالا فوکوس دقیق و تقریبا بدون نقص انجام می‌شود. با این وجود بسیاری از عکاسان حرفه‌‎ای و عکاسان باتجربه ترجیح می‌دهند از مدهای فوکوس دستی استفاده کنند. دو دلیل برای آن وجود  دارد، بسیاری از آن‌ها به عکاسی با فوکوس دستی عادت دارند چرا که سال‌های زیادی با این حالت عکاسی کرده‌اند، دلیل دوم هم این است که بسیاری از عکاسان تسلط کامل بر تمام تنظیمات دوربین را می‌خواهند. در هر صورت هنوز هم عکاسی با مودهای فوکوس دستی طرفداران خود را دارند. اصلی ترین حالت های فوکوس دستی به شرح زیر هستند.

فوکوس دستی دیجیتال (DMF)

برخی از دوربین‌ها دارای فوکوس دستی دیجیتال هستند که به شما امکان می‌دهد فوکوس دستی را با فوکوس خودکار ترکیب کنید. برای استفاده از این حالت، ابتدا دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. متوجه خواهید شد که دوربین روی سوژه فوکوس خواهد کرد. در حالی که هنوز دکمه شاتر را نگه داشته‌اید، اکنون می‌توانید حلقه فوکوس را شماره‌گیری کنید تا فوکوس را به صورت دستی اصلاح کنید. این حالت برای مواقعی مانند عکاسی در ساعت آبی که دوربین می‌تواند فوکوس مناسبی را انجام دهد، عالی عمل می‌کند، اما شما می‌خواهید فوکوس را اصلاح کنید تا مطمئن شوید تصاویرتان واضح هستند.

حالت فوکوس دستی (MF)

فوکوس بر روی یک منظره

فوکوس دستی با عرضه فناوری فوکوس خودکار بهتر تا چند سال بعد به خاطره‌ها خواهد پیوست. اگرچه، دانستن نحوه استفاده از آن هنوز هم مفید است. فوکوس دستی زمانی بهترین گزینه است که دوربین شما نمی‌تواند به درستی فوکوس خودکار را انجام دهد. بسیاری از دوربین‌ها زمانی که شرایط نوری ضعیف می‌شود نمی‌توانند به درستی فوکوس کنند، اگر دوربین شما نیز در این شرایط برای گرفتن عکس‌های واضح مشکل دارد، احتمالاً باید از فوکوس دستی استفاده کنید. سنسورهای دوربین برای یافتن نقاط فوکوس به کنتراست متکی هستند و پس از تاریک شدن هوا، دوربین به سختی کنتراست را تشخیص می‌دهد. همچنین هر زمان که فوکوس خودکار مشکل داشته باشد، یا اگر بخواهید عمر باتری دوربینتان را حفظ کنید، بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید.

جمع‌بندی مدهای فوکوس

در این مقاله سعی کردیم در مورد حالت های فوکوس در عکاسی صحبت کنیم. همیشه انتخاب حالت فوکوس مناسب آسان نیست، بنابراین اگر مطمئن نیستید که در هنگام عکاسی کدام حالت فوکوس برای شما مناسب است، از فوکوس خودکار استفاده کنید تا دوربین تصمیم بگیرد. با این حال، تمام حالت‌های مختلف فوکوس را امتحان کنید تا تفاوت‌ها را بیاموزید و بر تنظیمات دوربین خود مسلط شوید. مثل همیشه، بیرون رفتن برای عکاسی و امتحان این حالت‌های مختلف به صورت عملی بهترین راه برای یادگیری است! در نهایت این مطلب برای معرفی مدهای فوکوس دوربین بود، بنابراین اگر می‌خواهید بیشتر در مورد هر یک از انواع فوکوس در عکاسی بدانید، به لینک‌های موجود در متن رجوع کنید و اگر در ابتدای راه هستید، می‌توانید دوره عکاسی مقدماتی را تهیه کنید. ما در شوت شات کنار شما خواهیم بود.

منبع: exposureguide.com

ترجمۀ محمدرضا علی‌نیا

عضو
پیام از
guest
2 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
مصطفی کاظم زاده
مصطفی کاظم زاده
1 سال گذشته

باسلام وخداقوت به شما عزیزان وفعالان در این عرصه.
بسیار بسیارمطالب ارزشمند واموزنده ایی گذاشتید ممنون.
لطفا باقوت ادامه بدید.

شوت‌شات
ادمین
شوت‌شات
1 سال گذشته

سلام و روز خوش
از این همه لطف و انرژی خوب شما بی نهایت سپاسگزاریم.