آموزش عکاسی خیابانی با موبایل و تنظیمات مهم دوربین

3 یا 4 سال پیش، عکاسی با گوشی هوشمند فقط یک شوخی بود! عکس‌ها آنقدر بد بودند که حتی دلتان نمی‌خواست آن‌ها را پست کنید. گوشی‌ها تنها یک لنز با یک فاصله کانونی مشخص، سنسور کوچک و عملکرد افتضاحی در نور کم داشتند، اما اخیراً اوضاع فرق کرده. چه کسی فکر می‌کرد که تلفن‌های همراه با فرمت RAW عکاسی کنند، ابعاد آن عکس‌ها 30، 50 یا حتی 108 مگاپیکسل باشد و حجم آن‌ها گاها به بیش از 80 مگابایت هم برسد. عکاسی خیابانی با موبایل ممکن است یکی از ساده‌ترین روش‌های عکاسی به نظر برسد، چون فقط شما هستید و یک موبایل دوربین دار، در حال قدم زدن در خیابان! لازم است کمی دید هنری را هم چاشنی کار خود کنید. البته فراموش نکنید که پیشرفت در عکاسی فوری، نیاز به فوت و فن بیشتری دارد، اما جای نگرانی نیست، با آموختن این فوت و فن‌ها می‌توانید به طور کاملا حرفه‌ای، فقط با موبایل خود در خیابان‌ها پرسه بزنید و عکس‌های حرفه‌ای بگیرید.

چرا عکاسی خیابانی با موبایل؟

تصویری از عکاسی خیابانی با موبایل

حتما شما هم این جمله به گوشتان خورده که «بهترین دوربین، دوربینی است که همراه خود دارید.» اما جمله‌ی درست‌تر این است که «بهترین دوربین، دوربینی است که بیشتر با آن آشنا هستید.» شک نکنید که اکثر افراد از تلفن همراه خود بیش از هر وسیله الکترونیکی دیگری در زندگی استفاده می‌کنند. موبایل وسیله‌ای است که بیش از هر دوربین عکاسی دیگری، راحت هستیم تا آن را در دست بگیریم، می‌دانیم دکمه‌های آن دقیقا کجا هستند و چگونه روی همه‌ی آن‌ها کلیک کنیم. به طور کلی از دوربین موبایل بیش از هر دوربین دیگری استفاده می‌کنیم، چه برای عکاسی حرفه‌ای و چه برای استوری گرفتن از چیزهای عجیب غریب! بهتر است قبل از اینکه به سراغ نکات تکنیکی عکاسی خیابانی با موبایل برویم، به شما نشان دهیم که یک عکاس خیابانی حرفه‌ای چطور فکر می‌کند.

از یک داستان عکس بگیرید (یا یک داستان بسازید)

خلاقیت در عکاسی خیابانی با موبایل

فردی که به یک عکس نگاه می‌کند باید متوجه شود که چرا این عکس گرفته شده است. در واقع «محتوا و داستان عکس»، مهمترین جنبه عکاسی خیابانی با موبایل است. عکس‌هایی که می‌گیرید به همان اندازه که رمان‌ها نیاز به داستان دارند، نیازمند یک محتوا یا داستان هستند. درست است که عکس‌ها توانایی صحبت کردن با زبان را ندارند، اما می‌توانند با محتوای خود پیامی را به بیننده منتقل کنند یا حسی متفاوت را در آن‌ها ایجاد کنند. مثلا شما از کدام یک از این دو موضوع، پیامی دریافت می‌کنید؟ «عکسی از یک جفت کفش پاشنه بلند در ویترین یک فروشگاه» یا « همین عکس به همراه انعکاس فردی در شیشه که به آن‌ها نگاه می‌کند» عکس اول دلیلی برای وجود ندارد، اما عکس دوم انواع داستان‌های تخیلی در مورد زندگی و خواسته‌های فرد را در ذهن او می‌آفریند. پس مراقب باشید در دام عکاسی از اشیاء بی مفهوم نیفتید. سعی کنید داستانی در مورد سوژه خود پیدا کنید یا حتی یک داستان برای آن بسازید. مثلا ممکن است آن شخصی که در عکس با اشتیاق به کفش‌ها نگاه می‌کرد، فقط در حال بررسی کلاه خود در شیشه ویترین بوده که یه موقع کج نشده باشد! این است راز موفقیت در عکاسی خیابانی با موبایل.

تقویت خلاقیت در عکاسی خیابانی با موبایل

وقتی یک عکاس خیابانی درباره هنرهای دیگر نیز تحقیق می‌کند و کتاب‌های دیگری به جز موضوع عکاسی می‌خواند، خلاقیت خود را تقویت کرده و دیدگاه خود را وسیع‌تر می‌کند. یک هنرمند باید توانایی کشف چیزهای جدید را داشته باشد. راه‌های دیگری برای تقویت خلاقیت در عکاسی وجود دارند:

  • امتحان کردن تکنیک‌های جدید: گاهی امتحان کردن تکنیک‌های جدید که قبلا آن‌ها را نیاموخته‌اید، عکس‌های خارق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. این تکنیک‌ها را می‌توانید در دوره آموزش عکاسی با موبایل ببینید.
  • کشف مکان‌های جدید: فقط مکان‌های معروف برای عکاسی مناسب نیستند، یک دیوار قدیمی، یک پل یا راه‌پله می‌تواند مکان جالبی برای عکاسی با موبایل باشد.
  • یک سوژه قابل حمل: چون قرار است در خیابان راه بروید، یک شی کوچک مثل مجسمه یا عروسک را با خود حمل کنید و با ترکیب‌بندی، کادر و پس‌زمینه‌های متفاوت از آن عکس بگیرید.
  • عکاسی از المان‌ها:  می‌توانید به گوشه یک خیابان یا پارک رفته و برای نشان دادن المان‌هایی مثل نور، سایه، خط، شکل، فرم، بافت، رنگ، اندازه و عمق، از آن‌ها عکس بگیرید.

اهمیت شکار لحظه‌ها در عکاسی خیابانی با موبایل

تصویری از یک زن در خیابان بارانی

هنگام عکاسی خیابانی با موبایل، خود را در میان جمعیت ادغام کنید و اجازه ندهید هیچ لحظه‌ای نگاه شما را از اتفاقات مهم دور کند، این کار همیشه به شکار لحظه‌های غیرقابل پیش بینی کمک می‌کند. حضور ذهن به همراه مشاهده و درک، کلید شکار لحظه‌ها در خیابان است. با استفاده از راه‌های زیر می‌توانید لحظه‌ها را در خیابان با موبایل خود شکار کنید:

  • افزایش سرعت عمل در عکاسی: در خیابان همه چیز سریع رخ می‌دهد، و هیچ شانس دومی برای عکاسی از یک صحنه ندارید. گوشی خود را در دست گرفته و در حالت «آماده باش» باشید.
  • رفتن به دل اتفاقات: عقب ایستادن، باعث می‌شود بسیاری از لحظه‌های مهم را از دست بدهید. نیازی به ترس از نزدیک شدن به افراد و اتفاقات نیست. نهایت این است که از شما بخواهند عکس را حذف کنید.
  • مشاهده تصاویر شکار شده: وقتی تصاویری که در لحظه شکار شده‌اند را تماشا می‌کنید، دفعه دیگر که به خیابان می‌روید، صحنه‌های بیشتری را برای شکار تشخیص خواهید داد.
  • کنجکاوی: علاقه‌مندی به محیط خیابان و انسان‌ها و کنجکاوی درباره اتفاقاتی که میوفتد، می‌تواند شما را به صحنه‌های جالبی برای عکاسی خیابانی با موبایل برساند.

خودتان را بهتر بشناسید و سبک خود را توسعه دهید

کار شما نشان دهنده شخصیت شماست، داشتن سبک مخصوص به خود، نشان می‌دهد که کار شما از دیگر هنرمندان متمایز است. اینکه بدانید عکس گرفتن از چه چیزی شما را شگفت زده می‌کند، به شما کمک می‌کند سبک مخصوص خود را پیدا کنید. دوست دارید حوادث غم انگیز خیابان را عکاسی کنید یا ذوق یک کودک از خوردن بستنی را؟ مطمئن شوید که برای خودتان وقت می‌گذارید، خودتان را درک می‌کنید و اجازه می‌دهید این درک در هنر عکاسی شما منعکس شود. آشنایی با انواع سبک‌های عکاسی می‌تواند به شما کمک کند مناسب‌ترین سبک مخصوص به خود را انتخاب کنید.  

به سوژه خود نزدیک‌تر شوید

تصویری از یک زن محجبه
«اگر عکس هایتان به اندازه کافی خوب نیستند، به این دلیل است که به اندازه کافی به سوژه نزدیک نشده‌اید.» – رابرت کاپا

این نقل قول از رابرت کاپا یکی از بهترین نکات برای عکاسی خیابانی با موبایل است. اگرچه می‌توانید زوم کنید، اما نزدیک شدن به سوژه قطعا کیفیت بهتری برای عکس شما مهیا می‌کند. خوشبختانه موبایل شما کوچک است و نیازی نیست آن را نزدیک چشم خود نگه دارید، این باعث می‌شود هنگام نزدیک شدن به سوژه دیگران متوجه نشوند که از چه چیزی عکس می‌گیرید، پس نترسید و به سوژه نزدیک‌تر شوید.

به دنبال پس‌زمینه‌های زیبا باشید

شما به عنوان یک عکاس خیابانی، باید یک ترکیب بندی قوی در عکس خود داشته باشید و این با در نظر گرفتن یک پس زمینه‌ی مناسب امکان‌پذیر می‌شود. نکاتی که برای ترکیب‌بندی بهتر عکاسی خیابانی با موبایل به این صورت هستند:

  • یک دیوار به عنوان پس زمینه: عکاسی از یک دیوار به عنوان پس‌زمینه یک عکس خیابانی جذابیت دوچندانی به آن می‌بخشد. به خصوص دیواری که رنگ و بافت منحصربه‌فردی داشته باشد.
  • قاب بندی:  شاید بتوانید با استفاده از یک پنجره یا درب، سوژه عکاسی خود را قاب‌بندی کنید.
  • پس‌زمینه‌های ساده: اشخاصی که به صورت نصف از پشت سوژه شما دیده می‌شوند، ترکیب‌بندی عکس شما را خراب می‌کنند. کلا پس زمینه‌های شلوغ را کنار بگذارید.

از شاتر ریلیز(ریموت شاتر) استفاده کنید

دوربین گوشی به شما امکان تنظیم سرعت شاتر را می‌دهد. این قابلیت باعث می‎شود گوشی فقط زمانی عکس بگیرد که دوربین کاملا ثابت باشد. این قابلیت برای مکان‌هایی که نور بد دارند، بسیار کاربردی است. البته ممکن است این امکان، سرعت عکاسی شما را کمی پایین بیاورد و عکاسی شما در خیابان کمی جلب توجه کند، اما گرفتن یک عکس با کیفیت‌تر کاملا ارزشش را دارد و به شما این امکان را می‌دهد که در بازارها و خیابان‌های بد نور و کم نور عکس‌های جذاب بگیرید.

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی خیابانی با موبایل

تنظیمات دوربین گوشی‌های هوشمند، منوی بسیار ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید آن را در حالت‌های مختلف قرار دهید. برای عکاسی خیابانی با موبایل، تنظیمات زیر به شما کمک می‌کند بهترین عکس را در خیابان بگیرید و کمترین خطا را داشته باشید:

  • رزولوشن: بالاترین حد ممکن برای رزولوشن، باعث گرفتن تصاویر با کیفیت‌تر می‌شود.
  • استفاده از فرمت RAW: هنگام استفاده از این فرمت، تلفن تصویر را به دو صورت JPG و RAW ذخیره می‌کند. فایل‌های RAW برای ویرایش تصویر امکانات بیشتری را فراهم می‌کنند، اما حجم بسیار زیادی دارند بنابراین اگر به آن نیاز نداشتید، می‌توانید آن‌ها را پاک کنید.
  • زوم دیجیتال: اگر امکان نزدیک شدن به سوژه عکس را ندارید، به جای استفاده از زوم، آن را در مرحله پس از عکاسی برش دهید. زوم کردن، پیکسل‌های کمتری در اختیار می‌گذارد اما با استفاده از کراپ، این اتفاق نمی‌افتد.

منبع : petapixel

ترجمۀ محمدرضا علی‌نیا

عکس کاور، بخشی از اثر امین اُزمن است.

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات