آموزش افکت های جذاب تصاویر با تکنیک سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر دوربین علاوه بر اینکه نوردهی را کنترل میکند، یکی از قدرتمندترین ابزارهای خلاقانه در عکاسی است، چرا که می‌تواند حرکت، عمل انجماد، ایزوله کردن سوژه‌ها و حرکت آب را ثبت کند. این قسمت از آموزش عکاسی با شوت شات، نحوه دستیابی به افکت‌های مختلف را با استفاده از تکنیک سرعت شاتر در عکاسی را به شما آموزش میدهد . امیدواریم که باعث ایجاد ایده‌های خلاقانه دیگری برای استفاده از سرعت شاتر در عکس‌های روزمره­ی شما بشود. ابتدا بهتر است این مورد را بیان کنیم که برای تنظیم نورسنجی در دوربین از این سه مورد استفاده میکنیم: دیافراگم، ISO و سرعت شاتر. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا افکت های زیبا با استفاده از سرعت شاتر را یاد بگیرید.

تکنیک سرعت شاتر در عکاسی چیست؟

شاتر دوربین مانند یک پرده است که باز می شود و نور را وارد می کند تا نوردهی شروع شود، سپس شاتر بسته می شود تا نوردهی پایان یابد. بنابراین یک عکس فقط یک لحظه از زمان را ثبت نمی کند، بلکه نشان دهنده­ی میانگین نور در یک بازه­ی­ زمانی است. اصطلاح “سرعت شاتر” برای توصیف این مدت زمان استفاده می شود. قبل از هر چیزی باید بدانید که این تکنیک‌ها فقط مخصوص دوربین‌های حرفه‌ای نیست و حتی با موبایل خود نیز می‌توانید از تکنیک سرعت شاتر بهره ببرید، فقط کافی است که تنظیمات را به درستی تنظیم کنید، اگر هنوز به عکاسی با تلفن همراه آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزش عکاسی با موبایل را مشاهده کنید.

هر زمان که صحنه ای حاوی سوژه های متحرک باشد، انتخاب سرعت شاتر دوربین تعیین می‌کند که کدام یک از این سوژه‌ها ثابت و کدام یک با تاری ثبت شوند و با استفاده از این الگو می توان افکت های جذابی را با تکنیک سرعت شاتر دوربین به دست آورد. با این حال، نمی‌توان تنظیمات  سرعت شاتر را به‌صورت مجزا تغییر داد؛ حداقل نه بدون تأثیر بر نوردهی یا کیفیت تصویر:

   Camera SettingsAdverse Side Effects
Faster Shutter Speeds:↑ ISO Speed
↓ f-number
↑ image noise
↓ depth of field
Slower Shutter Speeds:↓ ISO Speed
↑ f-number
↓ hand-holdability
↓ sharpness**
جدول تاثیر سرعت شاتر دوربین بر پارامترهای مختلف

ترکیب‌های فوق، یعنی عدد f (دیافراگم) و ایزو دوربین طیف وسیعی از سرعت‌های شاتر قابل انتخاب را ممکن می‌سازند. صرف نظر از ترکیب این سه، نور بیشتر استفاده از سرعت شاتر سریع را ممکن می‌سازد، در حالی که در نورکم این امکان وجود ندارد. برای یک نوردهی مشخص، دوربین‌های SLR معمولاً محدوده سرعت شاتر قابل انتخاب بیشتری نسبت به دوربین‌های کامپکت دارند. به عنوان مثال، این محدوده تقریباً 13-14 استاپ (یا X10000 ) در اکثر دوربین های SLR است، اما اغلب فقط 8-9 استاپ (یا X500 ) است.

نکته فنی در تکنیک سرعت شاتر

در زمان های نوردهی بسیار کوتاه (معمولاً 1/500 ثانیه یا سریعتر) مکانیسم شاتر بیشتر شبیه یک شکاف متحرک عمل می کند تا یک پرده. در این حالت، سرعت شاتر نشان‌دهنده مدت زمانی است که هر ناحیه از سنسور در معرض نور قرار می‌گیرد، نه مدت زمانی که نور به کل سنسور می‌رسد.

تکنیک انتقال حرکت

در حالی که برخی ممکن است عکاسی ثابت را محدودکننده بدانند، بسیاری در عوض آن را رهایی بخش می‌دانند، زیرا عکاسی ثابت تقریباً کنترل کامل بر نحوه‌­ی انتقال حرکت را امکان‌پذیر می‌کند. اینکه آیا سوژه باید به صورت یک کشیدگی غیرقابل تشخیص ارائه شود یا فقط کمی تار ثبت شود؟ و یا اینکه باید سوژه شارپ باقی بماند و بقیه ی بخش های کادر تار باشد؟ این‌ها و انتخاب های دیگر همه تحت کنترل شما هستند.

با این حال، دستیابی به میزان تاری مورد نظر در تکنیک سرعت شاتر دوربین می تواند دشوار باشد. برای سرعت شاتر معین، سه ویژگی سوژه تعیین می‌کنند که چقدر تار به نظر برسد که این سه مورد به این صورت اند:

تاثیر سرعت در تکنیک سرعت شاتر

سوژه هایی که سریعتر حرکت می کنند تارتر به نظر می رسند. این شاید واضح ترین مورد در میان این سه باشد، اما به اندازه ی موارد دیگر مهم است. قبلا در مورد شاتر و کاربردهای آن در دوره آموزش عکاسی مقدماتی صحبت کرده‌ایم، بنابراین اگر این دوره را مشاهده کرده باشید به خوبی اهمیت این پارامتر را می‌دانید.

جهت حرکت

 سوژه‌هایی که به سمت دوربین حرکت می‌کنند یا از آن دور می شوند معمولاً به اندازه سوژه‌هایی که از یک سمت کادر به سمت دیگر حرکت می‌کنند تار نمی شوند، حتی اگر هر دو سوژه با سرعت یکسانی حرکت کنند.

تاثیر بزرگنمایی بر افکت ها

 یک سوژۀ مشخص اگر بخش بیشتری از کادر تصویر شما را اشغال کند تارتر به نظر می رسد. این مورد شاید زیاد واضح نباشد، اما در عین حال موردی است که شما بیشترین تسلط را بر آن دارید، زیرا بزرگنمایی سوژه از ترکیب فاصلۀ کانونی و فاصلۀ سوژه بدست می‌­آید. برای یک فاصله سوژه معین ، فواصل کانونی بیشتر (زوم بیشتر) باعث بزرگنمایی بیشتر می شود اما فاصله کانونی بیشتر نیز احتمال تاری را به دلیل لرزش دوربین افزایش می دهد.

* اندازه نمایشگر نیز ممکن است مهم باشد. برای مثال، تاری که در اندازه کوچک روی صفحه نمایش مطلوب به نظر می رسد، ممکن است در یک چاپ بزرگ خیلی واضح به نظر برسد.

صرف نظر از این سه مورد، ایجاد یک نمونه تصویر برای سرعت شاتر در سناریوهای مختلف می‌تواند دشوار باشد، اما با آزمایش‌های فراوان به خوبی در مسیر خود قرار خواهید گرفت.

تکنیک سرعت شاتر در عکاسی از آب

یک کاربرد خاص اما رایج استفاده از سرعت شاتر برای انتقال حرکت، حرکت آب است. سرعت شاتر حدود 1/2 ثانیه یا بیشتر می تواند آبشارها را ابریشمی جلوه دهد یا امواج را مانند یک غبار سورئال و کم ارتفاع جلوه دهد.

استفاده از تکنیک سرعت شاتر برای تاکید بر یک موضوع

همچنین می توان از سرعت شاتر آهسته برای تاکید بر یک موضوع ثابت در میان حرکت استفاده کرد. مانند فردی که در میان جمعیت شلوغ ایستاده است. به طور مشابه، زمانی که سرعت شاتر دوربین در حدود 1/10 تا 1/2 در ثانیه باشد، می توان با استفاده از قطارهای متحرک به عنوان پس زمینه، پرتره های منحصر به فردی به دست آورد:

تکنیک سرعت شاتر در عکاسی حرکت با موضوع و پنینگ

تکنیک سرعت شاتر در عکاسی

به جای محو کردن سوژه، می‌توان همه قسمت های دیگر تصویر را تار کرد. این امر مستلزم این است که دوربین یا روی خود سوژه‌­ی متحرک نصب شود یا به گونه ای هدف قرار گیرد که کادر تصویر با سوژه حرکت کند (این حرکت«پنینگ» نامیده می‌شود.)

سعی کنید از یک ماشین در حال حرکت، یک شهر بازی یا یک جسم متحرک دیگر عکس پنینگ بگیرید. مانند قبل، سرعت شاتر مورد نیاز به سرعت حرکت سوژه نیز بستگی دارد. صرف نظر از این، جایی در حدود 1/30 ثانیه اغلب نقطه شروع خوبی است، سپس پس از مشاهده نتایج در صفحه دوربین خود، میتوانید تنظیماتتان را تغییر دهید.

تکنیک پانینگ لزوماً به این معنی نیست که خود دوربین باید با همان سرعت سوژه حرکت کند؛ فقط قاب تصویر باید به این سرعت حرکت کند. خوشبختانه، با چرخاندن آهسته دوربین، می توان حتی سوژه های سریع را نیز ثبت کرد، به خصوص اگر سوژه‌­­ی شما دور باشد و از لنز تله فوتو استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که به گونه ای هدف گیری کنید که کادر تصویر شما به آرامی سوژه شما را دنبال کند، در حالی که دکمه شاتر را نیز فشار می‌دهید – همه در یک حرکت مداوم.

نکاتی در جهت بهتر شدن عکس پنینگ

یک عکس پنینگ موفق به سرعت شاتری نیاز دارد که دقیقا به اندازه‌ای کم باشد که پس‌زمینه را به صورت کشیده ثبت کند، اما به اندازه‌ای سریع باشد که سوژه همچنان واضح به نظر برسد. دستیابی به این امر می تواند دشوار باشد، بنابراین نکته کلیدی در عکاسی پنینگ آزمایش کردن و گرفتن عکس های بسیار زیاد بوسیله ی تغییر سرعت شاتر دوربین است.

بصورت کلی، رگه‌های طولانی تر، اثر بسیار چشمگیری ایجاد می کنند. استفاده از یک لنز مجهز به استابلایزر تصویر که دارای تثبیت‌کننده یک محور* است، یا یک سه پایه با سر شیب‌دار می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

علاوه بر این، پنینگ به یک پس‌زمینه بافت‌دار نیاز دارد که کاملاً خارج از فوکوس نباشد. پس‌زمینه‌های سوژه‌ای که نزدیک‌تر هستند، برای سرعت شاتر مشخص و حرکت دوربین، رگه‌های بیشتری ایجاد میکنند.

*حالت پنینگ لنز. این حالت IS در لنزهای کانن “حالت 2” نامیده می شود. لنزهای نیکون با کاهش لرزش (VR) هنگامی که حرکت لنز در یک جهت باشد، به طور خودکار به حالت پانینگ می روند.

یک مزیت اضافی عکس پنینگ این است که پنینگ سرعت شاتر کمتری را نسبت به روش های دیگری که برای ثبت یک سوژه شارپ نیاز است، می‌دهد. برای مثال،طبق نور موجود در محیط ممکن است با سرعت شاتر 1/50 ثانیه نتوانیم تصویر یک سوژه­ی متحرک را شارپ ثبت کنیم  اما با پنینگ، این سرعت شاتر ممکن است به اندازه کافی سریع باشد که سوژه را شارپ نشان دهد.

شات آخر

در این مقاله از آموزش عکاسی با شوت شات سعی کردیم تا جذاب ترین افکت‌هایی که با استفاده از تکنیک سرعت شاتر دوربین می‌توان به آن دست یافت را به شما نشان دهیم. دوربین خود را آماده کنید، نکات این مقاله را به ذهن بسپارید و شروع کنید. اگر به خوبی نکات گفته شده را رعایت کنید و تنظیمات سرعت شاتر دوربین و سایر تنظیمات مثل ایزو، دیافراگم و … را به خوبی تنظیم کنید مطمئن باشید از نتایج شگفت زده می‌شوید. برای آموزش های بیشتر با ما در شوت شات همراه باشید، همچنین می‌توانید دوره های آموزش عکاسی تخصصی و پیشرفته شوت شات را از صفحه دوره‌ها مشاهده کنید.

منبع : cambridgeincolour

عکس کاور بخشی از اثر Alexey Titarenko

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات