تفاوت فرمت RAW و JPEG در عکس ها

عکس RAW یا JPEG ؟ کدام یک برای عکاسی بهتر است؟ اگر به تازگی شروع به عکاسی کرده باشید احتمالا فرمت RAW و JPEG را در تنظیمات دوربین خود دیده‌اید اما تفاوت فایل JPEG و RAW چیست و کدام یک کیفیت تصویر بهتری دارند؟ در این مقاله از آموزش عکاسی رایگان با شوت شوت قصد داریم همه چیز را در مورد تفاوت RAW و JPEG را بررسی کنیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فایل RAW چیست؟

تفاوت RAW و JPEG

فایل‌های RAW داده‌های پردازش نشده، فیلتر نشده و خام هستند که مستقیماً از حسگر تصویر شما می‌آیند. بنابراین، یک فایل RAW با چشم انسان قابل مشاهده نیست (این یک نمایشگر بصری نیست!)، و باید برای مشاهده واقعی به فرمت فایل دیگری مانند JPEG یا TIFF تبدیل شود. از آنجایی که فایل‌های RAW پردازش نشده‌اند، حذف انحراف رنگی، اشباع، کنتراست، افزایش وضوح و غیره روی آن‌ها اعمال می‌شود. در واقع، زمانی که فایل‌های RAW در ابتدا برای مشاهده رندر می‌شوند، با کنتراست کم، اشباع کم و کمی نرمی ظاهر می‌شوند.

به عبارت دیگر، برخلاف JPEG، یک فایل RAW به هیچ وجه یک تصویر نیست، بلکه لکه‌ای از داده‌های باینری است که نشان‌دهنده چیزی است که سنسور دوربین شما در لحظه‌ای که شما عکس گرفته‌اید، ثبت کرده است. شما به نرم‌افزاری مانند Lightroom یا Capture One نیاز دارید که بتواند نحوه خواندن و تبدیل این فایل از داده‌ها را به چیزی که می‌توانید ببینید، ویرایش کنید و اغلب در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید یا به مشتریان تحویل دهید.

فایل JPEG چیست؟

JPEG یا RAW

JPEG یک فرمت فایل تصویری استاندارد است که تقریباً توسط هر برنامه تصویری موجود در بازار و همچنین مرورگرهای اینترنتی قابل خواندن است. به عبارت دیگر، یک JPEG اساساً یک روش جهانی برای نمایش تصاویر است. با این حال، بر خلاف یک فایل RAW، یک JPEG یک نسخه پردازش شده از یک تصویر است. در واقع، یک تصویر JPEG همیشه به عنوان یک فایل RAW شروع می‌شود، اما پس از آن دستخوش تغییرات مختلفی می‌شود، اغلب از جمله:

  • فشرده سازی (جایی که برخی از داده‌های تصویر به عمد یرای کاهش حجم دور ریخته می‌شوند)
  • افزایش وضوح
  • افزایش اشباع
  • افزایش کنتراست

این پردازش در دوربین شما اتفاق می‌افتد، نه در رایانه (اگرچه مطمئناً می توانید یک JPEG را در برنامه‌ای مانند Lightroom پردازش کنید).

چرا با فرمت RAW عکس بگیرید؟

عکاسی با فرمت RAW به شما کنترل بسیار بیشتری بر ظاهر نهایی تصویر در مقایسه با فایل‌های jpeg می‌دهد که اکثر ویرایش‌ها را در دوربین انجام می‌دهند. عکاسی RAW مانند استفاده از حالت دستی بی جای حالت خودکار در عکاسی است. به جای اینکه همه چیز را به تنظیمات دوربین بسپارید، تمام تصمیمات را در مراحل پس از پردازش می گیرید. اکثر JPEG ها به پس پردازش زیادی نیاز ندارند، اما با فایل های RAW تقریباً همه چیز به شما بستگی دارد. اما بیایید به مزایای فرمت RAW در مقابل فرمت JPEG بپردازیم:

طیف رنگی بسیار بیشتری دریافت کنید

یک تصویر 8 بیتی JPEG فقط می‌تواند تا 16.8 میلیون رنگ داشته باشد در حالی که یک تصویر 12 بیتی  RAW  بیتی می‌تواند تا 68.7 میلیارد رنگ داشته باشد. این بزرگ است! برخی از دوربین‌های سطح بالاتر حتی می‌توانند تصاویر 16 بیتی RAW را ضبط کنند که نتیجه آن 281 تریلیون رنگ شگفت‌انگیز است.

دامنه دینامیکی بسیار بیشتری دریافت کنید

تصاویر RAW اطلاعات کافی را برای بازیابی مناسب در همه جا فراهم می‌کنند. بسیاری از حرفه‌ای‌ها با هدف حفظ داینامیک رنج ، عکاسی می‌کنند، خواه این به معنای زیر نوردهی عمدی یا بیش از حد نوردهی باشد. این موضوع به خصوص در تصاویری که محدوده داینامیکی بسیار گسترده و متفاوت باشد اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد، جایی که نور زیاد و سایه‌های تاریک سبب کاهش جزئیات تصویر در فرمت JPEG خواهد شد.

بدون زحمت تعادل رنگ سفید را اصلاح کنید

چه تعادل رنگ سفید خود را به صورت دستی تنظیم کنید یا آن را به صورت خودکار تنظیم کنید، مواقعی پیش می‌آید که واقعاً می خواهید آن را تغییر دهید. این کار با JPEG ها چندان آسان نیست، زیرا دوربین وایت بالانس را به گونه‌ای اعمال می‌کند که بعداً نمی توان آن را به راحتی تنظیم کرد بدون اینکه بر کیفیت کلی تصویر تأثیر بگذارد. از طرف دیگر، تنظیم فایل‌های RAW بسیار آسان و بی ضرر است. صرف نظر از تنظیمات شما در زمان عکسبرداری، اطلاعات تراز سفیدی به طور جداگانه از خود تصویر ذخیره می‌شود، بنابراین به راحتی می‎توان آن را تغییر داد.

بدون از بین بردن اطلاعات تصویر خود را ویرایش کنید

یک چیز جالب در مورد ویرایش فایل های RAW این است که وقتی تنظیمات را انجام می‌دهید، در واقع داده های اصلی را تغییر نمی‌دهید. در عوض، شما در حال ایجاد مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای نحوه ذخیره نسخه‌ای از آن هستید. فایل اصلی همیشه بدون تغییر باقی می‌ماند. این بدان معناست که شما می‌توانید با بازگشت به فایل اصلی، اشتباهات خود را لغو کنید، یا تعدادی ویرایش خلاقانه از نسخه RAW بدون تغییر دائمی چیزی انجام دهید. همچنین، هر بار که تنظیمات را انجام می‌دهید، فایل‌های JPEG کیفیت تصویر را از دست می‌دهند، آن‌ها را ذخیره می‌کنید و سپس موارد بیشتری را انجام می‌دهید.

تصاویر را شارپ‌تر کنید

از آنجایی که در تصاویر RAW خارج از دوربین، وضوح تصویر وجود دارد، می‌توانید از الگوریتم‌های شفاف‌سازی بهتر و پیچیده‌تر در پس‌پردازش بدون تأثیر منفی بر کیفیت تصویر استفاده کنید. چیزی که در فرمت‌های JPEG وجود ندارد، این موضوع به خصوص در عکاسی ماکرو اهمیت دارد.

سند مالکیت و اصالت داشته باشد

از آنجایی که دستکاری اطلاعات بومی در تصاویر RAW دشوار است، می‌توان از آن‌ها به عنوان مدرک استفاده کرد، هم در مورد مالکیت شما بر عکس و هم اینکه دوربین شما چیزی را که دیده است. اگر هیولای دریاچه را دیدید و یک تصویر خام برای اثبات آن داشتید، هیچ کس نمی‌توانست ادعا کند که شما تصویر را در فتوشاپ دستکاری کرده‌اید.

به طور خلاصه، چیزی که هنگام عکاسی با فرمت RAW بدست می آورید، کنترل خلاقانه کامل و توانایی تصحیح بسیاری از اشتباهاتی است که ممکن است هنگام عکاسی مرتکب شده باشید. به عنوان مثالی دیگر، فضای رنگی (مانند sRGB یا Adobe RGB) نیز در تصاویر RAW ذخیره نمی‌شود، به این معنی که بعداً می‌توانید به راحتی آن را به هر فضای رنگی تغییر دهید.

چرا در JPEG عکس بگیرید؟

فرمت RAW بهتر است یا JPEG

همانطور که گفته شد، عکاسی با فرمت JPEG تقریباً شبیه نگه داشتن دوربین در حالت خودکار است. این سریع، آسان و به طور کلی نتایج مناسبی می‌دهد. در واقع، مواقع زیادی وجود دارد که یک JPEG ممکن است واقعا بهترین گزینه شما باشد. شاید بخواهید یک عکس فوری از بچه‌ها بگیرید و آن را به رسانه‌های اجتماعی بفرستید. یا فقط باید چیزی را مستند کنید و نیازی به تخیلی نداشته باشید. در اینجا دلایل دیگری برای عکاسی با فرمت JPEG وجود دارد:

JPEG ها کمتر (یا اصلا) به پس پردازش نیاز دارند

 اغلب اوقات یک JPEG بدون نیاز به ویرایش قابل استفاده است. گاهی اوقات یک تنظیم ساده در میزان روشنایی یا کنتراست کار را انجام می‌دهد. از سوی دیگر، فایل‌های RAW، برای اینکه مناسب به نظر برسند، کاملاً به پس پردازش نیاز دارند. بنابراین اگر هنوز در ابتدای راه آموزش عکاسی مقدماتی هستید و به نرم‌افزارهای ادیت تصاویر مسلط نیستید بهتر است از فرمت JPEG استفاده کنید.

صرفه‌جویی در حافظه

JPEG ها به معنای واقعی کلمه کسری از اندازه فایل‌های RAW هستند. این بدان معناست که اگر برای فضای ذخیره‌سازی تحت فشار هستید و به عکس‌های باکیفیت نیاز ندارید، ممکن است JPEG بهترین راه باشد. عکس‌هایی با فرمت RAW ممکن است از چند ده مگابایت تا چندصد مگابایت حجم داشته باشند و به سرعت حافظه دوربین شما را پر کنند.

JPEG یک فرمت فایل استاندارد است

 تقریباً هر برنامه موجود در بازار با JPEG کار می‌کند. از سوی دیگر، فایل‌های RAW به نرم‌افزار ویرایشی نیاز دارند که بتواند فرمت‌های فایل اختصاصی را مدیریت کند. با این اوصاف به شرایطی فکر کنید که قصد دارید عکس‌های خود را بلافاصه برای دوستان خود بفرستید و یا خبرنگاری هستید که باید به سرعت عکس‌های خود را برای خبرگزاری ارسال کنید، در چنین شرایطی فرمت RAW انتخاب مناسبی نخواهد بود.

برخی از برندهای دوربین به‌ویژه به دلیل کیفیت JPEG خود شناخته شده‌اند و دوربین‌های فوجی‌فیلم قوی‌ترین در این بین هستند. اگر قصد عکاسی با فرمت JPEG را دارید و به دنبال دوربین هستید، این نکته‌ای است که باید در نظر داشته باشید.

JPEG یا  RAW؟ کدام را باید انتخاب کنید؟

تفاوت فرمت RAW و JPEG

در پایان، اینکه کدام یک را انتخاب می‌کنید به نوع عکس‌هایی که نیاز دارید، زمان ویرایشی که می‌خواهید صرف کنید و گاهی اوقات به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید بستگی دارد (این روزها فضای ذخیره‌سازی بسیار ارزان است). اما بیایید یک شرایط کلی برای انتخاب فرمت عکس RAW یا JPEG در نظر بگیریم.

زمان مناسب برای عکاسی با فرمت JPEG

اگر کاملاً از پس پردازش متنفرید و فکر می‌کنید هرگز نمی‌خواهید در Lightroom کار کنید، توصیه می‌کنم مسیر JPEG را انتخاب کنید. به این ترتیب، تصاویری قابل اشتراک گذاری خواهید داشت که نیازی به کار اضافی ندارند و اگر فضای ذخیره‌سازی برای عکس‌های RAW ندارید، JPEG بهترین راه است. همچنین در این شرایط بهتر است از فرمت JPEG استفاده کنید:

  • شما فقط می‌خواهید چند عکس سریع بگیرید تا در رسانه‌های اجتماعی آپلود کنید یا از طریق یک پیام ارسال کنید
  • شما عکس‌های زیادی برای پست کردن دارید و به یک گردش کاری سریع نیاز دارید
  • شما در حالت براست زیاد عکس می‌گیرید و نمی‌خواهید بافر خود را ببندید
  • اساساً، هر زمان که نیاز به پردازش سریع عکس‌ها داشته باشید، JPEG یک گزینه کاملاً خوب است و کیفیت آن از اهمیت کمتری برخوردار است.
  • یا برعکس، از کیفیت JPEG های دوربین خود راضی هستید و واقعاً نمی‌خواهید از پس پردازش اذیت شوید.

زمان مناسب برای عکاسی با فرمت RAW

چه زمانی باید با فرمت RAW عکس بگیرید؟ زمانی که کیفیت واقعا مهم است، با فرمت RAW عکاسی کنید.با RAW کنترل کامل ظاهر تصویر نهایی را به دست می‌گیرید و می‌توانید با موفقیت بسیاری از مشکلات ناشی از شرایط نور کم یا سایر چالش‌ها را مدیریت کنید. زمانی که بهتر است از عکس RAW استفاده کنید:

  • کیفیت تصویر واقعا برای شما مهم است
  • شما کنترل خلاقانه و کامل می‌خواهید
  • شما مایل به صرف زمان پس از پردازش هستید
  • شما قصد دارید تصاویر خود را چاپ کنید
  • شما می‌خواهید به یک سطح حرفه‌ای برسید
  • شما فضای کافی روی کارت حافظه خود برای فایل‌های با فرمت خام بزرگتر دارید

اگر حتی پس از خواندن مطلب تا اینجا در مورد عکسبرداری با فرمت JPEG یا RAW هنوز مردد هستید، به شدت توصیه می‌کنم دوربین خود را به حالت RAW تغییر دهید و تغییر را احساس کنید. فایل‌های RAW بسیار مفید هستند که نمی‌توان آن‌ها را رها کرد، مگر اینکه دلیل خوبی برای عکاسی JPEG داشته باشید.

چه نرم افزاری برای استفاده از RAW خوب است؟

پردازش تصویر RAW

اگر تصمیم به عکاسی با فرمت RAW دارید، به نوعی نرم افزار پس پردازش نیاز دارید. به این ترتیب، می توانید عکس های خود را از RAW به JPEG برای مشاهده و اشتراک گذاری تبدیل کنید. در اینجا برخی از برنامه های ویرایش RAW ، هم رایگان و هم پولی وجود دارد:

  • Adobe Lightroom Classic
  • Adobe Lightroom CC
  • Adobe Camera Raw
  • Capture One
  • ON1 Photo RAW
  • Darktable
  • ACDSee
  • DxO PhotoLab
  • RawTherapee

سخن آخر

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای با فرمت RAW عکاسی می کنند زیرا این فرمت بالاترین سطح از جزئیات را ثبت می کند. اغلب می‌توان بعداً با یک فایل RAW، نوردهی را ویرایش کرد. با این حال، عکاسی با فرمت JPEG مزایای خود را دارد، زیرا اندازه فایل‌های کوچک‌تر آن‌ها به شما امکان می‌دهد همزمان تصاویر بیشتری بگیرید و فایل‌ها را سریع‌تر انتقال دهید.

سوالات متداول در مورد تفاوت RAW و JPEG

منبع: amateurphotographer.co.uk

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات