آموزش عکاسی ماکرو با گوشی موبایل برای همه

احتمالا تا به حال عکس‌های ماکرو از حشرات، گل‌ها و محصولات را در اینستاگرام و یا سایت‌ها دیده باشید، اما جالب است بدانید بسیاری از آن‌ها نه با دوربین‌های حرفه‌ای بلکه با دوربین موبایل ثبت شده‌اند. اما چطور می‌توان با گوشی موبایل عکس ماکرو گرفت؟ در این مطلب قرار است در مورد آموزش عکاسی ماکرو با موبایل و تکنیک‌های آن بپردازیم و نکاتی را برای کمک به شما در گرفتن عکس‌های ماکرو خیره‌کننده با استفاده از تلفن همراه مرور کنیم.

عکاسی ماکرو چیست؟

عکاسی ماکرو با موبایل از چشم

عکاسی ماکرو هنر ثبت تصاویر نزدیک از اجسام ریز است تا جزئیات پیچیده‌ای را که معمولاً با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند آشکار کند. یک قانون سختگیرانه برای عکاسی ماکرو با موبایل و دوربین وجود دارد که در آن سوژه باید در مقیاس 1:1 با سنسور دوربین مطابقت داشته باشد. با این حال، بیشتر عکس‌های ماکرو به این قانون پایبند نیستند. گوشی‌های هوشمندی وجود دارند که دارای حالت ماکرو و لنز اختصاصی هستند، اما می‌توانید حتی بدون حالت اختصاصی نیز عکس‌های ماکرو خوبی با گوشی بگیرید. از طرفی عکاسی ماکرو با گوشی برای عکاسی از محصولات با موبایل نیز بسیار کاربردی خواهد بود و بسیاری از عکاسان محصول از حالت ماکرو برای عکاسی از محصولات استفاده می‌کنند. به غیر از گوشی های هوشمند، می توانید با دوربین های سنتی عکاسی ماکرو نیز انجام دهید.

عکاسی ماکرو با موبایل چگونه است؟

عکاسی ماکرو با گوشی

اگر کاربران قصد دارند عکس های ماکرو بگیرند، به دوربینی نیاز دارند که بتواند روی سوژه هایی که به آن بسیار نزدیک هستند فوکوس کند. فاصله بین دوربین و سوژه می تواند کمتر از یک اینچ باشد. سازندگان گوشی های هوشمند دو گزینه اصلی برای ارائه قابلیت عکاسی ماکرو با موبایل در اختیار دارند. آن‌ها می‌توانند یک دوربین ماکرو اختصاصی به تلفن اضافه کنند یا می توانند یکی از سنسورهای عریض یا فوق عریض گوشی را برای تنظیم فاصله کانونی آن در محدوده ماکرو مجدداً استفاده کنند. هر دوی این روش ها از عکاسی محاسباتی نیز سود می‌برند، اما کاربران اگر ورودی خام بهتری را برای آن الگوریتم ها به دستگاه ارائه دهند، نتایج بهتری خواهند گرفت. منظور از الگوریتم، تکنیک ها و اصول عکاسی با موبایل است که اگر به آن‌ها مسلط نیستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزش عکاسی با موبایل را مشاهده نمایید.

1.از لنز ماکرو استفاده کنید (اختیاری)

لنز ماکرو برای گوشی

 اگر موبایل شما حالت ماکرو ندارد و یا از عملکرد آن راضی نیستید باید از لنزهای ماکرو استفاده کنید. بهترین لنزهای ماکرو در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف در دسترس هستند و توانایی‌های متفاوتی دارند. اما بهترین ویژگی آن‌ها این است که می‌توانید جزئیات حشرات، گیاهان و محصولات را به خوبی ثبت نمایید. یک لنز ماکرو برای عکاسی با برد کوتاه طراحی شده است. شما تلاش می‌کنید تا در یک عکس بسیار شارپ جزئیات بیشتری از سوژه خود به دست آورید. آن‌ها می‌توانند روی فاصله بسیار کمتری فوکوس کنند و به همین دلیل بهترین گزینه برای عکاسی ماکرو با موبایل هستند.

2. گوشی خود را روی سه پایه قرار دهید

برای عکاسی ماکرو با موبایل شما به یک سه پایه نیاز خواهید داشت زیرا در عکاسی ماکرو فاصله از سوژه بسیار کم بوده و کوچک‌ترین حرکت دست می‌تواند عکس را خراب کند. حتی وقتی برای فوکوس کردن یا گرفتن عکس باید روی دوربین ضربه بزنید بدتر می‌شود. سه پایه های مختلفی در بازار وجود دارد بنابراین سه‌پایه باکیفیتی را انتخاب کنید زیرا این یکی از تجهیزات ضروری برای عکاسی در هر سبکی است.

3. لنز دوربین را تمیز کنید

گوشی هواوی p50 pro

مرحله سوم از عکاسی ماکرو با موبایل شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر برسد اما وقتی شیشه شما تمیز نیست، عکس‌ها واضح و شفاف نخواهند بود. هنگام تمیز کردن لنز مراقب باشید. شما نمی‌خواهید سطح را خراش دهید. بهترین راه برای تمیز کردن دوربین استفاده از یک پارچه میکروفیبر (یا پارچه های مخصوص تمیز کردن لنز) است. پارچه میکروفیبر را به صورت مثلث تا کنید تا بتوانید به راحتی به مرز لنز برسید.

4. از شاتر ریموت استفاده کنید

شاتر ریموت دوربین، یک وسیله جانبی بسیار کوچک اما کاربردی برای عکاسی ماکرو با گوشی شما است. این وسیله گوشی شما را از طریق بلوتوث به شاتر از راه دور متصل می‌کند و بدون حرکت دادن گوشی، شاتر دوربین را برای شما فعال می‌کند. لمس نکردن دستگاه وضوح تصاویر را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. همچنین به یاد داشته باشید که لرزش‌های ناشی از ضربه زدن به گوشی باعث تغییرات جزئی در فوکوس می شود. هنگامی که به جسم بسیار نزدیک هستید، این امر تأثیرات قابل توجهی بر نتایج خواهد داشت.

5. از برنامه‌های حرفه‌ای دوربین موبایل استفاده کنید

بسیاری از برنامه های دوربین رایگان و پولی در بازار وجود دارد. آن‌ها به شما کنترل تنظیمات دوربین را می‌دهند که گوشی هوشمند شما را به یک مینی DSLR تبدیل می‌کند. می‌توانید به صورت دستی فوکوس، سرعت شاتر، نوردهی و ISO را تغییر دهید. در اینجا لیستی از بهترین برنامه‌های دوربین موبایل را بررسی کنید. البته امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید (حتی در رده های اقتصادی و متوسط) با تنظیمات دستی داخلی عرضه خواهند شد که به ما امکان می دهد ISO، سرعت شاتر، نوردهی و موارد دیگر را به صورت دستی تنظیم کنیم.

6.فوکوس دقیق در عکاسی ماکرو با موبایل

عکس ماکرو

حصول اطمینان از اینکه سوژه شما در فوکوس است، پیچیده‌ترین بخش کل عکاسی ماکرو با موبایل است. عکاسان ماکرو حرفه‌ای اغلب از تکنیکی به نام فوکوس استکینگ استفاده می‌کنند که به موجب آن چندین عکس در نقاط فوکوس متفاوت با هم ترکیب می‌شوند تا به یک سوژه کاملاً در فوکوس دست یابند. استفاده از چنین تکنیکی خیلی خوب است اما اگر تجربه کافی را ندارید راه حل دیگری برای شما داریم. فوکوس را روی نزدیک‌ترین حالت ممکن تنظیم کنید و در قدم بعد دوربین را به سوژه خود نزدیک کنید تا قسمت مورد نظرتان از صحنه در فوکوس قرار بگیرد.

7. از نورپردازی در عکاسی ماکرو با گوشی استفاده کنید

مانند هر نوع عکاسی، عکاسی ماکرو متکی به نور مناسب است اما دستیابی به نور مناسب در عکاسی ماکرو با موبایل همیشه امکان‌پذیر نیست. گاهی اوقات ممکن است سوژه شما حشره‌ای در زیر بوته‌های یک گیاه باشد که نور روز به درستی به آن نمی‌تابد و یا ممکن است از جواهراتی عکاسی کنید که نیازمند نورپردازی خاصی است، در چنین شرایطی شما باید از نورپردازی مصنوعی استفاده کنید. سعی کنید نورپردازی را از زوایای مختلف امتحان کنید، اگر با شیوه صحیح نورپردازی آشنا نیستید می‌توانید دوره آموزش مقدماتی نورپردازی در عکاسی را مشاهده نمایید.

7. برای تاثیرگذاری ویرایش کنید

عکاسی ماکرو از گل با موبایل

ویرایش تصویر یک راه عالی برای گرفتن یک عکس ساده و تبدیل آن به یک اثر واقعا هنری است. ابزارهای زیادی برای ویرایش تصاویر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید اما از نظر من Adobe Lightroom و Snapseed جز بهترین نرم افزارهای ویرایش عکس اندروید هستند.  برای شروع ابتدا تراز سفیدی را تنظیم کنید تا ظاهری طبیعی و دقیق به رنگ داشته باشید، سپس با نوردهی بازی کنید تا مطمئن شوید که هایلایت‌ها خیلی زیاد نیستند و یا جزئیات در سایه‌های تاریک گم نشده‌اند. در مرحله بعد شاپرنس و بافت‌ها را در snapseed زیاد کنید تا جزئیات افزایش یابند و در مرحله آخر می‌توانید از قابلیت کاهش نویز در لایتروم استفاده کنید تا نویزهای احتمالی را کاهش دهید.

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات