جبران نوردهی دوربین چیست و چگونه باید از آن در عکاسی استفاده کرد؟

جبران نوردهی دوربین چیست و چگونه می‌توانید از آن برای بهبود تنظیمات نوردهی خود استفاده کنید؟ جبران نوردهی در عکاسی به شما امکان می‌دهد متغیرهای نوردهی دوربین خود را کنترل کنید. با جبران نوردهی دقیق اعمال شده، می‌توانید یک عکس کم نور را روشن کنید، یک عکس با نوردهی بیش از حد را تیره کنید، و عکس‌هایی پر از جزئیات خیره کننده و زیبا ایجاد کنید.البته، تسلط به جبران نوردهی دوربین به دانش خاصی نیاز دارد، و این چیزی است که در این سری از آموزش عکاسی رایگان قرار است به آن بپردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید در مورد نحوه استفاده از Exposure Compensation و نکات آن صحبت کنیم.

جبران نوردهی چیست؟

جبران نوردهی از یک ساحل

برای درک جبران نوردهی، ابتدا باید اصول اولیه نوردهی از آموزش عکاسی مقدماتی را به یاد آورید: در یک جمله؛ نوردهی سطح روشنایی یک تصویر است. بنابراین عکسی که نوردهی خوبی دارد، زیبا و روشن است، بدون اینکه خیلی روشن باشد. در حالی که عکسی که بیش از حد نوردهی شده بیش از حد روشن است و عکسی که کمتر از حد نوردهی شده باشد خیلی تاریک خواهد بود. اکنون، وقتی از حالت دوربین نیمه خودکار مانند اولویت دیافراگم، اولویت شاتر یا برنامه استفاده می‌کنید، برخی از تنظیمات دوربین را تعیین می‌کنید. اما دوربین شما بر اساس ارزیابی صحنه، تنظیمات باقیمانده را تعیین می‌کند. بنابراین وقتی از حالت اولویت دیافراگم استفاده می‌کنید، دیافراگم توسط شما تنظیم می‌شود و دوربین شما سرعت شاتری را انتخاب می‌کند که نوردهی خوبی ایجاد می‌کند. اما گاهی اوقات…

اینفوگرافیک نمودار جبران نوردهی دوربین

گاهی اوقات دوربین شما نوردهی بدی را انتخاب می‌کند. ممکن است سرعت شاتری را انتخاب کند که خیلی زیاد باشد و در نتیجه یک عکس تیره ایجاد شود. یا ممکن است سرعت شاتری را انتخاب کند که خیلی کم و طولانی باشد و در نتیجه عکسی بسیار روشن ایجاد کند. خب در چنین شرایطی راه حل چیست؟ این زمانی است که به جبران نوردهی در عکاسی (Exposure Compensation) نیاز دارید اما چه اتفاقی می‌افتد؟ جبران نوردهی راهی سریع برای تنظیم مقدار نوردهی (EV) سیستم اندازه گیری دوربین شما است. وقتی مقدار EV را افزایش می‌دهید، تصویر را روشن تر می‌کنید و به طبع کاهش آن باعث تیره شدن تصویر می‌شود. جبران نوردهی به شما نمی‌گوید که چگونه تصویر روشن‌تر یا تیره‌تر می‌شود، اما نکته اصلی این است: شما لازم نیست نگران مثلث نوردهی یعنی سرعت شاتر، دیافراگم یا تنظیمات ISO باشید.

چه زمانی باید از جبران نوردهی استفاده کنید؟

سازندگان دوربین تشخیص داده‌اند که اکثر صحنه‌ها به طور متوسط ​​به رنگ خاکستری متوسط ​​( اغلب به عنوان خاکستری 18) تولید می‌شوند و دوربین شما از این خاکستری 18% به عنوان معیار نوردهی استفاده می کند. صحنه را تجزیه و تحلیل می کند، سپس نوردهی را کاملاً مطابق با مقدار خاکستری تنظیم می کند. البته، همه صحنه ها متوسط ​​تا خاکستری متوسط ​​نیستند. برخی موقعیت‌ها روشن‌تر از خاکستری متوسط ​​هستند، مانند منظره برفی. متأسفانه، هنگام مواجهه با برف، دوربین شما فرض می‌کند که رنگ سفید باید خاکستری باشد و بنابراین تنظیماتی را انتخاب می‌کند که تصویر را کم نور می‌کند، مانند عکس سمت چپ:

جبران نوردهی برف

دو صحنه برفی، یکی با جبران نوردهی و دیگری بدون آن. صحنه برفی، اغلب دوربین شما را گیج می‌کند. عکس از سمت چپ با نوردهی معمولی گرفته شده است. عکس از سمت راست پس از اضافه کردن یک توقف جبران نوردهی (یعنی نوردهی بیش از حد) گرفته شده است. مثال دیگر عکاسی در شب است که در آن صحنه‌های تاریک واقعی باید تاریک به نظر برسند. با این حال، دوربین این را تشخیص نمی‌دهد و سعی می‌کند تصویر را روشن‌تر کند، همانطور که در زیر می‌بینید:

جبران نوردهی در عکس یک شهر

در هر دو مثال بالا، می‌توانید مشکلات ذاتی دوربین را ببینید، اما همچنین می‌توانید قدرت جبران نوردهی را مشاهده کنید. از آنجایی که می‌دانستم دوربین صحنه برفی را کم نور می‌کند و صحنه شب را بیش از حد نوردهی می‌کند، به ترتیب یک توقف جبران نوردهی مثبت و منفی را شماره‌گیری کردم و نتیجه نهایی کاملی گرفتم.

بنابراین چه زمانی باید از جبران نوردهی استفاده کنید؟

هر زمان که صحنه شما به طور قابل توجهی روشن‌تر یا تیره‌تر از خاکستری متوسط ​​باشد. انحرافات کوچک از خاکستری متوسط ​​مشکل بزرگی نیست، زیرا می‌توانید مشکلات نوردهی ظریف را در هنگام پس از پردازش برطرف کنید. اما حداقل، باید جبران نوردهی را برای صحنه‌های بسیار تاریک و بسیار روشن اعمال کنید. در غیر این صورت، نوردهی‌های شما نامرغوب به نظر می‌رسند و همیشه نمی‌توانید جزئیات از دست رفته را هنگام ویرایش بازیابی کنید.

دلیل دیگری که ممکن است بخواهید از جبران نوردهی استفاده کنید این است که نوردهی «صحیح» را دوست ندارید. برای مثال، ممکن است بخواهید یک صحنه را تاریک کنید تا کمی حالت یا درام به آن اضافه کنید، یا چیزها را برای داشتن ظاهری سبک و مطبوع روشن کنید. عکاسی یک تلاش هنری بسیار ذهنی است، بنابراین اگر می خواهید عمداً صحنه خود را کم یا بیش از حد در معرض دید قرار دهید، به هر طریقی آن را انجام دهید!

نحوه  استفاده از جبران نوردهی در عکاسی: حالت‌های دوربین

حالت های دوربین عکاسی

جبران نوردهی فقط در برخی از حالت های دوربین قابل استفاده است که شامل موارد زیر می‌شود.

  • حالت برنامه
  • حالت اولویت شاتر
  • و حالت اولویت دیافراگم

هنگامی که دوربین خود را از طریق شماره‌گیری حالت روی یکی از این حالت‌ها تنظیم کردید، می‌توانید جبران نوردهی را فعال کنید. به دنبال دکمه‌ای با نماد +/- بگردید یا دیالر را در پشت دوربین خود بچرخانید. یکی از این موارد احتمالاً به شما امکان می‌دهد با ویژگی جبران نوردهی کار کنید، اما اگر نه، نگاهی سریع به دفترچه راهنمای دوربین خود بیندازید. هنگام استفاده از جبران نوردهی، فقط به یاد داشته باشید که نماد + نشان دهنده افزایش روشنایی است. بنابراین اگر جبران نوردهی مثبت را اضافه کنید، در نهایت عکس روشن‌تری خواهید داشت و نماد – نشان دهنده کاهش روشنایی است. این جبران نوردهی منفی است و باعث می‌شود دوربین شما عکس را تاریک کند.

همچنین می توانید مقادیر متفاوتی از جبران نوردهی را شماره گیری کنید. دوربین‌ها اغلب به شما امکان می‌دهند جبران نوردهی را با افزایش 1/3 توقف تنظیم کنید، بنابراین می‌توانید 1/3، 2/3، 1+ و غیره را به‌طور کلی تا +2 اضافه کنید. شما می‌توانید همین کار را در جهت منفی انجام دهید، با اضافه کردن -1/3، -2/3، -3، به طور کلی تا -2. توجه داشته باشید که تغییر 1/3 استاپ مربوط به یک پله در دیافراگم یا سرعت شاتر است (به عنوان مثال، 1/125s تا 1/160s، یا f/1.4 تا f/1.8)

راهنمای گام به گام استفاده از جبران نوردهی دوربین

گام های تعیین جبران نوردهی

خب حالا شما می‌دانید جبران نوردهی چیست، اما چگونه از آن استفاده می‌کنید؟ در حالی که مشخصات به مدل دوربین شما بستگی دارد، در اینجا یک روش استاندارد گام به گام وجود دارد:

مرحله 1: دوربین خود را روی اولویت دیافراگم، اولویت شاتر یا حالت برنامه تنظیم کنید

اگر در حالت خودکار یا حالت دستی عکس می‌گیرید، نمی‌توانید از جبران نوردهی استفاده کنید. (در حالت خودکار، دوربین شما نوردهی را انتخاب می‌کند و در حالت دستی، به جبران نوردهی نیازی ندارید زیرا کنترل کاملی بر همه متغیرهای نوردهی دارید.) بنابراین باید شماره گیر حالت خود را روی اولویت دیافراگم، اولویت شاتر یا برنامه تنظیم کنید. اولویت دیافراگم محبوب‌ترین حالت از این سه حالت است که به شما امکان می دهد دیافراگم لنز و ISO را تنظیم کنید در حالی که دوربین به طور خودکار سرعت شاتر را برای نوردهی خوب محاسبه می‌کند.

اما حالت اولویت شاتر که به شما امکان می‌دهد سرعت شاتر و ISO را تنظیم کنید (در حالی که دوربین دیافراگم را تنظیم می کند) نیز مفید است. توصیه می‌کنم حالت نورسنجی دوربین خود را روی اندازه‌گیری ارزیابی (ماتریسی) تنظیم کنید. این به دوربین شما می‌گوید که کل صحنه را تا حد امکان هوشمندانه تجزیه و تحلیل کند (در حالی که سایر حالت‌های اندازه‌گیری، مانند نورسنجی نقطه‌ای، ممکن است روند نوردهی شما را به هم بزند).

مرحله 2: صحنه را ارزیابی کنید و هرگونه جبران نوردهی لازم را تعیین کنید

تصویر تنظیمات دوربین

سخت ترین بخش تنظیم جبران نوردهی، تعیین میزان جبران برای استفاده است. برای صحنه‌های بسیار تاریک و بسیار روشن، می‌توانید با خیال راحت یک یا دو توقف جبران نوردهی را در جهت مربوطه اضافه کنید (به یاد داشته باشید: باید صحنه‌های تاریک را کم نور کنید و صحنه‌های روشن را بیش از حد نوردهی کنید!). اما اگر با صحنه‌ای مواجه هستید که دارای تناژهای زیادی است، می‌توانید کمی آزمایش کنید. مقداری جبران نوردهی را شماره‌گیری کنید، یک عکس بگیرید، سپس تصویر را روی LCD مرور کنید. (در دوربین‌های بدون آینه با EVF، می‌توانید قبل از فشار دادن دکمه شاتر، فقط به منظره یاب نگاه کنید!) همچنین می‌توانید هیستوگرام دوربین را بررسی کنید.

از خود بپرسید: آیا نتیجه خوب به نظر می‌رسد؟ یا خیلی تاریک است (نیاز به جبران نوردهی مثبت) یا خیلی روشن (نیاز به جبران نوردهی منفی)؟ بر اساس ارزیابی خود، می‌توانید تغییراتی در مقدار جبران نوردهی ایجاد کنید، سپس دوباره شروع کنید. در واقع، زمانی که تازه کار را با جبران نوردهی شروع می‌کنید، باید عکس‌های آزمایشی و تنظیمات زیادی انجام دهید. با گذشت زمان، سریع‌تر می‌شوید، اما در آغاز، همه چیز در مورد یادگیری است!

مرحله 3: دکمه +/- دوربین خود را پیدا کنید و جبران نوردهی لازم را شماره گیری کنید

دکمه جبران نوردهی در دوربین عکاسی

اکثر دوربین‌ها دارای یک دکمه +/- هستند که به طور خاص برای جبران نوردهی طراحی شده است. بنابراین دکمه را پیدا کنید و آن را فشار دهید. همانطور که این کار را انجام می‌دهید، دیال اصلی دوربین خود را به راست یا چپ بچرخانید، که باعث کاهش یا افزایش مقدار جبران نوردهی می شود. با هر تغییر دیالر، تنظیمات نوردهی معمولاً یک سوم توقف تغییر می‌کند.

توجه داشته باشید که تقریباً همه دوربین‌های بدون آینه و دوربین‌های DSLR دارای نوعی جبران نوردهی هستند، بنابراین اگر نمی‌توانید دکمه را پیدا کنید، وحشت نکنید. برخی از دوربین ها دارای شماره‌گیری دوم هستند، مانند این، که تنظیمات جبران نوردهی را تنظیم می کند: دیالر برخی از دوربین‌ها که امکان جبران نوردهی را فراهم می‌کند. دیالر یا چرخ جبران نوردهی به شما امکان می‌دهد به سرعت مقادیر نوردهی را در لحظه تغییر دهید.

مرحله 4: ثبت عکس و مرور

هنگامی که جبران نوردهی مورد نظر خود را انتخاب کردید، ادامه دهید و یک عکس بگیرید. سپس بلافاصله آن را روی LCD خود مرور کنید (و هیستوگرام خود را نیز بررسی کنید). اگر تصویر به خوبی نوردهی شود، فوق‌العاده است، و تا زمانی که نور تغییر نمی‌کند، می‌توانید به گرفتن عکس از صحنه با همان تنظیم ادامه دهید. با این حال، اگر تصویر نامناسب است، باید تنظیمات را انجام دهید و دوباره امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که پس از گرفتن عکس، دوربین شما مقدار جبران نوردهی شما را حفظ خواهد کردُ بنابراین پس از رفتن به صحنه جدید، مطمئن شوید که جبران نوردهی خود را مجددا تنظیم می‌کنید !

منبع:shotkit.com

عضو
پیام از
guest
2 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
عبدالحسین حافظی
عبدالحسین حافظی
1 سال گذشته

سلام، از اطلاعات مفید و مختصر شما سپاسگزارم.

شوت‌شات
ادمین
شوت‌شات
1 سال گذشته

سلام و وقت بخیر
سپاس که خواندید…