حالت های دوربین عکاسی و نحوه استفاده از آن‌ها

درک حالت های دوربین دیجیتال برای گرفتن بهترین تصاویر ممکن ضروری است. با استفاده از حالت‌های مختلف دوربین، می‌توانید با توجه به صحنه و مهارت‌های عکاسی خود بهترین تنظیمات را برای دوربین خود انتخاب کنید. در این مطلب قرار است به آموزش عکاسی با مدهای دوربین بپردازیم و به شما نشان دهیم که هر یک از این حالت‌ها چیستند و چطور می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر به دنبال ارتقا مهارت های عکاسی و صرفه جویی در زمان هستید، این مطلب برای شماست.

حالت های دوربین چیست؟

حالت های دوربین عکاسی

به بیان ساده، حالت‌های دوربین دیجیتال را می‌توان به عنوان کنترل‌های دوربین تعریف کرد که عکاسان باید قبل از عکاسی از یک سوژه انتخاب کنند. حالت های دوربین بر تنظیمات اصلی مثل دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو تأثیر می‌گذارند و به عکاسان کمک می‌کنند تا بهترین نوردهی را در یک تصویر داشته باشند. حالت‌های دوربین دیجیتال یا «حالت‌های عکاسی» را می‌توان با استفاده از نمادهای حالت دوربین مختلف که روی صفحه یا چرخ دوربین یافت می‌شود تغییر داد. اکثر دوربین های دیجیتال این ها را در بالای بدنه دوربین دارند.  حالت‌های اصلی با نام‌های Camera Modes PASM یا حالت‌های عکاسی P.A.S.M نیز شناخته می‌شوند. با توجه به نمادهای دوربین دیجیتال برخی از آن‌ها حالت‌های خودکار یا نیمه خودکار (معروف به حالت‌های اولویت دوربین) هستند، در حالی که برخی دیگر کاملاً دستی هستند. به طور خلاصه، حالت های اصلی دوربین دیجیتال در عکاسی عبارتند از:

  • حالت دوربین دستی (M) : شما تمام تنظیمات اصلی داخل دوربین را انتخاب می‌کنید.
  • حالت اولویت شاتر (Tv/S) : شما سرعت شاتر را انتخاب می‌کنید و دوربین دیافراگم را تنظیم می‌کند.
  • حالت اولویت دیافراگم (Av/A) : دیافراگم را انتخاب می‌کنید و دوربین سرعت شاتر را تنظیم می‌کند.
  • حالت برنامه (p) : دوربین به طور خودکار سرعت شاتر و دیافراگم را انتخاب می‌کند.

حالت دستی (M)

حالت دستی در دوربین یا مد دوربین M یک حالت عکاسی پیشرفته است که با استفاده از آن کنترل کاملی بر دوربین خود خواهید داشت، بنابراین می‌توانید بهترین تنظیمات نوردهی را با توجه به شرایط نور و سوژه خود انتخاب کنید. تنها راهنمای شما، نورسنجی دوربین خواهد بود که مقدار نوردهی را با توجه به حالت اندازه گیری و تنظیمات اصلی مورد استفاده، به شما می‌گوید. اگرچه عکاسی در حالت دستی به خصوص برای مبتدیان می‌تواند دلهره آور باشد، اما بهترین حالت دوربین برای ثبت صحنه دقیقاً مطالبق با خواسته شما خواهد بود. اگر می‌خواهید عکاسی خود را به سطح بالاتری ببرید، این حالت دوربینی است که باید بر آن مسلط شوید.

حالت دستی در دوربین

حالت دستی به شما امکان می دهد کنترل کاملی بر تنظیمات دوربین و نوردهی داشته باشید با این وجود بسیاری از عکاسان در نهایت یکی از حالت‌های اولویت را برای اکثر کارهای خود انتخاب می‌کنند تا در وقت صرفه‌جویی کنند. همه عکاسان حرفه‌ای باید با حالت دستی آشنا باشند، زیرا کنترل کامل بر مثلث نوردهی به آنها اجازه می‌دهد در موقعیت‌های نوری دشوارتر کار کنند. تجربه استفاده از کنترل‌های دستی دوربین نیز به دانش عکاس در مورد نحوه عملکرد دوربین‌ها برای نمایش یک تصویر کمک می‌کند.

حالت اولویت شاتر ( مد دوربین TV/S )

حالت اولویت شاتر یا مد دوربین TV/S  یکی از حالت های اولویت دوربین است و یک حالت دوربین نیمه اتوماتیک محسوب می‌شود. با استفاده از تنظیمات Tv یا S روی دوربین، سرعت شاتر را تنظیم می‌کنید و دوربین دیافراگم را با توجه به نور موجود تنظیم می‌کند تا هیستوگرام خوبی داشته باشد. اگر سرعت شاتر سریع را تنظیم کنید، دوربین شما یک دیافراگم باز را انتخاب می‌کند، در حالی که هرچه سرعت شاتر کمتر باشد، دیافراگم انتخاب شده باریک‌تر خواهد بود. این حالت اولویت دوربین معمولاً در موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که می‌دانید برای ثابت کردن حرکت سوژه یا گرفتن حرکت به سرعت شاتر خاصی نیاز دارید. به همین دلیل، این بهترین حالت دوربین برای ورزش است.

حالت اولویت شاتر در دوربین

با این حال، در حالت اولویت شاتر محدودیت هایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر سرعت شاتر بسیار بالایی را تنظیم کنید و نور کافی در دسترس نباشد، دوربین شما نمی‌تواند تصاویر خوبی ثبت کند و مجبور می‌شود تا ایزو را بیش از حد افزایش دهد و این موضوع سبب بروز نویز در تصاویر خواهد شد.  این حالت عکاسی در همه دوربین‌ها موجود است، اما برخی از سازندگان از نامگذاری متفاوتی استفاده می‌کنند.

کانن: مد دوربین Tv

نیکون و سونی: مد دوربین S

حالت اولویت دیافراگم ( مد دوربین AV/A)

اولویت دیافراگم یکی دیگر از حالت های دوربین است که یک حالت نیمه اتوماتیک در نظر گرفته می‌شود. وقتی مد دوربین Av یا A را انتخاب می‌کنید، دیافراگم توسط شما انتخاب می‌شود و دوربین به‌طور خودکار سرعت شاتر را برای مطابقت با نوردهی متعادل تنظیم می‌کند. اگر از دیافراگم باز استفاده می‌کنید، دوربین شما سرعت شاتر بالاتری را انتخاب می‌کند، در حالی که اگر از دیافراگم باریک استفاده می‌کنید، دوربین شما سرعت شاتر کمتری را تنظیم می‌کند. این حالت اولویت دوربین به شما امکان می‌دهد کنترل کاملی بر عمق میدان تصویر خود داشته باشید، چیزی که در ظاهر نهایی عکس شما بسیار مهم است.

حالت اولویت دیافراگم

بر خلاف حالت اولویت شاتر، حالت اولویت دیافراگم معمولاً نتایج بهتری ارائه می‌دهد، زیرا دوربین به سختی محدودیتی برای تنظیم بهترین سرعت شاتر دارد. به همین دلیل است که این یکی از محبوب‌ترین حالت های دوربین در عکاسی و حالت شماره گیری است که به طور گسترده توسط عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌شود. با این وجود اگر از حیواناتی که بسیار سریع حرکت می‌کنند، مانند پرندگان در حال پرواز یا در شرایط کم نور، عکس می‌گیرید، ممکن است با استفاده از این حالت دوربین، تصاویری تار دریافت کنید. در آن صورت، باید به جای آن از حالت اولویت شاتر برای تنظیم سرعت شاتر صحیح و ثابت کردن حرکت حیوان استفاده کنید. این حالت عکاسی نیز در تمامی دوربین‌ها موجود است و نام گذاری نیز به سازنده بستگی دارد. حالت دوربین Canon Av Camera و حالت دوربین Nikon A محبوب‌ترین هستند.

اولویت دیافراگم در نامگذاری دوربین:

کانن : مد دوربین Av

نیکون و سونی: مد دوربین A

حالت برنامه یا program (P)

حالت برنامه دوربین یا حالت دوربین P یکی از حالت‌ های اصلی دوربین است و به عنوان یک حالت خودکار در دوربین در نظر گرفته می‌شود. در این حالت، دوربین شما دیافراگم و سرعت شاتر را با توجه به نور صحنه تنظیم می‌کند تا مقدار نوردهی برابر با صفر بدست آید. این حالت شماره گیری دوربین تنظیمات اصلی مثلث نوردهی را در دوربین شما کنترل می‌کند، اما تنظیمات دیگری مانند حالت نورسنجی، تعادل رنگ سفید، منطقه فوکوس و غیره را کنترل نمی‌کند.

حالت برنامه در دوربین عکاسی

حالت برنامه دوربین یک حالت عکاسی خوب برای مبتدیان و برای موقعیت های چالش برانگیز است، با این حال، به طور کلی این حالت توصیه نمی‌شود زیرا شما هیچ راهی برای تصمیم‌گیری در مورد برخی از جنبه‌های مهم تصویر مانند عمق میدان، حرکت و غیره ندارید. حالت برنامه دوربین در همه دوربین های سطح اولیه و پیشرفته موجود است و همه سازندگان از نماد یکسان (p) روی چرخ دوربین استفاده می کنند.

از حالت های دوربین بهره ببرید!

برخی افراد استفاده از حالت های دوربین از پیش تعیین شده را آماتوری می‌دانند، در حالی که در واقع ممکن است مواقعی پیش بیاید که عجله داشته باشیم و نتوانیم همه چیز را به صورت دستی تنظیم کنیم. از طرفی به دلیل پیشرفت فناوری، برخی از دوربین‌های سطح بالا می‌توانند تنظیمات را با توجه به شرایط صحنه به صورت بهنیه انتخاب کنند، حتی بهتر از عکاسان حرفه‌ای! به یاد داشته باشید که استفاده از این حالت‌ها به شما در مورد عکاسی و تنظیمات ایده آل برای شرایط مختلف آموزش می‌دهد. مثل همیشه دوربین خود را بردارید، مدهای مختلف دوربین را امتحان کنید و نتایج را بررسی نمایید، همیشه جایی برای بهتر شدن وجود دارد.

سوالات متدوال حالت های دوربین

منبع: exposureguide.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات