حالت بالب در عکاسی چیست و چه کاربردی دارد؟

حالت بالب در عکاسی چیست؟ حالت Bulb که در اکثر دوربین‌های بدون آینه و DSLR وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا شاتر دوربین را تا هر زمانی که دوست دارید باز نگه دارید. این حالت به شما کمک می‌کند تا عکس‌هایی خلاقانه با هر سرعت شاتری که دوست دارید، ثبت کنید. اما عکاسی با حالت بالب دوربین به کمی تمرین و تسلط به اصول آن نیاز دارد، چیزی که در این مقاله از سری مقالات آموزش عکاسی قرار است به آن بپردازیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

حالت بالب در دوربین شما چیست؟

حالت بالب در عکاسی

حالت بالب در عکاسی به سادگی یکی از حالت‌های سرعت شاتر است که می‌توانید آن را در حالت دستی در دوربین خود انتخاب کنید. این اجازه می‌دهد تا شاتر دوربین را تا هر اندازه که دوست دارید باز نگه دارید؛ یک ثانیه، یک دقیقه، 18 دقیقه و … . نکته کلیدی در حالت بالب این است که شاتر دوربین شما تا زمانی که دکمه شاتر را فشار بدهید باز می‌ماند. محدودیت نوردهی لامپ شما به دوربین بستگی دارد، گاهی 30 دقیقه، گاهی تا زمانی که دوست دارید و یا تا زمانی که باتری دوربین تمام شود.

مزیت حالت Bulb Mode این است که به شما امکان می‌دهد شاتر را تا زمانی که می‌خواهید باز نگه دارید. در این حالت زمان ثبت عکس توسط شما تعیین می‌شود، به این معنی که این کاملاً تصمیم شماست که از سرعت شاتر سریع، آهسته یا بسیار آهسته استفاده کنید. با استفاده از حالت حباب، می‌توانید شاتر خود را برای یک، پنج، 10 دقیقه یا حتی بیشتر باز بگذارید. تنها محدودیت باتری دوربین و میزان صبر شماست که درها را برای فرصت های عکاسی شگفت انگیز باز می‌کند.

پیدا کردن حالت بالب در دوربین عکاسی

اولین قدم در استفاده از حالت Bulb ، نحوه دسترسی به آن در دوربین است، به خصوص اگر حتی نمی‌دانستید که وجود دارد و هرگز سعی نکرده‌اید به دنبال آن بگردید. از آنجایی که حالت بابل شامل کنترل شاتر است، ممکن است فکر کنید که ابتدا باید دوربین خود را در حالت اولویت شاتر قرار دهید، اما معمولاً اینطور نیست. برای اکثر دوربین ها، در واقع باید از حالت دستی استفاده کنید و سپس سرعت شاتر خود را تا حد امکان پایین تنظیم کنید. دوربین خود را روی حالت دستی قرار دهید و سرعت شاتر را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید. معمولاً بعد از علامت 30 ثانیه، دوربین شما حرف “B” را به عنوان سرعت شاتر شما نشان می‌دهد. این حالت بالب در دوربین عکاسی شماست!

همه دوربین‌ها حالت بالب ندارند، اما اکثر دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه این حالت را دارند که تقریباً همه دوربین‌های DSLR نیکون، کانن، سونی، فوجی، المپوس و پنتاکس یا بدون آینه موجود در بازار را شامل می‌شود. در برخی از دوربین های کانن، روی دکمه حالت B قرار دارد، برخی از دوربین‌ها نیز ممکن است علامت bulb را به جای B نشان دهند. اگر از دوربین نیکون استفاده می‌کنید و هنوز نتوانسته اید این حالت را در دوربین خود پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزش عکاسی با دوربین نیکون را مشاهده نمایید.

درک حالت لامپ در عکاسی

عکاسی از منظره با حالت B

هنگامی که دوربین شما در حالت B قرار می‌گیرد، چند چیز، کمی خراب می‌شود و ممکن است فکر کنید دوربین شما خراب است. قبل از اینکه آن را برای سرویس بفرستید، فقط بدانید که همه چیز خوب است … اما متفاوت است. فوراً متوجه خواهید شد که نورسنج دوربین شما دیگر کار نمی‌کند و هیچ نشانه‌ای از تنظیمات نوردهی که باید برای دریافت یک تصویر با نوردهی مناسب استفاده کنید وجود ندارد. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که دوربین شما نمی‌داند چه مدت می‌خواهید شاتر خود را باز بگذارید، و بدون این اطلاعات، نمی‌داند که آیا تصویر نهایی نوردهی مناسبی را انتخاب کرده‌است یا خیر. بهترین راه برای فهمیدن اینکه از کدام تنظیمات استفاده کنید این است که به سادگی شروع به آزمایش کنید. هرچه بیشتر از حالت Bulb Mode استفاده کنید، متوجه خواهید شد که چه تنظیماتی مانند دیافراگم و ایزو دوربین ممکن است با توجه به صحنه‌ای که در حال عکاسی هستید مناسب باشند. با این حال، چند نکته کلی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که در قسمت بعدی به آنها خواهم پرداخت.

تنظیمات مورد نیاز برای عکاسی با حالت بالب

ثابت نگه داشتن دوربین با یک سه پایه خوب بسیار مهم است. شما معمولاً با نوردهی های بسیار طولانی سروکار دارید، و حتی لرزش انگشت شما با فشار دادن دکمه شاتر می‌تواند بر روی تصویر حاصل تأثیر بگذارد. بنابراین هرچه سه پایه شما محکم‌تر باشد، تصاویر شما بهتر می‌شوند. یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در حالت B، ریموت شاتر است که به شما امکان می‌دهد بدون دست زدن به دوربین، شاتر را فعال کنید. در نهایت، سعی کنید از دیافراگم دوربین کوچک f/8 یا f/11 و تنظیم ISO پایین مانند 100 یا 200 استفاده کنید زیرا سرعت شاتر متغیر اصلی در حالت بالب است. این یک الزام نیست، اما بسته به سوژه شما ممکن است به دیافراگم بازتر یا ایزوی بالاتر نیاز داشته باشید، به خصوص اگر می‌خواهید از ستاره‌ها عکس بگیرید یا از دنباله ستاره‌ها یا سایر پدیده های نجومی عکاسی کنید.

زمان استفاده از حالت  Bulb Mode

عکاسی از شهر بازی با حالت بالب

اکنون زمان آزمایش و لذت بردن از حالت بالب در عکاسی فرا رسیده است. هر کس به روشی متفاوت از آن استفاده خواهد کرد، اما در اینجا چند ایده برای شروع شما وجود دارد که اگر به مباحث آموزش عکاسی مقدماتی آشنا باشید می‌توانید عکس‌هایی زیبا خلق کنید.

  • دفعه بعد که یک طوفان رعد و برق به راه افتاد، از حالت Bulb Mode برای ثبت صاعقه استفاده کنید. هر چه مدت زمان بیشتری شاتر را باز بگذارید، ممکن است بتوانید رعد و برق های بیشتری را ثبت کنید.
  • نقاشی با نور را امتحان کنید و با استفاده از انواع مختلف نور شکل هایی جذاب خلق کنید که بینندگان را ذوق زده می‌کند.
  • سه پایه خود را در کنار جاده قرار دهید و با عبور ترافیک در شب از مسیرهای نورانی عکس بگیرید.
  • برای تنوع در مسیرهای نور، دوستتان را با چرخیدن آتش سرگرم کنید. توجه داشته باشید که ایمنی باید همیشه در این مواقع حرف اول را بزند، بنابراین مطمئن شوید که خود، وسایلتان و محیط اطرافتان را از آسیب در امان نگه دارید. بهترین مکان ساحلی است که هیچ کس در آن اطراف نباشد.
  • شما به آتش بازی نیز نیاز ندارید و می توانید با منابع مختلف نور از چراغ قوه گرفته تا جرقه زنی و میله های درخشنده به نتایج عالی برسید.

سخن آخر شوت شات

این آموزش فقط یک راهنما برای عکاسی با حالت بالب دوربین بود و بهترین راه برای یادگیری این است که خودتان آن را امتحان کنید. اگر نکات خاصی برای استفاده از حالت Bulb Mode دارید که فکر می‌کنید دیگران از آن لذت خواهند برد، یا ایده‌هایی برای امتحان کردن که در اینجا ذکر نکردم، لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم این مقاله در مورد حالت Bulb مفید بوده باشد، به خصوص اگر به تازگی عکاسی با نوردهی طولانی را شروع کرده‌اید. جهان با نوردهی‌های چند دقیقه‌ای کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد.

منبع: petapixel.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات