حالت اولویت دیافراگم چیست و در چه مواقعی باید با آن عکاسی کنید؟

حالت اولویت دیافراگم چیست؟ و چگونه می توانید از آن برای گرفتن تصاویر هنری با نوردهی خوب استفاده کنید؟ آیا فکر می‌کنید که فقط باید در حالت دستی عکاسی کنید؟ اگر بله، باید این مقاله را بخوانید. هر حالتی در دوربین به دلایلی وجود دارد و عکاسان می‌توانند از این حالت‌ها بهره ببرند و با استفاده از حالت عکسبرداری مناسب برای هر سناریو، به طور موثر کار کنند. در این مقاله از آموزش عکاسی به این خواهیم پرداخت که چرا اولویت دیافراگم بهترین حالت عکاسی برای بسیاری از سناریوها است.

حالت اولویت دیافراگم در عکاسی چیست؟

حالت اولویت دیافراگم در دوربین عکاسی

حالت اولویت دیافراگم، که اغلب به صورت حالت (A)یا (Av) نشان داده می‌شود، به عکاس امکان کنترل دیافراگم و ایزو را می‌دهد، در حالی که دوربین وظیفه انتخاب سرعت شاتر مناسب را به عهده خواهد داشت. به عبارت دیگر، می‌توانید دیافراگم و ISO ایده‌آل خود را بر اساس دغدغه‌های هنری و کیفیت تصویر مد نظرتان تعیین کنید و سپس دوربین شما سرعت شاتری را انتخاب می‌کند که تصویری با نوردهی خوب و با جزئیات ارئه می‌دهد.

اولویت دیافراگم یک حالت دوربین نیمه خودکار استف بنابراین کنترل کامل روی متغیرهای دوربین را ارائه نمی دهد، اما به شما امکان تغییر تنظیمات کلیدی مانند ایزو و دیافراگم در عکاسی را می‌دهد و  برای ارائه انعطاف پذیری و سرعت طراحی شده است. به این ترتیب، در حالی که دوربین نوردهی را بهینه می‌کند، می توانید روی ترکیب‌بندی و فوکوس، تمرکز کنید.

اولویت دیافراگم حالت عکسبرداری در دوربین های DSLR، بدون آینه و برخی دوربین های کامپکت موجود است. حالت اولویت دیافراگم در اکثر دوربین‌ها مانند دوربین‌های نیکون، فوجی فیلم، سونی، پاناسونیک، پنتاکس، Olympus با حرف A مشخص می‌شود در حالی که دوربین‌های کانن آن‌ها را با حروف Av نشان می‌دهند.

تفاوت بین حالت اولویت دیافراگم و حالت دستی

بسیاری از عکاسان از حالت دستی برای کنترل کامل تنظیمات دوربین خود استفاده می‌کنند. این چیزی است که باید با یادگیری بیشتر در مورد عکاسی با آن آشنا شوید. اما این حالتی نیست که باید همیشه از آن استفاده کنید. داشتن کنترل کامل بر تنظیمات می‌تواند زمان بر باشد همچنین شما باید از جبران نوردهی، ایزو، سرعت شاتر و … آگاه باشید.

وقتی به حالت اولویت دیافراگم می‌روید، به دوربین اجازه خواهید داد تا قسمتی از کار را به عهده بگیرد. تنها  کاری که باید انجام دهید این است که دیافراگم را انتخاب کنید، همچنین می‌توانید ISO خود را به صورت دستی تغییر دهید، اما این الزامی نیست. دوربین شما به طور خودکار تصمیم می‌گیرد که چه سرعت شاتری برای یک موقعیت خاص مناسب است.

برای کنترل بیشتر از حالت خودکار اجتناب کنید

تصویر یک دوربین عکاسی

وقتی از حالت خودکار استفاده می‌کنید، به دوربین اجازه می‌دهید همه کارها را برای شما انجام دهد. مهم نیست کجا هستید، دوربین شما سعی می‌کند بهترین تنظیمات را برای گرفتن عکس‌های زیبا برای شما پیدا کند. نقطه ضعف استفاده از حالت خودکار این است که هیچ کنترلی بر روی تصاویر خود به شما نمی‌دهد.  این یک راه عالی برای گرفتن عکس های مناسب در هر شرایط نوری است. اما این بهترین گزینه برای عکاسانی نیست که می‌خواهند حداقل بر تنظیمات خود کنترل داشته باشند. دیافراگم چیزی است که بسیاری از عکاسان می‌خواهند کنترل کاملی بر روی آن داشته باشند. برخی از افراد می‌خواهند پس‌زمینه‌هایشان مقدار مشخصی تاری داشته باشد یا می‌خواهند تا آنجا که ممکن است جزئیات را ثبت کنند، اگر در این دسته از عکاسان قرار دارید، حالت اولویت دیافراگم برای شما مناسب است.

نحوه استفاده از حالت اولویت دیافراگم

خب تا به اینجای مطلب فهمیدید که حالت اولویت دیافراگم چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. اما بیایید ببینیم چطور می‌توان از این حالت برای عکاسی استفاده کرد. شاید در نگاه اول اسم آن خیلی تخصصی به نظر برسد اما واقعا ساده است و تنها در چند قدم می‌توانید در این حالت عکاسی کنید.

1. به حالت اولویت دیافراگم بروید

تنظیمات اولویت دیافراگم در دوربین های کانن و نیکون

دوربین‌های مختلف دکمه‌های متفاوتی برای حالت اولویت دیافراگم دارند. به دنبال نمادی باشید که این حالت را نشان دهد. باید چیزی شبیه A یا Av باشد. در Canon 5D Mark II، فقط باید کلید حالت را بچرخانید. دوربین شما باید ویژگی مشابهی داشته باشد. اگر از دوربین کانن یا نیکون استفاده می‌کنید اما با تنظیمات آن آشنا نیستید می‌توانید دوره آموزش عکاسی با دوربین کانن و یا نیکون را مشاهده نمایید.

2. بین ISO دستی یا خودکار را انتخاب کنید

تنظیمات مروبط به ایزو

این مرحله مهم می‌تواند در زمان ویرایش شما بسیار صرفه جویی کند. اگر در فضای باز که خیلی روشن نیست و یا اگر در داخل خانه عکاسی می‌کنید، ممکن است بخواهید از ISO دستی استفاده کنید تا از بروز نویز در تصاویر جلوگیری کنید. ایزو در عکاسی می‌تواند به شما در جبران نوردهی با سرعت شاتر سریع یا دیافراگم کوچک کمک کند، با این حال ایزو بیش از حد ممکن است تصاویر شما را نویز دار جلوه دهد. حذف نویز در یک برنامه ویرایش امکان پذیر است، اما اگر صدها تصویر داشته باشید ممکن است مدت‌ها طول بکشد.اگر زمان بیشتری در دست دارید، ایزو را به صورت دستی انتخاب کنید. ISO خودکار برای آزمایش عالی است، اما اگر دید خاصی در ذهن دارید، ممکن است بهترین دوست شما نباشد.

3. مقدار دیافراگم خود را تغییر دهید

تنظیمات اولویت دیافراگم

حالت اولویت دیافراگم تغییر تنظیمات دیافراگم را بسیار آسان می‌کند. در Canon 5D Mark II، تنها کاری که باید انجام دهید این است که چرخ دنده کوچک را درست بالای دکمه ISO بچرخانید. متوجه خواهید شد که با تغییر دیافراگم، دوربین شما سرعت شاتر را تغییر می‌دهد. همچنین هنگامی که نور تغییر می‌کند سرعت شاتر را به طور خودکار تغییر می‌دهد.

4. روی سوژه خود تمرکز کنید و چند عکس آزمایشی بگیرید

لازم نیست در این مرحله بیش از حد فکر کنید. فقط یک سوژه را انتخاب کنید و چند عکس آزمایشی بگیرید. بهتر است از دیافراگام‌های بزرگ‌تر استفاده کنید تا ایزو کم و سرعت شاتر زیاد توسط دوربین انتخاب شود. اما همیشه انتخاب دیافراگم باز ممکن است کارساز نباشد به همین دلیل می‌توان گفت واقعاً قانون خاصی برای آن وجود ندارد. دیافراگم انتخابی شما به سوژه و سبک عکاسی شما بستگی دارد.

صفحه نمایش یک دوربین عکاسی

5. دیافراگم‌های مختلف را آزمایش کنید

حتی اگر نتایج خود را دوست دارید، با دیافراگم‌های مختلف آزمایش کنید، شاید گزینه بهتری پیدا کنید. اگر نه، حداقل متوجه خواهید شد که ترجیح می‌دهید از چه مقادیر دیافراگم دوری کنید. این امر به ویژه برای عکاسان مبتدی بسیار مهم است. هرچه دیافراگم‌های بیشتری را آزمایش کنید، تنوع تصاویر بیشتری در نمونه کار خود خواهید داشت.

سخن آخر

استفاده از حالت اولویت دیافراگم می تواند به شما کمک کند بدون استرس، عکس های بهتری بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دیافراگم ( و ایزو را اگر دوست دارید) خود را تنظیم کنید. دوربین شما سرعت‌های شاتر متفاوتی را برای شما انتخاب می‌کند تا به بهترین نوردهی دست یابید. این حالت برای مبتدیان، عکاسان پرتره و عکاسان منظره عالی است. اگر می‌خواهید بدون نگرانی در مورد سرعت شاتر همیشه به عمق میدان ثابتی برسید، ایده آل است.

سوالات متداول در مورد اولویت دیافراگم

منبع: lightstalking.com

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات