از نقره و نور

از نقره و نور
از نقره و نور، جستارهایی در تاریخ عکاسی ایران نویسنده: محمدرضا طهماسب‌پور ناشر: تاریخ ایران نوبت چاپ: اول، 1389 در ارائه مقاله‌های این کتاب تلاش بر این بوده است تا ضمن حفظ نقش محوری تاریخ عکاسی ایران؛ در هر کدام از منظری جداگانه به موضوع‌های گوناگون پرداخته شود. در مقاله‌ی فیلسوف و عکاس، پدیده‌ی عکاسی […]
  1. نویسنده : محمدرضا طهماسب‌پور
  2. نوبت چاپ :
  3. ناشر:
  4. تعداد صفحات

از نقره و نور، جستارهایی در تاریخ عکاسی ایران

نویسنده: محمدرضا طهماسب‌پور

ناشر: تاریخ ایران

نوبت چاپ: اول، 1389

در ارائه مقاله‌های این کتاب تلاش بر این بوده است تا ضمن حفظ نقش محوری تاریخ عکاسی ایران؛ در هر کدام از منظری جداگانه به موضوع‌های گوناگون پرداخته شود. در مقاله‌ی فیلسوف و عکاس، پدیده‌ی عکاسی برای نخستین بار از منظر نظریات فلسفی یک فیلسوف و اندیشمند ایرانی قرن نوزدهم مورد بررسی قرار گرفته است و نشان از پیشینه‌ی فکری و طرح مباحث نظری درباره‌ی عکاسی در سرآغاز پیدایش این پدیده در ایران دارد.

زمانه؛ زندگی و آثار آقارضا عکاسباشی، گذری است بر دوران زندگی و کارنامه‌ی هنری نخستین عکاس حرفه‌ای ایران.

در مقاله‎ی کارکردهای سیاسی-اجتماعی عکاسی در دوران مشروطه، به نقش محوری عکس و عکاسی در شکل‌گیری برخی جریان‌های اصلی دوران مشروطه و برخی تاثیرات عکاسی بر این رویداد بزرگ پرداخته شده است.

در گفتار عکاسی خلاق در سرآغاز تاریخ عکاسی ایران، رویکردهای خلاق و نو در آفرینش آثاری دیگرگونه در سال‌های آغازین پیدایش عکاسی توسط عکاسان ایرانی دوران قاجار مورد بررسی قرار گرفته است.

در مجموعه آلبوم‌ها و عکس‌های سر، جی. د. تولوزان در دانشگاه آکسفورد، به شرح و بررسی چندین آلبوم عکس از دوران قاجار که توسط دکتر طولوزان پزشک ناصرالدین شاه گردآوری شده پرداخته شده است.

در گفتار پایانی کتاب نیز، روند شکل‌گیری زمینه‌های تصویری هویت فردی در تاریخ عکاسی ایران بر پایه‌ی بررسی عکس‌های برجای مانده از دوران قاجار، ترتیب تاریخی تحلیل زمینه‌های شکل‌گیری این‌گونه عکس‌ها در بستری تاریخی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات