ظهور فیلم رنگی در خانه

  • مدرس : صدرا باقری
  • مدت : 32 دقیقه
  • تعداد هنرجو : 382

دوره آموزشی ظهور فیلم آنالوگ رنگی

کار کردن با دوربین آنالوگ علاوه بر کلی مزیت خاصی که برای عکاسی و خود شما داره، یه حس فوق‌العاده لذت بخشی داره. خصوصاً وقتی که شما خودتون کارتونو ظاهر کنید. لذت وصف‌ناپذیر لحظه‌ای که فیلم ظاهر شده رو از داخل تانک می‌کشین بیرونو خودتون باید تجربه کنید فقط!

اما ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که «تاریکخانه(لابراتوار) برای عکاسی آماتور چه فایده‌ای دارد؟»

هادی شفائیه در کتاب فن و هنر عکاسی اینگونه به این سوال پاسخ داده است:

از لحظه‌ای که عکاس آماتوری می‌خواهد عکس را به عنوان وسیله‌ی آفرینش و بیان شخصی به خدمت بگیرد، مجبور است که کارهای تاریکخانه را خود انجام دهد…اگر تحقق دقیق تصویری که در نظر دارید امکان‌پذیر نباشد، شناختن و به کار بستن خواص فیلم، انتخاب و استفاده از محلول ظهور ممتاز، در نظر گرفتن کادربندی جالب، تعادل و توازن رنگ‌ها و ارزش‌های تصویر به چه دردی خواهد خورد؟ کاملاً طبیعی است، کسی که در گرفتن عکس چیره‌دست باشد کارهای تاریکخانه را نیز به خوبی خواهد توانست انجام دهد. این دو فعالیت مکمل یک‌دیگرند زیرا همه‌ی اوقات فراغت را نمی‌توان به گرفتن عکس اختصاص داد؛ ساعتی از آن به طرزی مفید و خوشایند می‌تواند صرف کارهای تاریکخانه‌ای بشود.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که انجام کارهای تاریکخانه، از طرفی موجب صرفه‌جویی‌های قابل توجهی خواهد بود و از طرف دیگر، ساختن و پرداختن کامل تصویر را ممکن خواهد ساخت. برای ظهور فیلم و چاپ و آگراندیسمان عکس به داشتن یک لابراتوار عریض و طویل نیازی نیست. کافی است محلی باشد که از نفوذ نور به آن بتوان جلوگیری کرد.

مدرس دوره

صدرا باقری که مدرک کارشناسی ارشدشو در رشته‌ی عکاسی از دانشگاه هنر تهران گرفته؛ مجدداً در رشته‌ی هنرهای زیبا در دانشگاه آوانس هلند در مقطع ارشد، مشغول به تحصیله. نمایشگاه‌های مختلف در تهران، لندن، پاریس و برلین، همچنین تدریس در کلاس‌های آزاد دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه خوارزمی و همچنین موسسات خصوصی از دیگر فعالیت‌های صدرا باقری می‌باشد.

شرح دوره آموزش ظهور فیلم رنگی

نورهای اصلی در عکاسی و سینما عبارتند از آبی، سبز و قرمز که با اختلاط این نورها به نسبت‌های مختلف، تمام رنگ‌ها به دست می‌آیند. کلیه‌ی فیلم‌های رنگی از سه لایه‌ی حساس به نورهای اصلی ساخته شده‌اند. در این دوره‌ی آموزشی ظهور فیلم رنگی قرار است که با نحوه‌ی ظهور فیلم‌های رنگی در خانه آشنا شوید. اگر به عکاسی آنالوگ علاقه دارید، این دوره‌ی آموزشی می‌تواند شما را در ظهور عکس‌هایتان خودکفا کند.

این دوره‌ی آموزشی با تدوین امیررضا کاویان‌مهر و تهیه‌کنندگی شوت‌شات تولید شده است.

 

دوره آموزشی ظهور فیلم آنالوگ رنگی

  • آشنایی با دوره آموزشی ظهور فیلم رنگی در خانه

    2 دقیقه
  • 1-معرفی مراحل و داروها

    6 دقیقه

     

    در اولین بخش دوره آموزشی ظهور فیلم رنگی در خانه به نحوه ظهور نگاتیو رنگی در خانه پرداخته می‌شود. همچنین ابزارهای مورد نیاز برای ظهور معرفی و نحوه استفاده با هر کدوم از این ابزارها توضیح داده می‌شود.
    ابزارها:
    _تانک ظهور (Paterson Tank)
    _ (C41- Tetenal)
    1. داروی ظهور فیلم رنگی
    2.داروی ثبوت یا ثابت کننده
    3.داروی مقاوم کننده

  • 2-جا انداختن نگاتیو در قرقره

    5 دقیقه

     

    در این بخش نحوه جا انداختن نگاتیو در قرقره(داخل تانک ظهور) به طور کامل آموزش داده می‌شود. همچنین به مشکلات احتمالی که یک تازه کار ممکنه باهاشون روبه‌رو بشه، پرداخته می‌شود.

  • 3-مراحل ظهور

    17 دقیقه

     

    در مرحله ظهور، دو عامل بسیار مهم است و باید حتما به این دو توجه بشه.
    یکی دما و یکی زمان
    اما زیاد نترسید؛ این دو عامل با این که مهمه اما خیلی راحت میتونید تنظیمشون کنید.
    در این بخش از دوره‌ی آموزشی ظهور فیلم رنگی، شما با مباحث زیر آشنا می‌شوید:
    هرکدوم از این دارو‌ها، داروی ظهور فیلم رنگی، داروی ثبوت یا ثابت کننده و داروی مقاوم کننده، به چند درجه دما و چند دقیقه زمان برای ظهور و ثبت تصویر نیاز دارن.

  • 4-پایان

    3 دقیقه

     

    مثل تمام دوره های دیگمون، می‌تونید سوالاتتونو از مدرس دوره پایین همین دوره، تو بخش ارسال سوال بپرسید و خیلی زود جواب بگیرین.

نظرات دوره آموزش مجازی ظهور فیلم رنگی در خانه

  • برای مشاهده نظرات و سوالات، بر روی دکمه مربوطه کلیک کنید
  • ارتباط سریع و موثر با مدرس دوره
  • امکان ارسال فایل های پروژه
  • پاسخگویی متنی، صوتی و تصویری به سوالات شما
تعداد نظرات
47
عضو
پیام از
guest
444 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
سروش منصوری
سروش منصوری
10 ماه ها گذشته

با عرض سلام و خسته نباشید ممنون بابت آموزش صحیح و مفیدتون. امکانش هست یک سایت معتبر برای خرید دارو های ظهور معرفی کنین؟

حسن
حسن
1 سال گذشته

با سلام سپاس فراوان و تشکر از زحمتهای شما مخصوصا اموزش ظهور فیلم و اقای باقری عزیز این داروهای ظهور را از کجا تهیه کنم با این نامهایی که اقای باقری در اموزش فرمودند تو اینترنت سرچ کردم ولی متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیدم

حسن
حسن
1 سال گذشته

با سلام هر کاری برای ثبت نام کردم نشد کد برای من ارسال نمیشه شماره عوض کردم وقتی که رو ارسال کد کلیلک کنم جمله کد برای شما پیامک شد میاد ولی متاسفانه ارسال نمیشه چند روز این کار انجام دادم ولی متاسفانه نشد ممنونم اگه راهنمایی کنید.

Tata
Tata
2 سال ها گذشته

سلام،ممنون از شوت شات برای ارائه‌ی این دوره و
ممنون از آقای باقری عزیز ک با صبوری و شیوایی هر مرحله رو انقد رَوان و ساده توضیح دادند??
من فقط یه سوال برام پیش اومد ک در بخشی فرمودین دارو ها ب همون شکل ب دست ما نمیرسه و باید با هم یا با آب ب نسبت هایی مخلوط کنیم ، این نسبت ها ب چ صورته؟ ( از کدوم مرجع باید نسبت دقیق رو پیدا کنیم)

صدرا باقری
صدرا باقری
2 سال ها گذشته
پاسخ به  Tata

سلام و ممنون از همراهی و نظرتون. از اونجایی که هر شرکتی ممکنه داروهارو با نسبت و اندازه‌ی مخصوص به خودش ارائه کنه ما تصمیم گرفتیم اون بخش رو به عهده‌ی خودتون بذاریم چون از روی دستورالعمل روی بسته‌ی داروها به راحتی میشه انجامش داد. (داروی تتنالی که من مصرف کردم، 6تا بسته محلول داشت که دوتا دوتا باید با هم و بعد با مقداری آب که خودش مشخص کرده بود ترکیب میشدن) ممکنه یه دارو به صورت پودری موجود باشه که بازم فرقی نداره، باید پودر رو توی مقدار مشخصی از آب حل کنید. همین.

Tata
Tata
2 سال ها گذشته
پاسخ به  صدرا باقری

چ خوب ، ممنونم از پاسخگوییتون ??

bal
bal
2 سال ها گذشته

سلام.وقتتون بخیر.من میخواستم بدونم که دارویی که از اولش پارت بلیچ و فیکسش جداست رو میشه ترکیب کرد و مثل شما داروی بلیکس ساخت و در سه مرحله به جای چهار مرحله نگاتیو گرفت؟ایا شما هم همین کار رو کردین؟

صدرا باقری
صدرا باقری
2 سال ها گذشته
پاسخ به  bal

سلام
تا اونجایی که من اطلاع دارم خیر، نمیشه. فرمول شیمیایی دارویی که ما به اصطلاح بهش میگیم “بلیکس” متفاوته و ترکیب کردن داروهای جداشون این دارو رو بهمون نمیده. پس اول بلیچ کنید و بعد فیکس و از زمان بیشتری که برای ظهور نگاتیوتون صرف میشه لذت بیشتری هم ببرید.

bal
bal
2 سال ها گذشته
پاسخ به  صدرا باقری

ممنون از راهنمایی و ویدیو اموزشیتون.

alibekran
alibekran
2 سال ها گذشته

ممنون از شوتشات عزيز بابت اين دوره و تشكر ويژه از مدرس عزيز كه به صورت كاملا كمنظير همه اطلاعات مورد نياز و عملكرد ظهور رو آموزش داده ?

mohamad.a.d
mohamad.a.d
3 سال ها گذشته

سلام خیلی ممنون از امورش عالیتون من هرچی گشتم فقط دارو ظهور سیاه سفید تو سایت ها پیدا کردم اگه میتونید سایتی معرفی کنید ممنون میشم سپاس

mohamad.a.d
mohamad.a.d
3 سال ها گذشته
پاسخ به  شوت‌شات

خیلی ممنونم???

فاطمه خوشبخت
فاطمه خوشبخت
3 سال ها گذشته

خیلی ممنونم ازتون بابت این دوره. اگه امکانش هست درباره ی اسکن نگاتیو هم راهنماییمون کنید.

صدرا باقری
صدرا باقری
3 سال ها گذشته

با سلام خوشحالیم که براتون مفید بوده. برای اسکن نگاتیو روش‌های مختلفی وجود داره که بعضی‌هاش به خلاقیت خودتون برمی‌گرده. اما اصول و پایه‌ی کار اینه که پشت نگاتیو یه منبع نوری یکدست قرار بگیره تا نگاتیو به درستی نمایش داده بشه و بعد از این نگاتیو از پشت روشن شده عکاسی بشه. حالا این نوردهی از پشت و عکاسی میتونه با امکانات دم دستی توی خونه انجام بشه؛ که در این صورت باید بعد از عکاسی از نگاتیوها اونارو توی نرم‌افزار کامپیوتری باز کنید و با ادیت تبدیل به پوزتیوشون بکنید. یا اینکه میتونه توسط اسکنرهای مخصوص اسکن نگاتیو انجام بشه. بعضی اسکنرهای تخت رومیزی هم گزینه‌ای برای اسکن نگاتیو دارن (تفاوتش با اسکن معمولی اینه که از پشت نور میده و فایل اسکن شده رو پوزتیو میکنه). بغیر از این‌ها، لابراتوارهای چاپ عکس هم این کارو براتون انجام میدن.

فاطمه خوشبخت
فاطمه خوشبخت
3 سال ها گذشته
پاسخ به  صدرا باقری

ممنونم از لطفتون

مریم
مریم
3 سال ها گذشته

خیلی عالی بود به خصوص برای دوران قرنطینه، این مراحل تا حدی شبیه به ظهور و ثبوت فیلم رادیولوژی هست به خاطر همین من باهاش آشنایی داشتم، ولی کنجکاوم بدونم مراحل چاپ عکس از نگاتیو روی کاغذ به چه صورته، کاش یک دوره هم به این موضوع اختصاص بدید

Arash75
Arash75
3 سال ها گذشته

بسیار، بسیار عالی توضیح دادن، تو این دوران کرونا که واحد های عملی دانشگاه تعطیل شده و عملا گفتن که یاد نمیدن با همین ویدیو ها میشه یاد گرفت، بسیار ممنون از شما و آقای باقری
فقط یک سوال برای ظهور فیلم های سیاه و سفید هم از همین فرایند باید استفاده کرد یا فقط بلیچ از بین سه تا داروها حذف میشه؟

Sadra_bagheri
Sadra_bagheri
3 سال ها گذشته
پاسخ به  Arash75

سلام و خوشحالم که براتون مفید بوده. تا حدودی درسته، حذف بلیچ یکی از اصلی ترین تفاوت‌هاست. اما ظهور سیاه و سفید خیلی بیشتر از رنگی، وابسته به نوع و غلظت دارو و نوع و ایزوی فیلمتونه. بخاطر همین زمان مرحله‌ی اول یعنی دولوپر باید حتماً بر اساس همین فاکتورها از یک جدول (یا توی سایت‌ها یا توی جلد فیلم‌ها یا روی بطری‌های دارو یا جاهای دیگه) خونده بشه.

zography__
zography__
3 سال ها گذشته

سلام خیلی وقت بود میخواستم راجع به ظهور بخونم و مستندشو ببینم،الان واقعن خوشحالم که این یادگیری از طریق شوت شات بود،فقط دوست دارم با فرایند چاپ هم آشناشم که این نگاتیوا توو چه دستگاهی قرار میگیرن و عکسا ظاهر میشن…
خیلی خفنید خلاصه?

Sadra_bagheri
Sadra_bagheri
3 سال ها گذشته
پاسخ به  zography__

سلام ما هم خوشحالیم که مفید بوده براتون.
فرآیند چاپ نگاتیو به شکل سنتی با دستگاهی به نام آگراندیسور (یا بزرگ کننده اگه بتونیم بگیم) انجام میشه که مثل یه پروژکتور از پشت به نگاتیو نور میده تا بتونید تصویرش رو در اندازه‌ی دلخواه بزرگ کنید. و بعد میتونید زیر این تصویر بزرگ شده یه کاغذ عکاسی (کاغذ حساس به نور) بذارید و دوباره ظاهرش کنید تا تبدیل به یه عکس مثبت بشه (البته ظهور کاغذ عکاسی با ظهور نگاتیو فرق میکنه)
اما این روزا دستگاهای آگراندیسور معمولا به صرفه نیستن بخاطر همین کمتر استفاده میشن. به جاش نگاتیوهای ظاهر شده رو اسکن دیجیتالی میکنن و میتونید در ابعاد دلخواه چاپشون کنید.

elahe
elahe
3 سال ها گذشته

سلام روزتون بخیر.باتشکرازتیم حرفه ای شوت شات بابت محتوای باکیفیت.برای ورودبه حساب کاربری ام بااین مشکل روبه رومی شوم.لطف می کنین اگرمشکل حل شود
خطا: Your entry appears to be spam

Farzin_Doust
Farzin_Doust
3 سال ها گذشته

سلام، ممنون از توضیحات شیوا و گویا تون.

mohammad
mohammad
3 سال ها گذشته

سلام از استاد باقری عزیز که رایگان این اموزش رو دراختیار ما قراردادن وهمچنین از تیم حرفه ای و کاربلد شوت شات تشکر میکنم خیلی عزیزید

Hamed
Hamed
3 سال ها گذشته

خیلی ممنون از آموزش مفیدتون . یه سوال اگه مراحل اشتباه بریم ونگاتیوا درست ظاهر نشن و خراب شن دیگه اون فیلمه به درد نمیخوره؟

Sadra_bagheri
Sadra_bagheri
3 سال ها گذشته
پاسخ به  Hamed

سلام ممنون از اینکه دیدین. متاسفانه همینطوره. مراحل ظهور طوری طراحی شدن که در آخر تمام مواد حساس به نور (نمک‌های نقره) روی سطح فیلم شسته بشن و اگه مراحل رو اشتباه انجام بدین و چیزی روی فیلم ظاهر نشه، دیگه قابل استفاده نیست. اما مطمئن باشید اگه طبق همین مراحل توی ویدیو پیش برید مشکلی پیش نمیاد.

3 سال ها گذشته

سلام و ممنون از این آموزش که واقعا جاش خالی بود این رولهایی که برای قرار گرفتن نگاتیوها در تانک استفاده میشن برای قطع مدیوم هم قابل استفاده است یا متفاوته؟

Sadra_bagheri
Sadra_bagheri
3 سال ها گذشته
پاسخ به 

سلام ممنون از شما که دیدین. بله این رول‌ها با یه چرخش در همون جهتی که فیلم رو جمع می‌کنه ولی با فشار بیشتر از حد معمول کاملاً باز میشن و می‌تونید روی سایز بزرگتری تنظیمشون کنید.

GolNaz
GolNaz
3 سال ها گذشته

مرسی از آقای باقری بابت این دوره خوبی که بهمون هدیه دادن?? واقعاً کیف کردم و کلی چیز یاد گرفتم?? خیلی ساده و صمیمی آموزش دادین جوری که انگار یه کلاس حضوری شرکت کردم? بازم ممنون

Sadra_bagheri
Sadra_bagheri
3 سال ها گذشته
پاسخ به  GolNaz

سلام خوشحالیم که خوشتون اومده
مرسی که همراه بودین

ظهور فیلم رنگی در خانه
دسترسی دائمی به جلسات دوره
32 دقیقه کلاس آموزشی
4 جلسۀ آموزشی
امکان پرسش و پاسخ با تیم آموزش
محتوای این مجموعه معادل 2 کارگاه حضوری است.