دوره آموزش اسکنوگرافی: خلق آثار هنری با اسکنر

  • مدرس : جیم کراوس
  • مدت : 93 دقیقه
  • تعداد هنرجو : 16

دوره آموزش اسکنوگرافی: خلق آثار هنری با اسکنر

اول براتون بگیم که اگر دوربین ندارین یا کلا تا حالا کارای از این دست نکردین، اسکنوگرافی می‌تونه یه شروع جذاب باشه. اگر تو خونه یا هرجایی که کار می‌کنین اسکنر دارین و با اسکن کردن سر و کار دارین، شروع کنید به دیدن دوره آموزشی عکاسی با اسکنوگرافی. دوره آموزشی «خلق آثار هنری با استفاده از اسکنر رومیزی». از اون دست دوره‌های آموزشیه که وقتی بشینید پاش، دوست ندارین بلند شین. پر از هیجان و پر از ایده‌های جذاب. خصوصاً که این آموزش توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های آموزش مجازی دنیا، یعنی لیندا، تولید شده و تیم شوت‌شات ترجمه و زیرنویس فارسی اونو انجام داده و حالا هم آماده است که شما ببینید و حالشو ببرید…

اسکنوگرافی چیست؟ عکاسی شگفت‌انگیز و بدون دوربین

اسکنوگرافی در عکاسی، یا عکاسی با اسکنر یا هنرِ اسکن، روشی جدید برای بازنمایی جهان پیرامون ما است. شاید بپرسید تفاوت عکاسی با اسکنوگرافی چیست ؟ می توان گفت اسکنوگرافی نزدیک به عکاسی است اما در بسیاری از جهات نیز با آن بسیار متفاوت است. یکی از این تفاوت‌ها، نبود پرسپکتیو، عمق میدان و منظم و یک‌دست بودن نوری است که توسط هزاران پیکسل یا گیرنده ثبت می‌شود. بعضی از این موارد از یک هنرمند به هنرمند دیگر متفاوت هستند. شی اسکن شده هم در ایجاد این تفاوت‌ها دخیل است. جالب‌ترین موارد مربوط به اسکنوگرافی در عکاسی این است که این یک روش جدید برای دیدن چیزهای اطراف ماست. اسکنوگرافی، عکاسی ماکرو نیست اما می‌تواند باشد! طراحی نیست، اما چیزی شبیه به آن طراحی‌های مستند است که برای ثبت عین‌به‌عین گیاهان یا حیوانات انجام شده است! اسکنوگرافی عکاسی نیست اما واقعیت را با دقت فوق‌العاده‌ای بازتولید می‌کند!

مدرس دوره آموزش اسکنوگرافی

این دوره رو یه آدم پر انرژی و باحال به نام آقای «جیم کراوس» آموزش داده. جیم کراوس که در شمال غربی ایالت واشنگتن زندگی می‌کنه، فعالیت خودشو از دهه 1980 میلادی به عنوان عکاس، طراح، تصویرگر و نویسنده شروع کرده و تا به امروز با شرکت‌های بزرگی چون کداک، مایکروسافت، اپل، لیوایز و دیگر شرکت‌های بزرگ و کوچک کار کرده است. تا به امروز جیم کراوس 17 جلد کتاب با موضوعاتی برای عکاسان، طراحان و دیگر افراد خلاق نوشته است.

شرح دوره آموزش اسکنوگرافی

تو دوره آموزش اسکنوگرافی قراره باهم با استفاده از اسکنری که تو خونمون داریم، کلی کارای جذاب و باحال خلق کنیم. تمرکز این دوره بر اسکن کردن است؛ با استفاده از اسکنر رومیزیتان کارهای خلاقانه شخصی و حرفه‌ای خلق کنید. در این دوره کنترل تنظیمات اسکنر و نحوه‌ی استفاده از اسکنر را در جهت یک هنر جذاب یاد می‌گیرید. همچنین تکنیک‌های اسکنر غیرمتعارف را در جهت ساختن ترکیبات خارق‌العاده، آموزش می‌بینید و در نهایت تصاویر دیجیتال اسکن شده را به برنامه‌های ویرایش تصویر به مانند فتوشاپ و لایت‌روم برده و در آنجا ادیت‌های لازم جهت بهتر شدن تصویرتان را یاد می‌گیرید.

سرفصل‌های دوره آموزش اسکنوگرافی چیست؟

  • کنترل تنظیمات اسکنر
  • کار با تجهیزات اسکنر
  • عمق فوکوس و وضوح اسکنر
  • خلق یک موجود با اسکنر
  • ایجاد یک کلاژ با اسکنر
  • اسکن گیاه‌های حیاطتان
  • ایجاد GIF با استفاده از اسکنر
  • پردازش و اسکن فیلم‌های آنالوگ

و در نهایت آموزش پروژه‌های متفاوت و ایده‌های جدید همگی با استفاده از یک دستگاه اسکنر معمولی!

عوامل تولید آموزش اسکنوگرافی

مدرس: جیم کراوس

تاریخ انتشار در لیندا: 29شهریور1397

مترجم: امیرمهدی صفدری

ویرایش فیلم: پویان مهرپرور

تولیدی شرکت لیندا

ترجمه اختصاصی شوت‌شات

شوت‌شات؟

شوت‌شات یه سایت آموزش عکاسی آنلاین هست که قراره تمام علاقه‌مندان به عکس و عکاسیو دور هم جمع کنه. شاید اولین سوالی که به ذهنتون خطور کنه، همین سواله مرسومه «چرا شوت‌شات؟». شاید هیچ زمانی بهتر از الان نشه از مزیت پر رنگ آموزش مجازی گفت. منظورم از الان یعنی زمانی که ویروس کرونا? پخش شده تو کل ایران و همه به نوعی قرنطینه‌ی خانگی هستیم. الان حالا خیلی بهتر می‌تونیم براتون بگیم چرا شوت شات؟

شوت‌شات اومده تا هرکسی، در هرجایی بتونه آموزشای تخصصیِ مرتبط با عکاسی ببینه. شوت‌شات سعی داره که آموزشای تخصصی تولید کنه، مثه دوره آموزشی عکاسی مقدماتی که الان رو سایته. همچنین شوت‌شات سعی داره تا با گلچینِ دوره‌های خوبه خارجی و زیرنویس کردن اونا توسط تعدادی از متخصصانِ آشنا به هنر، بهترین شرایطو برای عاشقانِ یادگیری بوجود بیاره.

هنوز کلی باهم کار داریم… ?

کپی، پیست

همین چند روز پیش بود که «لری تسلر»، مخترع مفاهیم مشهوری مانند کپی، پیست از دنیا رفت. این یه جمله‌ی خبریِ خیلی بی‌ربطه این وسط؛ ولی بالاخره یه جوری باید ورود می‌کردیم به این بحث? روزی که این پروژه ایدش اومد به ذهنمون و شروع کردیم به طراحی و اجرای ایده، هرکی بهمون می‌رسید، می‌گفت: دست به دست می‌شه. ویدئو رو دانلود می‌کنه و می‌ده به دوستش. دانلود می‌کنن و میدن به همدیگه، کسی رعایت نمی‌کنه. ولی تیم ما دائماً از فرهنگ عمیق مخاطبا می‌گفت. فرهنگی که دیگه الان جا افتاده که یه محتوایی که یه تیم براش زحمت کشیدنو به همین راحتی، دست به دست نکنن و یه جمله‌ی راحت به همدیگه بگن، «برو تو هم بخر و به تداوم سایتشون و این حرکتشون کمک کن!». ما ایمان داریم به مخاطبانِ وفادار و فهیمی چون شما و خوشحالیم که در کنار هم قراره که بهترینا رو رقم بزنیم. در نهایت امیدواریم دوره آموزش اسکنوگرافی رو ببینید و لذت ببرید و حتی نمونه کارای خفنی درست کنید که بخواید توی پورتفولیو عکاسی خودتون بزاریدش 🙂

 

درس‌های دوره آموزشی عکاسی با اسکنر

  • 0-تریلر دوره اسکنوگرافی

    1 دقیقه
  • 1-مقدمه ؛ اسکنوگرافی چیست؟

    2 دقیقه

    به دوره آموزشی فوق‌العاده جذاب اسکنوگرافی خوش آمدید.

    خیلی باحاله که با یه ابزاری مثه اسکنر، کلی آثار متفاوت خلق کنید. خصوصا اگر دوربین ندارین یا برعکس سال‌هاست که عکاسی می‌کنید و الان می‌خوان یه تجربه‌ی جدید داشته باشین، این دوره می‌تونه کمک‌کننده‌ترین باشه برای شما. کلی ایده‌ی جدید، آثار جدید با اسکنوگرافی…

    بریم سراغ دیدن ویدئو تا دیر نشده! ?‍♂️

  • 2-مروری بر دوره اسکنوگرافی

    3 دقیقه

    مواد مورد نیاز برای گذراندن این دوره:

    1- اسکنر

    2- کامپیوتر

    بله، به همین راحتی! شما فقط اسکنرتونو به کامپیوتر وصل کنید و شروع کنید به دیدن این آموزشا. همینجوری که پیش برین، از شوق این آموزشا خودتونم اسکن می‌کنید!? حالا جلوتر برید، می‌فهمید و می‌بینید که باهم شوخی نداریم.

  • 3-آشنایی با تجهیزات

    3 دقیقه

    خود آقای جیم کراوس از دوتا اسکنر استفاده می‌کنه و خودش می‌گه فرقی نمی‌کنه که شما چه اسکنری دارین. جیم کراوس می‌گه: چیزایی که من رو این اسکنر اعمال می‌کنم، رو اسکنر شماهم قابل پیاده سازیه و خلاصه دنبال بهانه نباشین تو این دوره. 🙂

  • 4-تنظیم کردن اسکنرتان

    3 دقیقه

    در این قسمت از دوره آموزشی اسکنوگرافی، مباحث زیر مرور می‌شود:

    • نحوه دانلود درایور اسکنر
    • تفاوت CIS و CCD
    • عمق فوکوس اسکنرها
    • بک گراند اسکنرها
  • 5- پیدا کردن سوژه

    4 دقیقه

    هرچیزی که در اطرافتون وجود داره و قابلیت اینو داره که بشه گذاشت رو اسکنر و نشکنه، به درد این دوره آموزشی می‌خوره. هرچی جلوتر برین دوره آموزشی عکاسی با اسکنر هی جالب و جالب‌تر میشه.

  • 6-مباحثی پایه‌ای در مورد اسکنرها

    5 دقیقه

    در این بخش قراره که جیم یکسری اطلاعات پایه‌ای و مقدماتی در مورد اسکنرها بهمون بگه که این اطلاعات تو ادامه‌ی آموزش به دردمون می‌خوره.

  • 7-تنظیمات رزولوشن اسکنر

    5 دقیقه

    رزولوشن مناسب برای یک تصویر چیست؟?

    • تنظیمات PPI
    • تنظیمات روزولوشن جهت نمایش و چاپ آثار تولیدیتان با اسکنر
  • 8- پیش‌زمینه و پس‌زمینه

    3 دقیقه

    کارهای خلاقانه‌ی جیم کراوس را در استفاده از متریال‌های مختلف برای ساخت پیش‌زمینه‌ و پس‌زمینه‌های فوق‌العاده ببینید.

  • 9-ترفند حرکت دادن اشیا

    3 دقیقه

    «من دوست ندارم عکس‌هایی بگیرم که با اسکنر و با سرعت می‌توانم آن‌ها را خلق کنم.»

    در این بخش با ترفند حرکت دادن اشیا بر روی اسکنر آشنا می‌شوید.

  • 10-ایده‌های غیرمتعارف در اسکنوگرافی

    4 دقیقه

    باید شروع کنید.

    این جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاق‌ها را برای شما رقم خواهد زد. پس معطل چی هستین؟!? اسکنرتونو از کمد در بیارین و همین حالا شروع کنید. همه چیز به خلاقیت شما بستگی داره و هیچ محدودیتی توی خلق آثار بی نظیر در عکاسی اسکنوگرافی وجود نداره!

  • 11-مقدمه‌ای بر اسکن فیلم‌های آنالوگ

    4 دقیقه

    در اکثر خونه‌ها فیلمای نگاتیو قدیمی پیدا میشه. فیلمای نگاتیوی که با دوربینای آنالوگ خانوادگیمون ثبت کردیم. الان وقتشه که بریم و اونارو از تو گنجه در بیاریم و شروع کنیم به اسکن کردن این فیلما و فایل دیجیتالیشو بفرستیم برای تمام اعضای خانواده و فامیل و کلی حس نوستالژیکو بهم منتقل کنیم?

    در این بخش با ابزار عکاسی آنالوگ جیم کراوس آشنا می‌شوید. جیم کراوس از دوربین‌های لوموگرافی استفاده می‌کند که فوق‌العاده نتایج جذابی را رقم‌ می‌زنند.

  • 12- پس از اسکن

    3 دقیقه

    در این قسمت به مقدماتی از روند پس از اسکن پرداخته می‌شود. ادیت کارهای خلق شده را در این قسمت آموزش خواهید دید.

  • 13-تکنیک‌های پیشرفته‌تر اسکنوگرافی

    4 دقیقه

    در این بخش در ادامه‌ی بخش گذشته به تکنیک‌های فتوشاپی پرداخته می‌شود. تا هر چه بیشتر بتونید آثار برجسته تری تولید و عرضه کنید

  • 14- نُه اصل زیبایی‌شناسی

    4 دقیقه

    این بخش به مباحث ترکیب‌بندی در عکاسی شباهت دارد و در این بخش شما با چند اصل مهم برای بهتر کردن تصاویر اسکن‌شده‌یتان آشنا می‌شوید.

  • 15- پاستا :)

    4 دقیقه

    بفرمایید داخل، اشتباه نیومدین و اینجا دوره آموزشی آشپزی نیس? و درست اومدید. تو این قسمت یه تمرین خیلی جذاب قراره باهم داشته باشیم.

    یکی از اتفاقات مهم در این سری از دوره آموزشی این است که پروژه‌هایی تعریف می‌شود و شما با مدرس همراه می‌شوید و تک تک پروژه‌ها را انجام می‌دهید تا فهم مطلب به درستی اتفاق بیفتد.

    در این بخش کمی پاستا هم نیاز دارید?

  • 16- پروژه نُه اصل ترکیب‌بندی

    4 دقیقه

    در این بخش با یک سر دلقک و تعدادی اشیای دیگر 9اصل زیبایی‌شناسی را که در جلسات پیش صحبت شد، تمرین می‌کنید.

  • 17- خلق یک موجود

    4 دقیقه

    در این قسمت از دوره آموزشی اسکنوگرافی، با استفاده از تخیلتون یه موجود خیالی خلق می‌کنید.

     

  • 18- ساخت یه کلاژ جذاب

    3 دقیقه

    شما هم از اون دسته آدمایین که موقع تولد دوست و عزیزتون، کلی استرس می‌گیرین؟!?

    دیگر نگران هیچ‌چیز نباشید. آموزش‌های دارویی شوت‌شات مختص شماست?? ?

    تو این دوره‌ی آموزشی یاد می‌گیرید که با کنار هم قراردادن چندتا شی و استفاده از خلاقیتتون یه ترکیب جذاب بسازید که فقط مختص خودتونه. چی بهتر از یه هدیه‌ای که از ایده تا اجراش کار خودتون بوده؟!

  • 19- اسکن فیلم‌های آنالوگ

    4 دقیقه

    فرض کنید یه دوربین آنالوگ دارین و برای عکس گرفتن بیرون می‌رین و فیلمتونو پُر می‌کنید و تبدیل به نگاتیو می‌شه، حالا چی؟!

    حالا وقت اون رسیده که نگاتیوتونو اسکن کنید.

    پس ببینیم باهم این دوره رو و یاد بگیریم…

  • 20- ادیت عکس‌های آنالوگ اسکن شده

    4 دقیقه

    بعد از اینکه در قسمت قبل فهمیدین که چجوری باید فیلمای آنالوگوتونو اسکن کنید، حالا تو این قسمت یاد می‌گیرین که بعد از اسکن چجوری اونارو ادیت کنید.

  • 21- خلق آثار انتزاعی

    3 دقیقه

    اگر علاقه‌مند به کارهای آبستره و انتزاعی هستید، دیدن این دوره شما را به نهایت لذت می‌رساند.

  • 22- نکاتی در مورد اسکن کردن گیاهان

    4 دقیقه

    اگه اهل گل و گیاه هستین و خونتون پر از گلای قشنگه، حالا می‌تونید با همون گلای خونتون کلی حرکتای خلاقانه بزنید. علاوه بر اینکه نمونه‌ی زنده‌ی اونارو دارین، حالا با اسکن کردن عین‌به‌عین گیاهتون، چاپش کنید و یه گوشه از اتاقتونم تصویرشو داشته باشین.

    یا اگر نمونه‌‌برداری از برگای گیاهو لازم دارین برای کارای علمیتون یا حتی اگر جز کسایی هستین که کلکسیون برگ درختانو دارین، دیدن این ویدئو برای شما خیلی کمک کنندس و کلی ایده‌ی باحال می‌تونه بهتون بده.

    اگرم جز کسایی هستین که داخل واتس‌اپ و تلگرام همش از برگ??? و گل??? انتهای پیاماتون استفاده می‌کنید، پس بازم این ویدئو رو ببینید?

  • 23-ساخت GIF

    3 دقیقه

    نتیجه‌ی پایانی این قسمت ساخت یه ویدئوی کوتاه با اسکنره!

    هرچی جلوتر می‌ریم پروژه‌ها جذاب و جذاب‌تر می‌شه.

    شماهم کارایی که با اسکنر کردین و تمرینایی که انجام دادینو پایین تو بخش سوالات برای ما بفرستین.

     

  • 24-سلفی با اسکنر!

    3 دقیقه

    گفتیم که باهاتون شوخی نداریم و کم‌کم کار به جایی می‌کشه که خودتونم اسکن می‌کنید. دقیقا کار به همونجا کشید. 🙂

     

  • 25-نمایش و اشتراک کارهایتان

    2 دقیقه

    در این بخش، جیم کراوس، به شیوه‌های متفاوت نمایش آثارِ خلق شده، می‌پردازد.

  • 26-استفاده حرفه‌ای از اسکنوگرافی

    3 دقیقه

    عکاسان، طراحان گرافیک و تصویرسازان و به صورت کلی هرکسی که کارهای خلاقانه می‌کنه، می‌تونه اسکنوگرافیو به خدماتی که می‌ده به سفارش دهنده اضافه کنه. در این ویدئوی آموزشی در مورد این پیشنهاد بیشتر بشنوید…

  • 27-مسیر بعدی

    3 دقیقه

    خب! این دوره‌ی آموزشی هم تموم شد و حالا شما می‌تونید با اسکنرتون کلی کارای خلاقانه و جدید خلق کنید. این دوره‌ی آموزشی تموم شد ولی اسکن کردن شما تازه شروع شده. فکر می‌کنیم که حالا به اسکنر یه دید جدیدی پیدا کردین و الان وقتشه که کارتونو شروع کنید…

    در این بخش پایانی نکاتی را از زبان جیم کراوس، جهت ادامه دادنِ مسیرِ اسکنوگرافی می‌شنویم.

    کلی خسته نباشید?

نظرات دوره آموزش مجازی دوره اسکنوگرافی: خلق آثار هنری با اسکنر

  • برای مشاهده نظرات و سوالات، بر روی دکمه مربوطه کلیک کنید
  • ارتباط سریع و موثر با مدرس دوره
  • امکان ارسال فایل های پروژه
  • پاسخگویی متنی، صوتی و تصویری به سوالات شما
تعداد نظرات
4
عضو
پیام از
guest
21 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
Azi.bgh
Azi.bgh
3 سال ها گذشته

چقدر این دوره اسکنوگرافی جذاب به نظر میاد بزودی میخرمش? ممنون از تیم شوت شات بخاطر این اموزش جذابی ک گذاشتید ?

حسام سلیمانی
حسام سلیمانی
3 سال ها گذشته

بعد از دوره داستان عکس ها به طور اتفاقی با دوره اسکنوگرافی آشنا شدم و الان یک ماهه که به مشغول اسکنوگرافی هستم.خوشحال میشم عکس هامو تو پیجم ببینید(h.s0leymani)

دوره آموزش اسکنوگرافی: خلق آثار هنری با اسکنر
دسترسی دائمی به جلسات دوره
93دقیقه کلاس آموزشی
27 جلسۀ آموزشی
امکان پرسش و پاسخ با تیم آموزش
محتوای این مجموعه معادل 6 هفته کلاس حضوری است.