چهار مزیت کلیدی کلاس های آنلاین هنر

4 مزیت کلیدی کلاس‌­های آنلاین هنر

نوشته شده توسط Heather Zises (2020)

ترجمه‌­ی گلرو علی­‌آبادی‌­زاده

بازیابی شده از سایت agora-gallery.com

یادگیری آنلاین معمولاً از راحتی و سهولت خود خبر می­‌دهد. گستره­‌ی وسیعی از کلاس­‌های آنلاین هنر تکی یا سریالی و متوالی در دسترس و همه جا حاضر هستند.

امروزه، به دنبال کار کردن از خانه یا دورکاری، افراد زیادی از طریق حس جدید و تجدید یافته­‌ای از مشارکت، مدیریت قابل اعتماد و نوآوری، در حال کشف راه­‌های جدید برای حمایت یک‌دیگر هستند. در این میان، تکنولوژی سردمدار بازگشت به شرایط عادی در محیط کاری است. تا زمان قرنطینه‌­ی عمومی سال 2020، جلسات و کنفرانس­‌های ویدیوئی و پلتفرم­‌هایی مانند زوم[1]، به طور قابل تشخیصی از کسب‌و‌کارهای خلاقانه به دور مانده بودند. اما حالا در طی مدت فاصله­­‌گذاری اجتماعی، پلتفرم‌­های مجازی در هر حرفه و کسب و کاری حیاتی و به عنوان جایگزینی برای قرارهای شخصی شمرده می­‌شوند.

همان­ اندازه که هنرمندان استودیویی برای برقرار کردن تعادل بین ارتباط و فاصله‌­گذاری دست و پنجه نرم می‌­کنند[2]، میل و شوقی برای خلق و آموختن تکنیک‌­های جدید در خود احساس می­‌کنند و برخلاف دسترسی محدود به مواد اولیه و فضای کار، اکثر آنها از بی­‌شمار تجارب دیجیتالی که در قالب وبینار، لایو­ها[3]، ورکشاپ­‌ها و همایش­‌های آنلاین وجود دارند بهره می‌­برند تا با مخاطبان خود در ارتباط باشند. در حالی که بعضی از هنرمندان در حال خلق و بازخلق آثاری هستند که مستقیماً به اتفاقات در حال جریان واکنش نشان می­‌دهند، باقی در حال کشف قلمرو­های جدیدی از فرصت­‌ها و امکانات هستند.

این پاشنه‌­ای است که دنیای هنری که در آن کلاس­‌های آنلاین به بدعتی برای آموزش هنر تبدیل شده‌­اند منحصراً دور آن می­‌گردد. یادگیری آنلاین مفهوم جدیدی نیست و با توجه به تدارکاتی که فراهم می­‌کند معمولاً نماینده­‌ی سهولت و راحتی است. گستره‌­ی وسیعی از کلاس‌­های آنلاین تکی یا سریالی و متوالی وجود دارند که در دسترس و همه جا حاضر و از همه مهم‌­تر، اقتصادی هستند. از پیش دانستن اینکه چه رسانه­‌ای برای کلاس لازم خواهد بود کمک­‌کننده است، چرا که در موفقیت کلی دوره به طور مؤثری اثر می­‌گذارد. همچنین دانستن اینکه آیا کلاس‌­ها قابل دانلود و ذخیره هستند، یا کار عملی­‌ای ارائه می­‌شود یا گزینه­‌ی انتقاد از مربی یا استاد وجود دارد یا خیر اهمیت دارد.

تغییر رویه به سمت کلاس‌­های هنر آنلاین می­‌تواند رویکردی جدید محسوب شود و مزیت­‌های متعددی برای این رویکرد وجود دارد:

1.     برقراری ارتباط شخصی

منفعت اصلی کلاس‌­های هنر آنلاین این است که آنها به برقراری ارتباط شخصی بین دانشجویان و اساتید کمک می­‌کنند. ویدئو به عنوان یک رسانه مشوق سطحی از آشنایی است که به شکل‌­گیری یک ارتباط جمعی کمک می­کند. با وجود اینکه افراد در خود استودیو حضور ندارند، اما اساتید می­‌توانند ارتباطات شخصی بیشتری را با شاگردان خود پرورش دهند و متقابلاً این کار به دانشجویان این فرصت را می­‌دهد که با استاد خود و نحوه­‌ی کنش و واکنش او در موقعیت­‌های مختلف آشنا شوند. شرکت­‌کنندگان می­‌توانند همچنان با یکدیگر در زمان و دنیای حقیقی نیز ارتباط باشند. این مورد مخصوصاً هنگامی کمک‌­کننده است که صحبت از سؤال و جواب به میان می‌­آید.

یک پیشرفت غیرمنتظره‌­ی دیگر که می­‌تواند به دلیل استفاده از ویدئو به عنوان پلتفرم آموزشی محقق شود، توانایی دیدن آثار و اشیاء از دریچه‌­ی مانیتور است. کار کردن از طریق لایه‌­ای مرئی معمولاً حسی از عمق و اسرارآمیزی به دنبال خود می‌آورد که ممکن است خود را در واقعیت نشان نداده باشد. دسترسی به این فضای بینابینی جدید برای هنرجویان منجر به تولید ایده­‌های جدید در مودر آثار و کارهایشان می­‌شود. این موضوع برای اساتید هنر نیز این امکان را قائل می‌­شود که روش­‌ها و متریال­‌های جدید را کاوش و آزمایش کنند.

فرآیندی که تحت عنوان آموزش انعکاسی یاRT (reflective teaching)  شناخته شده است، این فرصت را در اختیار اساتید می­‌گذارد که اثرگذاری روش­‌هایشان را ارزیابی کرده و نقاطی را که هنوز جای بهبود دارند شناسایی کنند. اگرچه RT در اصل یک فرایند فردی است، اما معلمان می­‌توانند برای بهترین نتیجه همکاران معتمد را هم برای همکاری در این کار دخیل کنند. در مواجهه با پاندمی 2020، شکل دادن یک اجتماع مورد قبول هم در حالت آنلاین و هم آفلاین یک پیروزی بزرگ محسوب می­‌شود و RT یک شیوه­‌ی معنادار برای به اشتراک گذاشتن راه‌­حل­‌ها و ارائه‌­ی رویکردهای نوین است.

2.     دسترسی آسان

مزیت دیگر کلاس‌­های هنر از راه دور این است که دانشجویان می‌­توانند از هر جایی که دسترسی به اینترنت وجود دارد کلاس را همراهی کنند. همانند کلاس­‌های آفلاین، دوره­‌های آنلاین می­‌توانند برای زمان­‌های مشخص برنامه‌­ریزی شوند تا رسمی به نظر ­آیند. معلمان بسیاری می­‌توانند بر پایه‌­ی استقلال و نظر شخصی خود، پیشنهاد واحد درسی داده و مهلت ارسال پروژه­‌ها، تکالیف و در صورت لزوم لینک­‌های تکمیلی را تعیین کنند. با این خط مشی تعیین شده، این شکل از تجدید نظر در آموزش توجیه­‌پذیر به نظر می­‌رسد و هم به معلمان و هم به هنرجویان کمک می­‌کند تا حس کنند تعهد و پایبندی بیشتری به کلاس دارند.

3.     وجود گزینه‌­های متعدد برای در دسترس بودن

راهبردهای افزوده برای حفظ ارتباط با هنرجویان به عنوان استاد، استفاده از بیش از یک پلتفرم دیجیتال برای برقراری ارتباط را در نظر دارند. به عنوان مثال، علاوه بر کلاس‌­های زوم هفتگی یا دو هفته یک بار، معلمان می­‌توانند ساعت­ اداری مجازی تعریف کنند و به این ترتیب هنرجویان می‌توانند به این محیط سر بزنند؛ درست همانطور که در دنیای واقعی به دفتر معلمان خود مراجعه می­‌کردند و سؤال می­‌پرسیدند.

یک راه دیگر برای داشتن مراودات مداوم با دانشجویان ساختن یک کانال یوتوب و محتواهای باکیفیت است که موضوع مبحث کلاس‌­های مجازی را تکمیل می­@کند. این جنبه از کار هم به سود هنرمندان و هم به سود هنرجویان است، به این دلیل که وقتی افراد امکان دسترسی به حجم بالایی از محتوای خوب را دارند که در راستای غنی­‌سازی تحصیلشان عمل می­‌کند، راغب می­‌شوند که مرتباً به کانال سر بزنند و آن را به دیگران هم پیشنهاد می­‌کنند. یکی از پیامدهای مثبت افزودن محتوای اضافه به کانال یوتوب، افزایش ترافیک است که بازدید و محبوبیت کلاس‌های آنلاین مورد نظر را بالا می­‌برد.

4.     انعطاف‌­پذیری کلید و راه حل است!

نکته­‌ی نهایی در مورد برقراری ارتباط به صورت آنلاین، تنظیم انتظارت و صبوری کردن نسبت به تکنولوژی است. مثلاً در مورد دانشجویان، اگر سیستم آنها دوربین باکیفیتی نداشته باشد، باید به فکر تهیه‌­ی یک وبکم که به سیستم یا لپ­تاپ‌شان وصل شود باشند. این مسئله تفاوت فاحشی از لحاظ شفافیت ایجاد می­‌کند و به خصوص می­‌تواند در یادگیری تکنیک­‌های جدید هنری که با جزئیات بالا سر و کار دارند کمک­‌کننده باشد. به همین شکل لازم است اساتید نیز از خود انعطاف و پذیرش نشان دهند و در مواردی پذیرای ناهماهنگی­­‌هایی باشند که نیاز به جایگزینی دارد؛ مثلاً در مواقعی که دانشجویان مواد اولیه‌­ی لازم برای یک کلاس به خصوص را ندارند یا نمی‌­توانند برای تکلیف خارج از کلاس به مکانی خاص دسترسی داشته باشند.

در همان حال که مردم به کنفرانس­‌های ویدیوئی برای برگزاری جلسات و اجرای کارهایشان تکیه می‌­کنند، مؤسسات فرهنگی و خلاق مستقل نیز با استقبال از تعداد زیادی از برنامه­‌های هنر دیجیتال که با نیازهای به خصوصشان مطابقت دارد، خود را با این موضوع وفق داده‌­اند. همانگونه که اساتید هنر توانایی­‌های خود را در منعطف کار کردن محک می‌­زنند، دانشگاه­‌ها نیز جنبش جدیدی را در کلاس­‌های دیجیتال به راه انداخته­‌اند. اگرچه روزهای تجربه­‌ی کلاس­‌های حضوری گذشته است، یکی از استادیاران هنرهای بصری در دانشگاه ایالتی مونکلر[4] از پلتفرم زوم به عنوان یک ابزار کمک­‌درسی تمجید می­‌کند: «ظهور این پلتفرم، تعامل یک به یک با دانشجویان را روان­تر و منعطف­تر کرده است. کلاس‌­های آنلاین یک لایه­ به انسانیت اضافه می­‌کنند، چرا که استادان و هنرجویان همچنان توانایی خوانش یکدیگر را از طریق زبان بدن و حالات چهره دارند».

در همان حال که دنیای جدید ما برای برقرار کردن تعادلی بین ارتباط و فاصله­‌گذاری دست و پنجه نرم می­‌کند، بسیاری از ایده­‌های نو و رویکردهای پایدار نسبت به یادگیری آنلاین، میان چالش‌­های موجود بدل به موردی امیدبخش شده­‌اند.

[1] zoom

[2][افزوده­‌ی مترجم:] البته که حفظ فاصله­‌ی هنرمندان در حالت عادی و به دور از فاصله­‌گذاری­‌های اجتماعی نیز نیاز به تعادل دارد و دور ماندن از فضای هنری و عدم ارتباط شخصی هنرمندان با یکدیگر می‌­تواند زیان­‌آفرین محسوب شود. همانگونه که شکل دادن شبکه‌­ی ارتباطی میان هنرمندان در شکل­‌گیری روند مثبت و رو به جلوی هنری اهمیت دارد، انزوا و دور ماندن آنها از یکدیگر نیز مهم است. به تجربه شاهد رکود و عدم پویایی هنرمندان در صورت نداشتن ارتباط حرفه­‌ای با یکدیگر بوده­‌ایم و اکنون نیز در این برهه­‌ی زمانی افزایش فاصله و عدم برقراری ارتباط حضوری هنرمندان، مزید بر علت است و احتمالاً آسیب­‌هایی جدی را به دنبال خواهد داشت.

[3] live streams

[4] Montclair State University

 

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ویدیو هفته
دیگر مطالب
0
هرچه می‌خواهد دل تنگت بگوx
()
x