آیا کلاس‌های آنلاین عکاسی ارزشش را دارند؟

آیا کلاس‌های آنلاین عکاسی ارزشش را دارند؟

نوشته شده توسط  Jane McGrath (بدون تاریخ)

ترجمه­‌ی گلرو علی‌آبادی زاده

با وجود اینترنت، اطلاعات هرگز تا کنون به این اندازه در دسترس نبوده‌اند. به این شکل، متخصصان هر حوزه‌ای می‌توانند دانش خود را برای مردم در هر نقطه‌ای از دنیا منتشر کنند. در همین حال، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها هم از این شیوه‌ی جدید آموزش نفع می‌برند و بیشتر و بیشتر در حوزه‌ی آموزش آنلاین سرمایه‌گذاری می‌کنند. از آنجایی هم که عکاسی یکی از در دسترس‌ترین و جذاب‌ترین مهارت‌ها محسوب می‌شود، بسیاری معتقدند که جای خود را به خوبی در آموزش آنلاین پیدا کرده است.

آیا یادگیری یک مهارت مفید، هنری و سودآور مانند عکاسی؛ با آسودگی‌ روی کاناپه‌ بیش از اینها خوب است که بخواهد واقعی باشد؟ هم بله و هم خیر. طرفداران دوره‌های آنلاین مدعی هستند که این شیوه‌ی آموزشی برای کسانی که زمان کافی یا برنامه‌ی زمانی مشخصی برای شرکت در برنامه‌های سنتی در محیط کلاسی ندارند ایده‌آل است. افرادی که مشاغل تمام وقت دارند یا خانواده‌ای دارند که مجبور هستند به آن رسیدگی کنند، می‌توانند هر زمانی که قادر هستند یک ساعت زمان برای مطالعه دست و پا کنند. همچنین، آموزش آنلاین به افرادی که در مناطق دوردست و یا روستایی زندگی می‌کنند، این امکان را می‌دهد که یادگیری مهارت‌های دلخواهشان را از آموزشگاه‌های دوردست دنبال کنند.

با این وجود، برای منتقدان این شیوه‌ی آموزشی این سؤال پیش می‌آید که آیا دوره‌های آنلاین می­توانند به اندازه‌ی کافی و همسان با  اساتیدی که در کلاس‌های حضوری تدریس می‌کنند در تعلیم و آموزش دادن مفید باشند؟ هیچکس نمی‌تواند اهمیت تعامل چهره به چهره در تجربه‌ی یادگیری را انکار کند. در این بین یکی از راحتی‌ها و آسودگی‌های یادگیری از منزل این است که شما با یک معلم و استاد که بازدم نفس او را کنار گردن خود حس ‌کنید، شما را برای تلاش کردن بیشتر به چالش بکشد و وقتی تکلیفی را انجام نداده‌اید به شما احساس گناه بدهد مواجه نمی‌شوید. بنابراین آموزش آنلاین به مقدار قابل توجهی از نظم شخصی و انگیزه احتیاج دارد.

ما با مارک جنکینسون[1]؛ یک عکاس و نویسنده به گفت و گو پرداختیم. کسی که درباره‌ی آموزش آنلاین عکاسی همچنان مردد است و می‌گوید در این شیوه‌ هیچ جایگزینی برای نقدهای گروهی وجود ندارد. او بیان می‌کند که بزرگان این رشته می‌توانند نظرات و توصیه‌های ارزشمندی را به یک دانشجوی عکاسی پیشنهاد دهند.

به هر جهت، بسیاری از آموزشگاه‌هایی که دوره‌های عکاسی آنلاین ارائه می‌کنند، معتقد هستند فرصت‌های کافی و قابل قبولی برای بحث‌های گروهی این چنینی ارائه‌ی می‌دهند؛ ولو اینکه مجازی باشد. در ادامه در جزئیات چگونگی این برنامه‌ها دقیق می‌شویم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا کلاس‌های آنلاین عکاسی ارزش صرف وقت و هزینه را دارند یا خیر.

دوره‌های آموزش آنلاین عکاسی چگونه کار می‌کنند؟

به طور قطع هر آموزشگاهی روند کاری به خصوص خود را دارد. در ساده‌ترین حالت، دوره‌های آنلاین عکاسی می‌توانند شامل درسی باشند که به جای ارائه شدن در قالب سخنرانی، با جزئیات کامل تشریح شده و مکتوب است و به وسیله‌ی ‌عکس‌های شاهد متن و مکمل همراهی می‌شود. تمارین و تکالیف می‌توانند به صورت الکترونیکی تکیمل شده و تحویل داده شوند تا استاد بتواند بازخوردهایی نسبت به آنها دهد. همچنین که بسیاری از برنامه‌ها فرصتی را برای نقدهای گروهی فراهم می‌کنند تا دانشجویان بتوانند در اتاق گفت و گوی آنلاین به تبادل نظر و پرسش سؤال‌هایشان بپردازند.

ما همچنین با مدیر آموزشگاه عکاسی نیویورکNYIP  (New York Institute of Photography)، چاک دالینی[2] مکالمه‌ای داشتیم. او توضیح می‌دهد که بعضی از دوره‌های آنلاین، همزمان هستند. به این معنی که کلاس‌ها در تاریخی به خصوص و در زمانی تعیین‌شده برگزار می‌شوند تا بحث‌های آنلاین زنده داشته باشند. اما بسیاری از آنها ماهیتی غیر همزمان دارند، به این معنی که دانشجویان می‌توانند مباحث درسی را هر زمان که وقت دارند دنبال کنند یا تکالیف را انجام دهند. کری درگر[3] از سایت BetterPhoto.com به ما می‌گوید که کلاس‌های آنلاین عکاسی می‌توانند برای هر سطحی باشند، از مبتدیانی که دنبال مباحث پایه می‌گردند، تا عکاسان سطح بالاتری که به دنبال یادگیری آخرین تکنیک‌های به‌روز هستند.

دالینی می‌گوید که این آموزشگاه علاوه بر منابع آنلاین، جزوات درسی چاپ شده و مواد آموزشی را هم در قالب صوت و ویدیو برای دانشجویان می‌فرستد. زمانی که شما به عنوان یک دانشجو کار خود را در این دوره ارائه می‌دهید، استاد نظرات و بازخوردهای خود را در قالب یک فایل صوتی ضبط کرده و برای شما لینکی می‌فرستد که بتوانید از طریق آن به فایل صوتی استاد گوش داده و آن را دانلود کنید. همچنین که کادر آموزشی آموزشگاه به صورت منظم جلسه برگزار می‌کنند تا درباره‌ی بهترین ارائه‌های دانشجویان بحث کرده و آن را در قالب پادکست «چالش‌های عکس[4]» بیرون دهند.

دانیلی، مدیر NYIP اظهار دارد که عکاسی بیشتر از سایر رشته‌ها با ساختار آموزش آنلاین متناسب و سازگار است؛ چرا که کاملاً در دسترس است. او حتی با عکاسان حرفه‌ای و قابل احترامی برخورد داشته که خودآموخته بودن خود را تصدیق کرده‌اند. با اینکه شما نمی‌توانید خودتان به صورت آنلاین یاد بگیرید چگونه یک هواپیما را به پرواز درآورید یا جراحی قلب انجام دهید، اما می‌توانید عکاسی را آنلاین یاد بگیرید.

دالینی همچنین معتقد است که آموزش آنلاین عکاسی نسبت به روش سنتی آموزش -حداقل از یک جنبه- بهتر است. برای مثال، وقتی که استادی به یک کلاس درس می‌دهد، دانشجویان به طرز قابل توجهی تحت تأثیر سبک و سیاق یا ترجیحات هنرمندانه‌ی‌ استاد قرار می‌گیرند. این موضوع در آموزش آنلاین عکاسی، جایی که استاد تعامل آنچنان نزدیکی با دانشجویان ندارد و به آنها اجازه می‌دهد که آزادانه سبک شخصی خود را شکل بدهند، چندان مسئله‌‌ساز نیست.

اما نگرانی زیادی از این بابت وجود دارد که کسانی که به صورت آنلاین عکاسی را یاد می‌گیرند در دنیای حرفه‌ای جدی شمرده نمی‌شوند. با وجود اینکه برنامه‌های آنلاین تلاش خود را می‌کنند تا در زمینه‌های مختلف دانشگاهی احترام و مقبولیت کسب کنند، اما درگر معتقد است که عکاسان بیش از هر گواهی‌ و مدارک آموزشی‌ای که دریافت می‌کنند، با کیفیت پورتفولیوی خود قضاوت می‌شوند.

در نهایت، تصمیم نهایی به این بستگی دارد که شما چه نوع شاگردی هستید. ممکن است بر اساس انگیزه و خلاقیت خود تصمیم بگیرید که از طریق کتاب‌ها یا آموزش‌های رایگان به خود عکاسی یاد دهید. یا ممکن است خود را بشناسید و بدانید که به تعامل شخصی در سیستم کلاس حضوری نیاز دارید. برای افرادی در میانه‌ی این دو، کلاس‌های آنلاین عکاسی گزینه‌ی کارآمد و موفقیت‌آمیزی به نظر می‌رسد.

آموزش آنلاین عکاسی برای افراد سنت‌گرا و قدیمی مسلک

در دهه‌های پیشین در دنیای عکاسی حرفه‌ای، تسلط دوربین فیلمی جای خود را به تسلط دوربین دیجتال داده است. حتی کسانی که هنوز به دوربین‌های 35 میلی متری وابسته هستند، به هر حال می‌توانند دوره‌های آنلاین عکاسی را بگذرانند. کری درگر از سایت BetterPhoto.com  می‌گوید بعضی از دوره‌های سایت آنها از عکاسانی که با فیلم کار می‌کنند نیز استقبال می‌کند. کسانی که فیلم‌هایشان را اسکن کرده و  از آنها فایل‌های دیجیتالی می‌سازند تا بتوانند به صورت آنلاین منتشرشان کنند. او تأکید دارد که با همه‌ این اوصاف، قوانینی مانند ترکیب‌بندی و نوردهی برای شکل فعالیت این عکاسان هم صدق می‌کند.

[1] Mark Jenkinson

[2] Chuck DeLaney

[3] Kerry Drager

[4] “photo challenges”

منبع

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ویدیو هفته
دیگر مطالب
0
هرچه می‌خواهد دل تنگت بگوx
()
x