هنگامه گلستان شاهد 1979

هنگامه گلستان: شاهد 1979 در نگارخانة شو روم لندن

هنگامه گلستان درباره دلیل برپایی نمایشگاه «هنگامه گلستان: شاهد 1979» در سال 2015 در نگارخانة شو روم لندن می‌گوید: «آن موقعی که این تظاهرات اتفاق می افتاد خیلی کسی توجه نمی‌کرد. حتی روزنامه ها اصلا خیلی خبرش را ندادند. من فکر کردم که الان چه موقع خوبی است که آدم این عکس ها را نشان بدهد و از طرف دیگر هم وقتی این عکس ها را می‌بینم یکدفعه می‌بینم یک چهره دیگری از زنهای ایران است. یعنی الان یک جوری تاریخی شده.»


هنگامه گلستان (با نام خانوادگی پدریِ جلالی) در سال ١٣٣١ در تهران به‌دنیا آمد. او کار عکاسی را از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ با ثبت جلوه هایی از زندگی کودکان و زنان ایران در زندگی روزانه و جامعه ادامه داد. او که سالهاست در لندن زندگی می‌کند عکاسی را در کنار همسرش، کاوه گلستان عکاس سرشناس ایرانی که در انفجار مین در عراق کشته شد آموخته است.

از جمله عکس‌های مشهور هنگامه گلستان دو عکس از شیده رحمانی در تظاهرات زنان در اواسط اسفند ۱۳۵۷ است. در یکی از این تصاویر رحمانی بر بالای یک اتوبوس، در حال گفتگو با یک روحانی که از طرف دفتر سید محمود طالقانی به میان معترضان فرستاده شده بود، دیده می‌شود.

هنگامه گلستان در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایسنا:

این روزها و در نبود همسرتان چه می‌کنید؟ آیا هنوز دوربین به دست می‌گیرید؟

شما می‌گویی در نبود کاوه، اما من می‌گویم با بودن قسمتی از کاوه، من هنوز عکس می‌گیرم، ولی بیشتر با تلفن همراهم که خیلی سبک است و راحت و بی‌دردسر است. دیگر طاقت کشیدن دوربین بزرگ با لنزهای متعدد در یک کیف بزرگ را ندارم و وقت بیشتری را برای جست‌وجو در عکس‌های قدیمی که به نظرم کلی تاریخ و زندگی در آن‌ها هست، می‌گذرانم و سعی می‌کنم همه‌چیز را مرتب کنم و سر و سامان بدهم تا بتوانم تعداد بیشتری از عکس‌های دیده‌نشده کاوه را به نمایش بگذارم، چون این عکس‌هایی که داریم در یک دوران خیلی پراهمیت و حساسی گرفته شده و اگر قبل و بعد آن، درست کنار هم قرار بگیرد، می‌تواند معنی بیشتری به کل عکس‌ها بدهد.

(منبع ویدئو رادیو فردا است)

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات