علی کاوه

علی کاوه و عکس معروفش روی اسکناس‌های ایران

علی کاوه را بیشتر به عنوان عکاس ورزشی می‌شناسند اما این هنرمند لحظاتی ماندگار از امام (ره)، انقلاب و دوران 8 سال دفاع مقدس را نیز با دوربین خود ثبت کرده، تصویر امام بر روی اسکناس‌ها نیز از جمله این عکس‌ها به شمار می‌آید. او در ماه‌های منتهی به انقلاب و دوران 8 سال دفاع مقدس به طور مستمر در راهپیمایی‌ها و عملیات‌های مختلف رزمندگان در جنگ تحمیلی حضور داشته و به عکاسی پرداخته است.

عکس امام (ره) بر روی اسکناس‌ها

علی کاوه: خرداد 1361 حدود 10 عکاس از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور در حیاط منزل امام خمینی در جماران حاضر شدیم و امام در حیاط نشستند و از ایشان عکس گرفتیم. عکس امام (ره) را که من ثبت کرده بودم در اسکناس ها به چاپ رسید.

عکاسی در دوران دفاع مقدس

علی کاوه می‌گوید: پس از آغاز جنگ تحمیلی، از هفتم مهر ماه 1359 به صورت داوطلبانه وارد جبهه شدم و عکاسی از رزمندگان دفاع مقدس را آغاز کردم. در دوران دفاع مقدس سازمان تبلیغات جنگ 5 کتاب منتشر کرد که از جمله عکس روی جلد یکی از این کتاب‌ها که مربوط به پیرزنی با چشمان اشکبار پس از آزادسازی بستان بود توسط من گرفته شد. یکی از افتخاراتم این است که دو دیپلم جنگ در دوران 8 سال دفاع مقدس دریافت کردم. وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس می‌گوید: برای عکاسی به منطقه فاو رفته بودم و در آنجا از یک رزمنده جوان خواستم تا پس از تیراندازی رو به من ذکر الله اکبر بگوید و از روز آزادسازی خرمشهر، هر ساله این عکس به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد و استفاده می‌شود.

به یاد ماندنی‌ها از ورزش

 کاوه که به عنوان عکاس در چهار دوره بازی‌های المپیک، 3 دوره پارالمپیک، یک دوره المپیک ناشنوایان و یک دوره المپیک نوجوانان به عنوان عکاس حاضر بود، گفت: سال 1352 برای عکاسی یکی از دیدارهای جام تخت جمشید به استادیوم آزادی رفته بودم و باران شدیدی می بارید. در این روز از یکی از توپ جمع کن‌های وظیفه شناس عکس گرفتم که زیر باران شدید نشسته بود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن توپ را به بازیکنان تیم‌ها برساند. در واقع این توپ جمع کن درس وظیفه شناسی را به ما داد.

 

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات