علی فریدونی

علی فریدونی، عکاس مستند و خبری دفاع مقدس

 

علی فریدونی، یکی از عکاسان پیشکسوت دفاع مقدس است که از اولین روزهای جنگ در کنار رزمندگان در جبهه‌های نبرد حضور داشت.

دوربین عکاسی روایت زنده‌ای از جنگ ارائه می‌دهد. عکس‌های مستند و خبری جنگ همان صحنه‌های واقعی هستند که به قول کاوه گلستان مثل سیلی به صورت مخاطبانشان می‌خورد. دشواری این روایت از درون لنز دوربین به روح عکاس جنگ نفوذ می‌کند. علی فریدونی از عکاسان و روایت‌گران شجاع جنگ است. علی فریدونی وقتی در مورد عکس‌هایی که گرفته است صحبت می‌کند‌‌، با یادآوری صحنه‌هایی که دیده بود اشک در چشمانش جمع می‌شود.

علی فریدونی: «عکاسی را  از سال 1349 در عکاسی شاهرخ واقع در خیابان قزوین، چهارراه عباسی تجربه کردم  و از سال 1355 در خبرگزاری جمهوری اسلامی عکاسی (پارس) در بخش لابراتوار آغاز نمودم. ظرف پنج سال ابتدای ورودم به خبرگزاری در محیط لابراتوار مشغول بودم و در زمان مدیر عاملی دکتر خرازی و دبیر سرویسی رسول قدیری نیا ماموریت یافتم تا با حضور در منطقه عملیاتی از شکست حصر آبادان عکاسی کنم و این شد اولین دوربین به دست گرفتن من و آغازی بر امروزی که ایستاده‌ام. در چندین عملیات حضور داشتم و با بسیاری از رزمندگان و فرماندهان همچون شهید چمران ارتباط داشتم. پس از آنکه به تهران آمدم و عکس‌ها را چاپ کردم، متوجه اشکلاتم شدم و دوباره به جبهه بازگشتم. عملیات ثامن‌الائمه؛ اولین عملیات رسمی بود که برای شکست حصر آبادان در آن حضور داشتم. هر عملیاتی برای من و بسیاری از عکاسان، یک واحد دانشگاهی محسوب می‌شد و ما تجربیات بسیاری در آن پیدا می‌کردیم. به هرحال جنگ چیزی جز خرابی، بدبختی، ویرانی، فلاکت و… ندارد. جنگ برای هر دو طرف زیان بار است، چه آن کشوری که آغاز کننده جنگ است، چه آن کشوری که جنگ به آن تحمیل شده است. عکاسان و خبرنگاران کلاه‌خود نداشتند و در کنار رزمندگان بودند تا صحنه‌های جنگ را به ثبت برسانند. ما در همه لحظاتشان حضور داشتیم حتی هنگام شهادتشان. بارها شده بود که رزمنده‌ای مقابل دوربینم شهید شد. آن‌ها داوطلبانه وارد میدان جنگ شدند و هر کدام‌ به اندازه بضاعتشان تلاش می‌کردند. در بیش از ۲۰ عملیات حضور داشتم و بیش از چهار بار مجروح شدم و پس از بهبود، دوباره به جبهه رفتم. بنظرم خبرگزاری ایرنا دارای غنی‌ترین آرشیو جنگ کشور است که مدیون عکاسان دفاع مقدس است.

 

سیفالله صمدیان که خود از پیشکسوتان عرصه عکاسی است درباره علی فریدونی میگوید: «وی در سال‌های اول ورود به خبرگزاری در تاریک‌خانه به ظهور و چاپ عکس مشغول بود. با شروع جنگ و در کنار آموختن ریزه‌کاری‌های تکنیکی عکاسی، دوربین به دست، خیلی زود در پل‌های از پلکان رو به بالا قرار گرفت که او را به یکی از نشانه‌های شاخص و غیرقابل انکار عکاسی جنگ ایران و عراق تبدیل کرد.»

عکس‌هایی کم‌نظیر از عملیات ثامن‌الائمه در آبان 1360 و همچنین عملیات والفجر 4 در فضایی ماورایی و عملیات‌های دیگر تا پایان جنگ مخاطب را به سال‌هایی نه چندان دور دعوت میکند تا به نظاره واقعیت مقاومت بنشینند. عملیات والفجر 8 یکی از مهمترین عملیات‌های دفاع مقدس است که فریدونی در این عملیات شرکت کرد و حتی در شرایطی قرار گرفت که به خبرگزاری ایرنا خبر شهادت وی را دادند.

کتاب عکس «علی فریدونی» تعداد 224 عکس در ژانر ژورنالیسم جنگی طی سالهای 1359 تا 1369 را در برمیگیرد.

عضو
پیام از
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات